Geplande keizersnee ivm stuit

<p>Dag lieve iedereen,</p><p>ik ben vandaag 35 weken en 2 dagen zwanger en de uk ligt in een stuit. Draaien is geen optie en mits ze zelf nog gaat draaien (vermoed het niet) zal het een keizersnede worden. </p><p>Hierover heb ik een paar vraagjes aan dames met ervaring;</p><p>vrijdag hebben we ons eerste gesprek bij de gynaecoloog (35w4d). Dan horen we wat hij er over te zeggen heeft. Ik hoorde iemand zeggen dat die dan al een datum zal plannen voor de keizersnede en dat je dus 'met een datum naar buiten loopt'. Klopt dit? Lijkt me heel surrealistisch om het zo vroeg al te weten. </p><p>En zijn er dames die ervaring hebben met een geplande keizersnede die afgezegd is omdat het kindje met het hoofdje naar beneden is gaan liggen op het laatste moment? </p><p>En natuurlijk; handige tips voor aanstaande moeders omtrent keizersnede zijn altijd welkom! :)</p><p>Alvast dank je wel voor het delen van jullie ervaringen. </p>

Hoi Hazeltje,
Misschien zou je je eens kunnen verdiepen in moxa? Jongedame hier lag tot 37 weken dwars en is toen toch nog uit zichzelf  gedraaid, na het gebruik van moxa. Had al wel een datum gepland voor een uitwendige versie. Moxa vergroot de kans aanzienlijk dat baby's zelf nog draaien! Inmiddels 39 weken en 4 dagen en ze ligt nog netjes met het hoofdje naar beneden. Nog niet helemaal ingedaald maar dat komt nog wel..
Veel succes!!
Gr. L

Mijn zoon heeft de hele zwangerschap in stuit gelegen. Heb ook moxa geprobeerd, bij mij hielp het niet. Hoor idd ook verhalen over dat het wel werkt. Proberen zeker waard! Helemaal omdat het niet schadelijk is voor moeder en kind. Vervolgens uitwendige versie gedaan, maar mijn kleine eigenwijze prengel bleef mooi liggen met de billetjes naar beneden. Vervolgens met folders naar huis gestuurd over stuitbevalling en keizersnede. Na veel wikken en wegen gekozen voor een keizersnede. En ja, op gesprek gekomen en een datum geprikt! Het is idd heel raar, maar ook heel fijn. Je weet wanneer het gebeurd, dus dat geeft rust. 
De keizersnede is me 100% meegevallen!  Het herstel uiteindelijk ook, mits je je aan de leefregels hoidt en echt ristig aan doet! Eerste 6 weken niet zwaar tillen en geen zware huishoudelijke taken. Ook echt niet doen! Ik dacht na 2/2,5 week echt wel heel wat te kunnen, voelde me echt supergoed na 2,5 week bijna niks doen. Maar dat was dus niet zo’n goed plan om ineens vanalles te gaan doen en na 3 weken lag ik weer plat, omdat ik toch weer veel last had. Door daarna echt weer rustig aan te doen en me echt te houden aan de leefregels, was ik na 6 weken ook echt weer goed hersteld! Volgende week is het 10 weken geleden en wil ik het sporten langzaamaan weer op gaan pakken. Wilde dit vorige week eigenlijk al, maar heb toch besloten nog ff te wachten tot vlgd week.
Hopelijk heb je hier wat aan!

Bij een keizersnede weet je ind redelijk op voorhand al de geplande datum. Ik wist dit ongeveer 3 weken op voorhand, maar het hangt van het ziekenhuis af denk ik.
Wat ik me wel herinner is dat ze vlak voor de keizersnede nog een echo doen. Echt vlak voor je de operatiezaal binnengaat. Ik vroeg toen "en wat als hij nu gedraaid is? " "dan sturen we u terug naar huis" was het antwoord.
Ik weet niet waar jij gaat bevallen, maar redelijk wat ziekenhuizen in Belgie maken nu gebruik van de gentle sectio procedure. Je ligt dan niet meer in een koude operatiezaal, maar wel in een verwarmde. Je baby proberen ze dan direct na de geboorte bij je te leggen. Er staat muziek op, er is een "venstertje" in het operatiedoek dat ze opendoen als je kindje uit je buik komt zodat je het "ziet" geboren worden . etc.. Allemaal dingen die je niet niet hoeft te zien/doen als je niet wil. Zo heb ik van in het begin aangegeven dat mijn zoontje direct bij mijn man tegen de borst mocht liggen, vond het maar onhandig zo op die operatietafel.
Ik heb zelf weinig pijn gehad na mijn keizersnede. Het nadeel is wel dat je een dag langer in bed moet blijven en dus niet de eerste pampertjes enz kan verversen. Het duurde bij mij ook iets langer eer de emoties op gang kwamen. Het was allemaal wat surealistisch, want je gaat zonder pijn het ziekenhuis in en ineens een paar uur later heb je een kindje en je bent wat suf van de pijnmedicatie. Ook kwan de borstvoeding iets moeilijker op gang, maar dat is allemaal goed gekomen.
Het belangrijkste dat jij voor ogen moet houden is dat je een gezond kindje op de wereld gaat zetten en of dat nu via een bevalling of een keizersnede gaat, dat maakt achteraf niet meer uit ;-) Beetje kort door de bocht misschien, maar het is wel zo ;-). 

Terug
Bovenaan