geobsedeerd door eten

ik heb een zoontje van 10 manden en die is geobsedeerd door eten.
Als we tussen de middag een boterham gaan eten, schreeuwt ie moord en brand, ik geef hem dan maar vast een korst en dan is ie weer even stil zodat ik de rest van zijn boterham kan smeren.
's Avonds weer hetzelfde verhaal, zelfs als hij zijn bordje al leeg heeft, laat ie soms duidelijk merken dat ons eten er ook wel lekker uitziet.
Hij krijgt normale porties en ik ben er niet voor om hem dan maar extra veel te geven of zo. Hij is al groot genoeg en honger kan ie dan niet hebben.
Zijn er mensen die dit herkennen en wat doen jullie eraan.

Hoi,
Ik her ken dit niet van mijn eigen zoontje maar ik heb op een kdv gewerkt en daar kom je ook van alles tegen.
Volgens mij moet je gewoon doorgaan met wat je nu doet. Het is op zich niet fout om hem alvast een krost brood te geven toch?!
Met het avondeten zou ik zijn gedrag proberen te negeren, als je tenminste zeker weer dat hij genoeg heeft gehad. Als je niet op zijn gedrag reageert heb je kans dat hij het vanzelf een keertje opgeeft.
En als hij een keer niet zo geobsedeert doet geef je hem een complimentje.

hihi, mijn dochter (9mnd) is precies hetzelfde!

Ze is in staat om het eten van haar zus bij haar uit de handen te trekken.
Ik doe hetzelfde als jij, meer geven doe ik ook absoluut niet, want ze wil altijd eten.

groetjes Nicole

Hoi Martine,

Wat een temperamentvol kereltje heb jij, hihi....
Maargoed, beter op deze manier dan een kindje dat helemaal niet wil eten! Misschien is het een idee om voor wat afleiding te zorgen. Zo'n kleintje vindt het moeilijk om te moeten wachten tot zijn boterham gesmeerd is. Je zou ervoor kunnen kiezen om zijn boterham alvast iets eerder te smeren (ergens waar hij niet kan zien dat jij met zijn boterham bezig bent), zodat die klaar ligt als hij gaat eten en meteen kan beginnen. Dat hij moet leren geduld hebben, dat komt heus wel, maar dat hoef je niet net rond etenstijd te gaan oefenen vind ik. Ik weet niet hoe jij het aanpakt, maar hem eerst oppakken, in zijn stoel zetten en dan pas gaan beginnen met het smeren van brood, tsja, da's misschien net een beetje veelgevraagd van jouw zoontje. En 's avonds, als hij met jullie samen eet en hij heeft alles op, zou je eventueel nog een klein toetje kunnen geven en als dat nog niet uitkomt met de duur van  jullie maaltijd, dan zou ik hem een speeltje geven of een boekje  of iets wat hij leuk vindt. Of hem desnoods even in de box leggen, zodat jullie zelf ook rustig kunnen eten (als hij dat accepteert). Dan is het voor hem ook duidelijk dat zijn eten achter de rug is. Mijn zoontje was zelf ook zo, ik moest ook altijd trucjes uithalen om het voor iedereen makkelijk en rustig te houden en nu met mijn dochtertje doe ik dat eigenlijk al vanzelf.
Misschien heb je er wat aan!

Groetjes,
Petra

Ik ben jaloers!

Mijn dochter van 9 maanden vindt alles om haar heen interessanter dan haar eten. Echt alles. De toeren die wij moeten uithalen om er een hapje in te krijgen...
Ik zou zeggen volgende keer als je zoon het eten van je bord kijkt, denk dan aan al die ouders die voor ieder hapje op hun kop moeten staan (Het gras is altijd groener bij de buren he?)!

Groetjes!

Terug
Bovenaan