geplande keizersnee

Hallo allemaal!!
Ik heb een vraagje : mijn eerste bevalling is uiteindelijk een keizersnee geworden. Nu wordt de tweede waarschijnlijk ook via de keizersnee geboren. Nu is mijn vraagje : wie heeft er ervaring met een geplande keizersnee? Ik ben heel benieuwd of een geplande anders ervaren wordt als een ongeplande. Positieve en negatieve ervaringen zijn welkom.

Hallo, hier een bericht van een kraamverpleegkundige.

Wat ik je kan vertellen is wat ik dagelijks meemaak. Zelf ben ik niet bevallen via een keizersnede.
Een acute keizersnede, dus wanneer de baby er vanzelf niet uit wil, dat is een vervelende ervaring, alles gaat meestal in een rap tempeo, ouders zitten met veel vragen, er wordt vlug even bloed geprikt...etc etc.

Een geplande keizersnede is veel gemoedelijker. Je wordt opgenomen, er volgt een klein gepsprek, waarschijnlijk heb je al bloed laten prikken. De gyn zal nog een echo maken om te kijken hoe de baby het maakt, ook wordt er nog een ctg, hartfilmpje gemaakt. Je wordt door ons geschorene als je dat thuis nog niet gedaan hebt, of hebt laten doen natuurlijk.
Dan mag je plaatsnemen in je bed, je hebt een ok jasje aan. je krijgt een zout drankje, dat is tegen de misselijkheid na de operatie. Dan mag je naar beneden. Je partner mag mee.
erder weet je het zoal wel he? Het is verder hetzelfde als met een acute keizersnede.
Je krijgt waarschijnlijk een ruggeprik dus je kunt alles meemaken.

Wanneer je nog vragen hent, plaats dan even een berichtje, dan geef ik weer een antwoord.

Groetjes Loes.

hoi ik heb ook twee keizersnedes gehad de eerste was acuut en met de tweede wist ik de datum al met drie maanden ik leefde er naartoe en wist een beetje wat er ging gebeurenik heb het zelf meer meegemaakt omdat ik een beetje wist wat er ging gebeuren ik hoop dat je hier wat aan hebt maar je moet het zelf ervaren sucses klaziena

Hoi,

Mijn eerste bevalling was ook een geplande keuzersnede. Ik heb het als positief ervaren. Mijn kind lag in een stuit, was groot en een stuitbevalling werd me afgeraden vandaar dat ik een week of 3 vantevoren de datum wist. Ik vond de dagen ervoor een beetje raar, immers je weet precies wanneer de grote verandering optreedt. De keizersnede zelf werd zoals in de eerste reactie van loes goed voorbereid met je. Ik heb dat als prettig ervaren. Op de dag zelf kreeg ik een verpleegkundige toegewezen welke d voorbereidingen met je doet (operatiekleding, cathether), en die de rest van de dag bij je is als eerste aanspreekpunt (ook voor kind en man). De procedure zelf vond ik achteraf gezien niet zo heel eng (wel spannend). Vooral de anastheasist was erg aardig (zit ook aan jouw kant van het scherm). Ruggeprik prima, ook infuus prima (vind ik een iets pijnlijker prik).

Het duurde langer dan ik dacht totdat mijn zoon eruit was, ze hebben immers geen haast en ze moeten best wat lagen door (stuk of 7). Ik kon mijn zoon kort zien en toen ging hij en mijn man naar de afdeling. Ik ben nog wel 2 uur boven gebleven (hechten en bijkomen in verkoever) dat was meteen het enige nadeel. Ik heb wel even laten bellen hoe het ging met mijn zoon dan lig je daar toch een stuk geruster. Daarna naar de kamer. De eerste twee dagen vond ik minder, je kunt/durft weinig te bewegen (omdraaien, zit-lig etc) je voelt de zwakke plek minden in het centrum van de lichaam. Na een paar dagen ben je echter alweer mobiel en dan gaat het steeds beter (ben 5 dagen in het ziekenhuis geweest). Na 1,5 weken liep ik al achter de wandelwagen de stad in. Nu na twee jaar ziet je nog een miniem sneetje mooi weggewerkt in de bikinilijn.
Succes!!

Hoi, ik ben 1mrt.jl. van een prachtige dochter bevallen. De hele zwangerschap is goed verlopen. Kindje was bij 38 wk.mooi ingedaald.Ik helemaal blij, want ik zou dus thuis kunnen bevallen. Bij de laatste controle konden ze niet meer voelen hoe ze lag, dus moest zsm.naar het ziekenhuis voor een echo.Hier bleek dat ze in volkomen dwarsligging terecht was gekomen! Na draaipogingen (niet fijn bij 39weken..au..)bleef ze zo liggen en moest het dus toch een keizersnee worden. Beetje gepland, maar voor mij niet omdat ik er helemaal GEEN rekening mee had gehouden dat ik zo zou gaan bevallen. Onze dochter is heel snel geboren, maar toch had ik er achteraf de balen van. Vond het heel emotioneel dat ik het "niet zelf" heb kunnen doen. En ja, ik heb mijn kindje na een paar dagen pas naakt gezien en helaas heb ik ook niet gezien dat haar oogjes open gingen. De operatie zelf is me wel meegevallen (ben een echte angsthaas..)en ben heel erg te spreken over de begeleiding in het ziekenhuis. Alleen, je bent aan het herstellen van een operatie, je hebt minder kraamhulp en ja, daar zit je dan..MAAR... het is het allemaal waard geweest.We zijn ontzettend gelukkig met onze dochter. Ik zou zeggen;krijg je een keizersnee, probeer er zoveel mogelijk van mee te maken(als je durft te kijken, volg het dan in de operatielamp) maak foto's, vraag of je evt. mag filmen en vooral...geniet als ze de kleine aan je laten zien.

Ik heb 2 x een k.s. gehad, en krijg nu over 4 weken mijn derde.

De eerste was totaal onverwacht, maar niet met spoed. M'n water was al gebroken maar de bevalling kwam niet op gang, en vanwege nog wat andere complicaties (o.a. hoge bloeddruk) besloot de gyn tot een k.s. Ik had me 100% op een natuurlijke bevalling ingesteld en was heel erg telleurgesteld. Ook achteraf vond ik het tegenvallen, vooral emotioneel. Je verwacht HET moment; dat de baby op je buik wordt gelegd, maar mijn dochter kwam pas na 2 uur bij me, aangekleed en de haartjes netjes in de scheiding.

Bij de 2de mocht ik het wel natuurlijk proberen, maar ik was er voor 50% op voorbereid dat het weer een k.s. zou worden. Dat werd het ook (hij wilde niet indalen en je mag niet zolang persen na een eerdere k.s.). Deze ervaring vond ik minder telleurstellend, omdat ik me er al op ingesteld had. En natuurlijk omdat ik wel in ieder geval alles meegemaakt had, van de weeen tot het persen.

Kortom: ik denk dat het belangrijkste is dat je je er wel op instelt, dan ben je ook niet telleurgesteld dat je het niet 'zelf gedaan' hebt.

Marissa

Terug
Bovenaan