gerookte paling

hallo

ik had ff een vraagje??

ik weet dat je geen vacium verpakte gerookte zalm mag hebben maar geld dat ook voor de gerookte voorverpakte vacium paling???   of dat niet? iemand ervaring mee gr jay_jm

hoi,

je mag niks eten wat vacuum verpakt is want daar zitten de bacteriën in

dus geen zalm,paling,makreel enzo

vers halen bij de visboer , is nog lekkerder ook

groetjes moekje

Waarom zou je geen vacuum verpakte artikelen mogen eten? Volgens mij ligt dit nogal wat genuanceerder en voordat we met elkaar van alles aan gaan lopen praten wat we niet meer zouden mogen eten, heb ik een tip.

Ga eens naar www.voedingscentrum.nl . Daar staat een aparte rubriek voor zwangere vrouwen, bovendien kun je daar ook al je vragen stellen. Zij zijn echt deskundig, dus je kunt beter op de antwoorden daar afgaan dan op de antwoorden hier. Het is me in het verleden regelmatig opgevallen dat hier de grootst mogelijke onzin werd verteld over dit onderwerp.

Famke 151

Nog even mezelf aanvullen: er is wel een verschil tussen rauwe, vacuum verpakte producten en overige vacuum verpakte producten, zoals bijvoorbeeld kaas. Maar zoals ik al zei: bij twijfel gewoon een mailtje naar het voedingscentrum.

Famke 151

Tada.....
Zwangerschap
Oppassen met....
Een aantal dingen worden dringend afgeraden tijdens de zwangerschap. Onderstaande tabel geeft daarvan een overzicht met een bijbehorende toelichting.

Oppassen met

Waarom?

Alcohol drinken

Kans op  nadelige gevolgen voor het kind.

Roken

Roken  is schadelijk voor de baby.

Lijnen en veel afvallen

Lijnen  geeft kans op tekorten aan voedingsstoffen.

Lever

Lever bevat zeer veel  vitamine A  dat schadelijk kan zijn voor de baby.

Rauw vlees

Kans op besmetting  met  listeria en  toxoplasma (met als gevolg toxoplasmose).

Kattenbak verschonen

Kans op besmetting  met  toxoplasma (met als gevolg toxoplasmose).

Eten van zachte kaassoorten van ongepasteuriseerde rauwe melk en rauwe melk

Kans op besmetting   met de  listeriabacterie die schadelijk kan zijn voor het kind.

Gerookte zalm of andere vacuümverpakte rauwe vis eten

Idem: listeriabesmetting

Roofvissen eten zoals zwaardvis, haai, koningsmakreel en verse  tonijn
Roofvissen kunnen relatief veel  kwik bevatten, waar ongeboren baby's gevoelig voor zijn.

Lang bewaren van verse producten zoals vleeswaren en rauwkostsalades

Idem: listeriabesmetting

Geneeskrachtige kruiden en kruidenpreparaten gebruiken

Sommige  kruiden  zijn schadelijk voor het ongeboren kind.

Meer dan vier koppen koffie drinken per dag

Te veel  cafeïne  is niet goed voor het kind.

Veel drop eten

De stof  glycyrrhizine in drop  kan de bloeddruk verhogen.

Pimba (kalebaskalk) gebruiken

In  kalebaskalk  kan veel lood  zitten.

ik vond nog wat....
Rauwe vacuümverpakte vis
Ook rauwe vacuümverpakte vis zoals gerookte zalm, kan listeriabacteriën bevatten. Omdat vissoorten in een vacuümverpakking lang bewaard worden, kan de bacterie zich vermenigvuldigen tot schadelijke hoeveelheden. Daarom wordt zwangere vrouwen afgeraden deze vis te eten. Beter is verse vis te eten of de vis thuis gaar te maken. Als toch wordt gekozen voor rauwe producten, is het aan te raden producten ver voor het verstrijken van de houdbaarheidsdatum te kiezen en deze snel na aankoop te eten.
Gerookte vis zoals paling en makreel worden door het roken gaar gemaakt waardoor eventuele bacteriën onschadelijk worden. Zoute haring wordt kort bewaard waardoor er geen gevaar is voor uitgroei van en schade door listeria.

Terug
Bovenaan