Genieten van je pasgeboren kindje

Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar mensen die mijn gevoel herkennen.

25 januari ben ik bevallen van onze zoon Timo. Na een makkelijke goede zwangerschap kwam hij na een bevalling van 12 uur toch met een keizersnee, omdat hij een sterrenkijker bleek te zijn en flinke hartslagdalingen had tijdens het persen.

Tijdens de bevalling ontwikkelde ik koorts en na de bevalling bleek Timo ook koorts te hebben en moest hij nog een paar dagen op de kinderafdeling blijven.

Daarna lekker naar huis, maar eenmaal thuis valt het hele moederschap mij flink zwaar. Lichamelijk voel ik me prima. Ik herstel wonderbaarlijk goed na de keizersnee. Maar psychisch krijg ik het niet op de rit.

Zoals iedereen al aangeeft, het zijn de kraamtranen, waar ik even doorheen moet. Echter merk ik dat het gevoel steeds blijft opvlammen. De momenten dat ik me goed voel zijn de momenten dat ik niks met Timo hoef te doen. Zoals wanneer hij lekker op bed ligt.

Wanneer we bezoek krijgen voel ik me rot als ze weg gaan, want zij gaan weer lekker naar hun eigen leven terug.

Ik merk dat ik terug verlang naar mijn oude leven. Ik ervaar totaal geen roze (blauwe) wolk.

Ik geef borstvoeding, wat na een een moeizame start nu goed op gang is gekomen. Ik vind dat nog best wel een belasting en verantwoordelijkheid, dat Timo op dat gebied volledig afhankelijk is van mij. Ik twijfel ook of ik ermee door moet gaan. Of dat het me rust gaat geven als ik ermee stop....en wanneer ik ermee zou stoppen en het geeft geen rust....dan heb ik er straks weer spijt van...

Ik vind het heel erg dit gevoel te hebben, wil lekker kunnen genieten van deze tijd, lekker kunnen knuffelen met Timo, ipv dat ik hem liever lekker weg leg.

Ik maak me ook zorgen over dit gevoel...wat nou als het niet weg gaat? Ik ben erg bang voor een echte depressie o.i.d.

Wie herkent dit gevoel? En hoe ben je ermee om gegaan?

Hoe lang duurde het voor het gevoel goed was?

Alvast bedankt iedereen.

Hey meid

Ik herken je gevoel hoor! Ik ben 5 december bevallen van onze dochter en het compleet normaal wat je voelt en mee maakt maar het komt goed hoor!

Onze dochter was ook een sterrenkijker en is met de vacuüm gehaald ik vond de vevalling heftig terwijl de artsen het wel mee vonden vallen deden er erg luchtig over met de tekst 'nou dat was even hard werken he!' Echt zo mskelijk he..Tevens was ons meisje erg huilerig en zodra de visite weg ging kreeg ik een krop in mn maag..wat als ze nou weer begon te huilen wat als ik haar niet stil ga krijgen...

Maarrr ook dat kont goed.

Er gebeurd gewoon zoveel! En dat moet je allemaal maar zien te verwerken geef het de tijd meid en dan komt het vast goed. Ik ben vanaf begin af aan fles voeding gaan geven omdat ik bv te stress vol zou vinden met daarbij de behorende veranderingen.

En ik ben ook van die welbekende roze wolk afgekletterd die bestaat niet! Nergens gaat het perfect daar ben ik alwel achter en mensen die zeggen van wel hebben geluk..of liegen; -)

Er zijn roze of blauwe vlokjes die je even weer opbeuren als het even niet gaat en laat de tranen lekker rollen geeft niks!

Je bent hartstikke goed bezig hoor!! Volg je gevoel je moeder gevoel zegt alles!

Liefss

Ga naar de huisarts . Klinkt mij mee als een postnatale depressie. Schaam je er niet voor, maar vraag wel op tijd hulp. De roze of babyblauwe wolk bestaat wel degelijk en daar moet je van kunnen genieten. Onze oudste had een zeer hevige infectie na de geboorte. Maar er is geen moment geweest waarop ik heb gedacht bij visite dat ik baalde dat ze weggingen. Integendeel. Dan waren we weer lekker met z'n drieën waar we zolang voor bezig zijn geweest. En zo ontzettend dankbaar dat hij er nog was. Onze tweede zoon was een echte huilbaby (10 tot 14 uur per dag gemiddeld ) Hoe heftig dat ook was. We hadden echt wel onze blauwe wolk. Vraag echt hulp. Want ook jij moet straks terug kunnen kijken op een heerlijke babytijd.

Dag Nikkinik,

Ik begrijp je gevoel ook, en heb het al vaak gehoord om mij heen. Toch heerst er een soort van taboe over dit onderwerp, want je MOET toch vooral genieten.

Bij ieder kaartje dat wij ontvingen waar 'geniet ervan' en 'geniet van deze mooie tijd' op stond, werd ik alleen maar bozer, want er was niets te genieten! Onze dochter huilde non-stop, sliep niet, dronk slecht... Ik heb een keer tegen haar geschreeuwd, daar schrok ik zo van dat ik het schreeuwen maar buiten haar kamertje ben gaan doen. Hoewel ik zelf écht voelde dat ik het nooit zou doen, kon ik me voorstellen dat je je baby buiten zou zetten om er van af te zijn, of zelfs verder te gaan dan dat (daar schrok ik nog meer van).

ik heb een paar dagen geleden dit bericht geplaatst op dit forum:

https://www.oudersvannu.nl/forums/onderwerp/makkelijke-bevalling-maar-toch-erg-van-slag/

Zoals de titel al aangeeft was mijn bevalling fysiek niet moeilijk, maar ik heb heel veel moeite gehad met de verwerking ervan. Voor anderen was dat vaak moeilijk te begrijpen, want wat heb ik te klagen?

De psycholoog gaf aan dat mijn heftige gevoelens van onmacht en vaak afkeer van mijn dochter komen door het feit dat ik nog zo met mijn bevalling bezig was. Ik zat nog vast in het begin en kon daardoor het vervolg niet goed aan. Ook helpt het slaapgebrek niet bij de verwerking, want verwerking doe je in je rem-slaap en als je om de haverklap wakker wordt, kom je niet aan je rem-slaap toe.

Ik ben door de gynaecoloog doorverwezen naar een psycholoog van de POP-poli in het ziekenhuis, maar een vrijgevestigde praktijk is wat laagdrempeliger. De gesprekken en EMDR-sessie hebben mij heel erg geholpen. Nu pas geniet ik volop van haar, ze is inmiddels 5 maanden!

Ook ik was bang dat ik een depressie zou ontwikkelen, en of het zo ver was weet ik niet. Dat doet er ook niet toe, ik voelde me gewoon heel ellendig.

Zoek in ieder geval hulp bij een professional. De mensen in je omgeving bedoelen alles vast goed, maar een objectief iemand die ervoor opgeleid is prikt door je heen en haalt het 'echte' probleem naar boven.

Veel succes!!

Terug
Bovenaan