Geplande keizersnede

Hallo allemaal,

Heeft er iemand ervaring met een geplande keizersnede? Ons kindje ligt nog steeds in   een stuit en zal waarschijnlijk over ongeveer 2 weken gehaald worden.
Ik maak me toch een beetje druk over de keizersnede. Misschien dat er iemand nog wat tips heeft. Zodat ik me nog beter kan voorbereiden. Ik baal er trouwens ontzettend van, had heel graag 'gewoon' thuis willen bevallen.

groetjes Kim
36+3

Hoi Kim.

Ik heb bij de eerste een keizersnee gehad. Geen geplande, mijn bevalling wilde niet op de gewone weg lukken en daarom ben ik uiteindelijk de ok in gereden.

Zelf vond ik het de eerste dagen erg pijnlijk bij de buikwond, maar gelukkig gaat het ook wel heel snel weer over. Zeker als de hechtingen eruit gehaald zijn (mits je geen oplosbare hebt natuurlijk)

Ik was alleen wel de eerste dagen helemaal kapot, echt bekaf. Maar dat zal er meer mee te maken hebben dat ik pas de operatie kreeg nadat ik 18 uur gewoon bezig geweest ben.

Als je een ruggeprik krijgt, heb je volgens mij ook al automatisch morfine tegen de pijn gekregen. Hoe dit is kan ik je niet zeggen, ik ben gelijk onder volledige narcose gegaan.
Kreeg pijnstilling als ik daarom vroeg.
Wat veel scheelt met het opstaan en lopen is een handdoek oprollen en dit tegen je buik aandrukken. Het geeft een wat safer gevoel. Ook wanneer je hoest is het prettig om je buik 'vast te houden".

Veel succes ermee.
Zelf ben ik ook erg benieuwd hoe het mij zal vergaan. Begin juni krijgen wij ons 2e kindje, in eerste instantie gaan we het toch gewoon proberen, maar ik vind het erg spannend hoe het zal verlopen.
Zeker nu ik weet dat ook dit geen kleintje zal zijn. Heb vd week een echo gehad, 1 dag voordat ik 33 wk was en het is nu al 5 pond en loopt 2 wk voor op de groei.
Dus ja, aangezien het vorige keer al niet wou (ivm niet volledige ontsluiting) vraag ik me sterk af hoe het nu zal gaan.
Zal de komende bezoekjes aan het ziekenhuis toch nog wel eens duidelijk vragen of ze me niet zo ontzettend lang meer laten ploeteren als het op de volgende keer lijkt.
Heb geen zin om weer helemaal kapot een operatie te ondergaan.

Spannend hoor nu alles steeds dichterbij komt!

Groetjes Mosy

Hoi Kim,

Ik ben 5 maanden geleden via een geplande keizersnede bevallen van een mooie dochter. Ook mijn kindje lag in stuitligging en daarom hebben wij gekozen voor een keizersnede, daar de risico's voor een stuitbevalling best veel zijn. Er zitten natuurlijk ook risico's verbonden aan een keizersnede, mede omdat dit een grote buikok is. Maar ik heb me laten informeren in een academisch zh en zij vonden dat je het beste via een keizernede kan bevallen ipv stuitbavalling. Dus dat kan je alvast in je achterhoofd houden, dat je de goede beslissing naar mijn idee hebt genomen.
Over de keizersnede zelf:
Van te voren wordt je geschoren( mag je ook zelf doen hoor thuis, maar wees erg voorzichtig met het maken van wondjes ivm infectiegevaar)
je krijgt een ok jasje aan
je krijgt een blaascatheter (soms wordt dit pas op de ok gedaan, ligt aan het zh) Bij mij werd dit van te voren gedaan. Stelt niet zoveel voor alleen als hij zit krijg je wel blaaskrampen en dat is wel vervelend. ik kreeg daar ook weeen op.
je krijgt een infuus
Dan naar de ok, er mag 1 iemand mee. Bij mij was dat mijn man. Op de ok krijg je de ruggenpik, dit is echt pice of cake. Voel je bijna niets van.Heb ook joga gehad en concentreerde me op mijn ademhaling. Je krijgt dan een warm tintelend gevoel in je onderlichaam, echt gek.
Dan komt je man naast je zitten en als de gynaecoloog heeft uitgetest dat je goed verdoofd bent beginnen ze. En dan gaat het heel snel!!!!
Binnen 5 min. wordt je kindje geboren. Ze laten haar even zien boven het doek en dan wordt ze meegenomen naar de kinderarts die op de ok is en wordt ze nagekeken. je man mag dan nog de rest van de navelstreng afknippen. Dan komt de zuster jouw kindje aan je laten zien en kan je dr even aanraken. Dan gaat jouw man met jullie kindje weg naar de afdeling en blijf jij op de ok achter op gehecht te worden. Daarna ga je naar de recovery en moet je wachten tot de ruggeprik een flink stuk is uitgewerkt. Er zit GEEN morfine in de ruggeprik hoor, die mag je gewoon vragen. Doe dit op tijd anders werkt het niet zo goed. Uiteindelijk ga ook jij naar de afdeling terug en kan je je kindje lekker vast houden. Ik had gevraagd of ze haar niet wilde aankleden alleen een rompertje aan, omdat ik haar graag even op mijn borst bloot wilde voelen, net zoals als je gewoon bevalt.
Aan het eind van die dag is de ruggeprik echt uitgewerkt en zal je meer pijnstillers nodig hebben. Verder is inderdaad een goede tip. Houd je wond vast als je moet hoesten of draaien of lopen.
Al met al is het een hele happening, maar 4 weken na de ok was ik al weer rustig aan het sporten. Nu 5 mnd later voel ik de wond nog wel, maar doet allang geen pijn meer!
Heel veel sterkte en laat je goed helpen!
Gr Helen

Hoi Kim,

Bij Bart (de oudste, nu 3) had ik een geplande keizersnee. Hij lag in volledige stuit, met zijn hoofd achterover. Ik mocht absoluut geen weeën krijgen, want dan kon hij zijn nek breken. De keizersnee was 2 weken voor de uitgetelde datum gepland.
Op zich is een keizersnee gewoon een buikoperatie, je hebt dus langer tijd nodig om te herstellen. Je kunt van te voren proberen wat hulp te regelen (met familie of vrienden, want thuishulp krijg je niet zomaar) in de huishouding. Ik heb 2 maanden hulp gehad van familie, en wilde het daarna weer zelf doen.
Na een keizersnee moet je altijd bij eventueel volgend kind in het ziekenhuis bevallen, een thuisbevalling is er niet meer bij (tenzij de bevalling zo snel gaat, dat er geen tijd is om naar het ziekenhuis te gaan) Maar bij een eventuele volgende mag je (als het kind dan wel goed ligt) op natuurlijke manier bevallen. Anouk (nu ruim 1.5 jaar) is op natuurlijke manier geboren en ik hoop de volgende (18 juli) ook.

Succes en geniet van je kindje!
Groetjes Brenda

Terug
Bovenaan