Genante situatie dreumes

<p>Hoi allemaal,</p><p>vandaag hadden we bezoek en zaten we met z’n allen gezellig in de tuin. Onze zoon van 1,5 zat er ook bij in z’n stoel. Ik weet niet waarom maar onze zoon was erg onder de indruk van onze vrienden en hun dochters en begon opeens met z’n onderlichaam tegen de binnenkant van zijn stoel aan te schuren. Hij keek daarbij naar de dochters van mijn vriendin. Ik had het eerst niet door maar toen ik aandachtig en stomverbaasd keek, schrok ik daarvan, ook omdat m’n vriendin het in de gaten kreeg. Hij had totaal niet door dat we erbij zaten of in de gaten waar hij mee bezig was. Ik pakte hem uit z’n stoel. </p><p>M’n man had het ook in de gaten, maar greep niet in.. deed er later wat lacherig over maar ik vond dit best raar. Wat is eigenlijk normaal in zo’n situatie? Kan ik zeggen dat hij dat niet mag doen, hoe maak je dat duidelijk in dreumestaal? </p>
 
Niet een te groot punt van maken. Rond die leeftijd onderzoeken ze hun lichaam en vinden uit dat bepaalde dingen fijn aanvoelen. Het is dan aan jou om langzaam te leren dit achter gesloten deuren te doen. 
 
Ach, over een paar maanden trekt hij zijn broek uit om te laten zien dat hij een piemel heeft en gaat hij er ongegeneerd mee zitten spelen. 
Besef goed dat ze nog geen weet hebben van wat normaal is en dat ze het vooral interessant vinden om hun eigen lichaam te ontdekken. 
Dit blijven ze overigens nog wel heel wat jaartjes doen. Als ze een jaar of zes zijn staan ze met vriendjes en vriendinnetjes alles te vergelijken. 
 
Dit is geen gek gedrag van je dreumes hoor. Ik werk op een kinderdagverblijf en heb zelf een dochter van 20 maanden oud. Op het kinderdagverblijf gaan de kindjes gezellig met zn allen tegelijk naar de wc/potjes. Gebeurd vaak dat er een kindje op zn hurken bij een ander kindje tussen de benen kijkt, want dat is interessant.. het ziet er anders uit dan bij mij! Er zijn kindjes die overal tegenop rijden/tegenaan schuren.. hoe jong ze nog maar zijn, dat vinden ze al fijn! We proberen het wel een beetje in te dimmen. Gebeurd het 1x, zoals bij jouw kindje.. niet erg. Maar sommige kindjes doen dit elke dag meerdere keren, dan leiden we ze af door bijv. een spelletje met ze te gaan doen. En vanaf zo'n 2 jaar kun je beginnen met uitleggen dat het niet zo netjes is en dat het bijv. alleen in bed mag. Verbieden is nogal lastig, kinderen snappen zo jong echt nog niet dat het 'vies' is en ze moeten ook de kans krijgen hun lichaam te ontdekken. Het ene kind heeft dit veeeel sterker dan het andere kind. Het feit dat je kindje naar die meisjes keek, lijkt me gewoon toeval.. ik kan me echt niet voorstellen dat je kindje op die leeftijd al bewust nadenkt over het feit dat dat meisjes zijn ofzo.Niet te krampachtig mee omgaan hoor, zeker niet als het eenmalig was! Je kindje zal ook aanvoelen dat jij het gek vindt en snapt daar gewoon nog niks van! 
 
Helemaal eens met koot81! Mijn zoontje van 4 trok vorige week op de verjaardag van mijn man zijn broek en onderbroek uit en liet vol trots aan iedereen zijn piemel zien. Daar kunnen jongens mee plassen. Dat spelen liet ie gelukkig achterwege. 
 
Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties, ik ben nu gerustgesteld. Hij doet het wel vaker hoor, maar bij ons en alleen als hij in z’n stoel zit. 
Bij onze oudste hadden we dit ook maar hij begon iets later, kon al lopen en praten, begreep ook veel meer. Hem konden we dus op een leuke manier aanleren dat het alleen in bed mocht als hij alleen was.. Onze 2e zoon begint hier dus wat vroeger mee. En daarnaast is het genant omdat ik zie dat anderen zich er aan storen denk ik. Mensen begrijpen het niet of weten gewoon niet dat het normaal gedrag is. En dat moet ik loslaten merk ik en me richten op hem. 
 
Terug
Bovenaan