Geplande keizersnede

Hallo dames,
Ik heb een vraag is er iemand die ervaring heeft met een geplande keizersnede? Hoe jullie het ervaren hebben ? Mag je zelf een datum kiezen of krijg je een datum aangewezen? Lieve groetjes

Ik heb in maart een geplande keizersnede gehad, na een spoedkeizersnede in 2020. Ik had met 20 weken een eerste afspraak met de gynaecoloog. Daarbij hoorde ik al in welke week de keizersnede gepland zou worden. Met 33 weken ging ik over van de verloskundige naar de gynaecoloog. Toen hoorde ik ook de definitieve datum. Ik mocht kiezen uit 3 mogelijke dagen. Bij mij was dat met 38.4 , 38.5 of 39.1 weken zwangerschap. Ik ben voor de laatste optie gegaan omdat mijn eigen gynaecoloog die dag in de OK stond.
De dag zelf vond ik spannend. Eenmaal in het ziekenhuis was de sfeer gezellig. Vlak voor de OK hebben we nog grappen staan maken met een verpleegkundige. De ruggenprik vond ik heftig en pijnlijk. Tijdens de keizersnede was de sfeer ook goed. Ik mocht meekijken met het moment van geboorte. Toen ik open lag ging het scherm al open en werd mijn hoofdeind omhoog gezet. Daarna braken ze de vliezen en werd mijn zoon geboren. Heel bijzonder om te zien!

Na de keizersnede moest ik 48 uur blijven. De eerste 24 uur vond ik heftig en had ik veel pijn. Daarna ging het snel beter. De borstvoeding liep meteen goed en mijn zoontje deed het ook erg goed.

Al met al een positieve ervaring!

2.5 jaar terug een geplande keizersnede gehad bij mijn 2e kindje, ivm stuitligging. Een datum kies je niet zelf, ze kijken naar de termijn dat je zwanger bent en welke dag er plek is. Het liefst doen ze een keizersnede rond de 39.0 weken. Mijn dochter is geboren met 38.5 dagen, omdat 1-2-3 dagen daarna al volgepland was. Maar liever doen ze het echt met 39.0 of ietsje later pas.
En ach, wat maakt het uit.. een datum is een datum :) Als je zelf bijvoorbeeld jarig bent precies op die dag kun je dat natuurlijk wel aangeven.

Verder vond ik de keizersnede prachtig! Het was heel relaxed omdat het gepland was, geen stress. De sfeer in de OK heeeel relaxed en gezellig. De pijn erna vond ik wel pittig en ja, je moet 2 nachten in het ziekenhuis blijven. Maar al met al kijk ik terug op een prachtige bevalling!

Ik ben nu 36 weken zwanger van een 3e kindje maar ondanks de mooie keizersnede hoop ik toch dat het dit keer een vaginale bevalling wordt, net als mijn 1e bevalling. Want daar was ik na 2 dagen van opgeknapt en weer fit, na de keizersnede duurde het echt weken en dat vond ik mega pittig

O en ik vind de ruggenprik trouwens helemaal niet erg, ik heb er echt NIKS van gevoeld en vond het wel 'grappig' dat langzaam alle gevoel uit m'n lijf verdween

Ik heb in oktober een geplande keizersnede gehad met 39+1. Wij kregen een datum toegewezen omdat onze eigen gynaecoloog dan keizersneden deed (ik woon wel in België dus misschien is het in Nederland anders). Ik vond het, zoals hierboven gezegd, echt een heel ontspannen en fijne ervaring. De ruggeprik verliep bij mij niet vanzelf omdat ik scoliose heb maar met een tweede poging was het goed en werkte die zoals het hoort. Geen last van gehad nadien. De anesthesist heeft mij de dagen erna ook steeds goed opgevolgd. De bevalling zelf was supersnel. Wel even een gek gevoel wanneer je ze zo voelt trekken en sleuren aan je buik ?, maar dat is zo weer over en dan kan je je lieve kleine baby zien en horen huilen ?. Nadien is het inderdaad wel even revalideren maar ik was eigenlijk sneller weer op de been na mijn keizersnede dan sommige vriendinnen van mij die natuurlijk bevallen zijn ?. Na een week had ik alweer een wandeling van 1 uur kunnen doen, al was dat wel echt het maximum en heb ik daarna de rest van de dag niets meer gedaan haha. Het vooral echt heel rustig aandoen de eerste weken zou ik zeggen en laat je partner in het begin de luiers maar doen en jou verwennen ?. Ik weet al dat een eventueel volgende bevalling ook met een keizersnede zal moeten, en ja erg jammer dat ik nooit natuurlijk zal kunnen bevallen, maar het viel me heel goed mee en op deze manier wil ik zeker nog wel eens een keizersnede laten doen dan.

Ik heb afgelopen maart een geplande keizersnede gehad aangezien onze dochter in stuit lag. Zelf had ik graag een stuitbevalling geprobeerd, maar aangezien ik ook met een iets verhoogde bloeddruk liep en er wat weinig vruchtwater zou zijn, wilde mijn gynaecoloog niet te lang wachten. Hij gaf een termijn wanneer hij wilde dat de keizersnede gepland zou worden en in die termijn, was er eigenlijk maar 1 plek, dus ik kon de datum niet kiezen. Dit was op een termijn van 38+2 (iets vroeger dan normaal ivm de bloeddruk). Ik baalde dat ik niet vaginaal kon bevallen en vond het de dag zelf eigenlijk best spannend, maar eigenlijk was het heel gezellig op de OK, gezellig praatjes maken met iedereen en ik kreeg het allemaal ook goed mee. Ik heb mee mogen kijken met de geboorte en mijn vriend heeft zelfs de echte navelstreng door het zeil heen mogen doorknippen (normaal mag dit niet en kun je alleen symbolisch nog achteraf een stukje doorknippen). Riggenprik was wat gevoelig (gevoeliger dan een eerdere keer dat ik hem al eens voor een operatie gehad heb), waarschijnlijk doordat je minder goed voorover kunt buigen, maar opzich goed te doen. Wel vond ik de eerste dag qua pijn heftig, door flinke naweeen icm met de wond. Ook het herstel viel me behoorlijk tegen, omdat het zo langzaam ging, ben nog steeds niet helemaal de oude namelijk. Maar ik kijk er wel echt positief op terug! Al hoop ik dat ik bij een eventueel volgend kindje wel nog vaginaal kan bevallen.

Hoihoi! Ik heb in december 2020 een geplande keizersnede gehad, ook vanwege een stuitligging. Ik vond het ook een hele prettige en ontspannen ervaring en ook best gelijkwaardig met mijn man. Het ziekenhuis was heel druk dus we hadden weinig opties om de datum te kiezen. Het herstel ging ook heel goed, het is ook ons eerste (en nu nog enige haha) kind dus we konden ook flink de tijd nemen. We zaten toen ook in een mega lockdown dus konden ook alle rust nemen en dat werkte ook allemaal mee.

Wel heb ik vanaf een half jaar na de keizersnede toch een knagend gevoel gekregen dat ik toch dat oergevoel heb gemist. Ik ben wel echt moeder, maar het knaagt dat ik niet kan mee praten over weeën of persen. Het is gewoon een hele andere ervaring dan een natuurlijke bevalling. Ik zou daarom wel bij eventuele baby 2 voor een natuurlijke bevalling gaan. Als baby 2 ook in stuit zou liggen, zou ik het ook natuurlijk willen proberen. Maar ik kijk wel met een mooi gevoel terug op de keizersnede!

Terug
Bovenaan