Gember

A

Anoniem

Guest
Hoi iedereen,

Ik heb even een vraagje.

Ik hoor wisselende verhalen over gember?

Op voedingscentrum staat dat gember goed is voor het verzachte van maagzuur bij de zwangerschap.
Maar iedts verder op in dat zelfde stuk staat dat je met gember moet uitkijken tijdens de zwangerschap?
Wat is het nou?
Ik heb namelijk altijd best veel last van maagzuur en het zou vervelend zijn als ik nu die gember thee niet meer mag drinken?
Iemand enig idee hoe dit zit?
En als het niet mag heeft iemand dan een goed alternatief?
Het liefste in thee vorm.

grt
Anita

Hmm, of gember helpt tegen maagzuur, weet ik niet. Tegen zwangerschapsmisselijkheid wel, dat doe ik namelijk ook als de misselijkheid erg opkomt.
Tegen maagzuur helpt een glas melk erg goed, dus dat kun je ook proberen. Vooral warme melk, (eventueel met wat suiker of anijs), werkt heel prima!

Hoi Anita,
Dit stukje vond ik op internet, mss heb je dr iets aan.Ik vond overigens zelfs een site waarstond dat gember tijdens de zwangerschap aanbevolen werd....Dus maak je niet naar, of het nu wel of niet kan.Ik denk   dat je t rustig kan nemen.Liefs Ynez

Maagzuur en misselijkheid
Heb je (vaak) last van brandend maagzuur, probeer dan eens met onderstaande tips je voeding aan te passen:
Eet vaker kleinere porties per dag, spreid je maaltijden wat meer over de dag,   vermijd gekruide of vette maaltijden, vermijd koolsoorten, koffie, alcohol, koolzuurhoudende dranken en roken. Rijpe bananen zijn natuurlijke zuurremmers die een geïrriteerde maag kunnen verzachten.
Warme melk en vanillevla, maar ook droge havermout of een pepermuntje binden het maagzuur kunnen verlichting geven
Drink geen water bij het eten, dit verdunt het maagzuur wat dus zorgt voor een slechte vertering. Ook kan water er voor zorgen dat vet en olie in het eten samenklonteren, waardoor opname minder goed mogelijk wordt. Zorg dat je 's nachts niet te plat ligt, maar het liefst met je hoofd/schouders een beetje hoger. Zo stroomt het maagzuur niet zo makkelijk naar boven, je slokdarm in.
Gemberthee, liefst getrokken van geraspte verse gemberwortel, verwarmt en verzacht een verzuurde maag. Venkelthee en citroenmelissethee kunnen ook verlichting geven bij maagklachten. Pepermuntthee is een goed middel tegen de misselijkheid.
Zijn deze maatregelen niet voldoende, haal dan eventueel bij apotheek of drogist tabletten of een drankje

Terug
Bovenaan