Geluidjes maken

Hallo, mijn dochtertje is nu bijna 5 maanden maar maakt nog bijna geen geluidjes. Is dit normaal? Mijn moeder zegt namelijk dat ze nu al veel meer geluidjes moet maken en ben door de opmerkingen een beetje ongerust.

gr Thea
 
Volgens mij verschilt dat per kind! Ik heb een dochter die vrij veel brabbelt (12 weken), maar het zoontje van een vriendin (6 maand) maakt praktisch geen geluid.
De een is motorisch sterk, de ander praat meer etc. Ik zou me er niet zo druk over maken hoor, dat komt vanzelf!!  
 
Mijn dochtertje ging met 3 maanden brabbelen, en met zo'n 4 maanden ging ze echt hard gillen, en dan lachen om haarzelf. En toen ging dat ineens weg. Zelfs het brabbelen stopte.....
Toen ze 6 maanden was kwam het ineens terug. En hoe..... Ze is nu 7 maanden en ik hoor echt al klanken. Ze zegt nu vaak 'bababa'', 'dadada' en de lekker K is al te horen..... Toen het geluid maken terug kwam, kon ze ineens ook omrollen en zitten.

Blijkbaar had ze haar energie nodig om dingen te leren, en had ze niets meer over om te gaan brabbelen......

Komt vanzelf.

Pauline

(o ja, misschien grappig: mijn neef heeft zijn eerste woordje pas gezegd toen hij ruim 3 was. Allemaal onderzoeken aan zijn gehoor enz.enz. Er was niets aan de hand. En nu is hij ondertussen afgestudeerd in de rechten. duss.... Zegt helemaal niets als ze wat later gaan praten)
 
mijn dochtertje is bijna 6 weken en begint sinds een paar dagen af en toe wat te brabbelen. Het zijn maar enkele geluidjes die je hoort.

Ik zou me er iig nog geen zorgen over maken, maak je je toch zorgen bel het cb.
Elk kind is anders.
 
Ieder kind ontwikkelt zich anders. De één  probeert alle klanken uitgebreid uit; de ander wacht, totdat het er zeker van is, dat het de klanken kan zeggen. Misschien is jouw kindje iemand, die graag eerst observeert? Ik zou me er nu nog niet te druk om maken. Maakt je kindje contact? Reageert het op jouw praten en gezichtsuitdrukkingen en kan het geluiden horen? Dan is  de basis al gelegd.

Op de site van

http://www.kindentaal.nl/

 kun je lezen hoe het 'gemiddelde kind' (als die al bestaat) zich normaal gesproken ontwikkeld op het gebied van spraak en taal.

Veel kletsplezier toegewenst!

Groetjes, Marijon
 
Terug
Bovenaan