genezing ruptuur na bevalling

Hoi!

Even een vraagje voor diegene onder de dames die ook ingescheurd zijn tijdens de bevalling.. Ik ben niet extreem ingescheurd, maar moest wel gehecht worden. In eerste instantie viel het me allemaal erg mee (zeker i.v.m. de eerste keer, toen werd ik ingeknipt en dat viel erg tegen-de genezing ervan duurde eeuwen voor mijn gevoel). Maar goed, wat is er nu aan de hand? Ik ben vandaag precies 6 weken geleden bevallen en nog steeds heb ik een plekje wat irriteert.
Ik heb zelf met een spiegel de boel bestudeerd en mijn partner gevraagd te kijken en onze conclusie is dat er nog steeds een plekje zit ter grootte van mijn pinknagel ongeveer dat er uitziet als een schaafwondje. De opperhuid mist er lijkt wel. Het lijkt overigens precies op de plek te zitten waar de hechting zat die het meeste irriteerde.

Ik heb er last van als ik hurk stand zit of als er druk op staat. Dus op het toilet, als ik gehurkt mijn 2, 5 jaar oude zoon toespreek ("nee dat mag jij niet doen!!!!"), als ik gehurkt onkruid sta te trekken in de tuin en ja, ook bij sex - dat wil zo nog even niet dus .

Wat denken jullie? Het nog even de tijd geven? Of  toch de vk bellen voor nacontrole  of de huisarts?

Groetjes Dionne/vis78

Hoi,

balen he zo'n ruptuur!
zelf ben ik ingeknipt en ingescheurd (van voor naar achter!) nadat ze een half uur bezig zijn geweest met hechten moest het op de operatiekamer af gemaakt  worden omdat het niet goed lukte en daar zijn ze ook nog zo'n drie kwartier bezig geweest!.

maar goed, bij is het ook nog niet helemaal genezen! maar nadat er wat hechtingen verwijderd waren is er een wondje ontstaan en dat geneest erg langzaam! misschien doordat het op een broeierige plaats zit.
als je het niet vertrouwd zou ik er gewoon even naar laten kijken. alsje er erg veel last van hebt kun je een bodempje water in het bad laten lopen, daar wat badedas in en 10 min in gaan zitten ziodat het wat kan weken. bij mij is de pijn dan gelijk een stuk minder en het lijkt daardoor sneller te genezen.

succes ermee!!!
Anneke

Hoi hoi,

Ik ben ook behoorlijk gescheurd en moest daardoor na de thuisbevalling naar het ziekenhuis om me te laten hechten.
Ze zijn bij mij ruim een uur bezig geweest.
Ik blijf ook last houden van een plek,en wat blijkt hebben ze mijn binnenste schaamlip een stukje loslaten hangen,dat bungelt er ook wat bij zeg maar.
Nou dat is dus gewoon een open wond en dat is ook al niet erg prettig met plassen.
Nu gaat het alweer wat beter en ik heb geeist dat die persoon die mij gehecht heeft er opnieuw naar kijkt en er voor zorgt dat het in orde komt,want ze wilden mij er gewoon zo mee door laten lopen   de rest van mijn leven(met bungelende schaamlip )
Nou hier mijn tip: Ik weet niet of je nog maandverband draagt,zo ja trek het uit als je gaat slapen.lekker met je blote kont op een handdoek op je bed gaan liggen,dan kan alles namelijk goed aan de lucht drogen.
Dat heeft bij mij geholpen,en na het plassen spoelen met water i.p.v. wc papier.
Ik hoop dat je er wat aan hebt .

Veel liefs Merel

Rot is dat he? Ik had hier vooral last van na de bevalling van onze oudste. Toen had ik 48 hechtingen en nu (maar) 5. Ik ben gisteren op nacontrole geweest bij de vk, hij heeft me helemaal onderzocht en ook uitgebreid aandacht gegeven aan mijn ruptuur(tje). Ik denk dat dit toch het beste is om te doen, je vk zal vast goede tips voor je hebben!
succes! Ruth

pffff 48 hechtingen????!!!?!??!?!?! my god... mn mannetje zit steeds met smekende ogen voor een 2de te kijken,ma begin nu heeel erg te twijfelen hahahah...

ben zelf ook ingescheurd.. ook iets van een klein half uurtje bezig geweest met hechten... nu bijna 13wk geleden gaat het wel steeds beter.. voel het nog wel erg als er druk op komt en met sexen etc..

ga gewoon op je gevoel af meid...als je het niet vertrouwd gewoon heen gaan!!!
of als je er erg veel last van hebt..
tuurlijk moet het helen,ma voor de zekerheid ff laten checke is nooit verkeerd tog?

tja meiden.. je hoort het erg vaak het dat inscheuren of inknippen... je moet er soms echt wat voor over hebben... toen ik dit net typte zat mn ventje stiekum mee te kijken en zei: pfff ben blij dat ik geen vrouw ben...
eigenlijk he... mogen we best trots zijn op deze prestaties!!! vinden jullie ook niet???

liefs mij

Hoi,
ik zou het zeker even bij de VK laten checken. Wat je idd al zelf kunt doen is in de badedas 1x per dag een minuutje of 5. Niet te veel, want dan wordt het weer week.
Als het een open wondje is, kan je er beter verder niks opsmeren. Maar als het dicht aan het groeien is dan kan je er vitamine-E-creme op doen. Dat verzacht en maakt soepel. Is speciaal voor littekenweefsel.
Groetjes Veerle

Hoi,
Ook ik ben vandaag precies zes weken geleden bevallen en ook mij hebben ze flink te grazen genomen met naald en draad. Bij mij is de boel nog gevoelig, maar het helen gaat goed. Ik spoel nog regelmatig na met lauw water en gebruik na iedere toiletgang calendulazalf. Daardoor heelt het zaakje sneller,aldus een vriendin.
Sterkte ermee

Voor mij is het alweer 11 weken geleden dat ik ben bevallen. Mijn bevalling eindigde in een totaalruptuur en ik moest op de ok gehecht worden (met ruggeprik). Ik heb nog gevraagd hoeveel hechtingen erin zaten, maar ze hadden ze maar niet geteld. Eigenlijk moet ik zeggen dat ik het niet als heel pijnlijk heb ervaren. Mijn genezingsproces is heel vlot verlopen. Na 6 weken ben ik nog wel op controle geweest bij de gynacaeloog. Zij heeft de wond zowel in- als uitwendig gecontroleerd. Gelukkig zag het er allemaal goed uit. Ik heb er zelf dus ook bijna geen last meer van. Na het bezoek aan de gynacaeloog ben ik ook weer begonnen met hardlopen en fietsen en dat gaat eigenlijk allemaal heel vlot.

Als je je zorgen maakt over het genezingsproces, zou ik zeker langsgaan bij de dokter of de vk. Mij is toen verteld dat het goed moet genezen, omdat je er anders misschien wel heel lang last van kunt blijven houden. En dat willen we natuurlijk niet!

Terug
Bovenaan