gerookte zalm

Hallo dames
trouwens leuk zo'n forum met vrouwen die allemaal rond dezelfde maand zijn uitgerekend.
effe een vraagje:
ik werk bij een deli france ik en een collega zijn in verwachting nu at ik gewoon gerookte zalm dit is mijn tweede zwangerschap en bij de eerste heb ik het nog goed nagevraagt.
maar nu hoor ik hele verschillende verhalen en heb de verloskundige gebeld die wist het ook niet zeker.
nu belde ze mij vanmiddag terug dat ik het toch beter kan laten, maar ik heb het al wel gegeten mijn collega ook en die is nu bijna uitgerekend.
hebben jullie hier ook wat over gehoord?
mvg mascha

Hoi,
Helaas moet ik je teleurstellen; gerookte zalm (en andere gerookte vissoorten) wordt ten zeerste afgeraden. Dat heeft te maken met de listeria bacterie. Omdat vis bij een temperatuur van 60gr gerookt wordt, gaat deze bacterie (als ie aanwezig is) niet dood. Bij gerookt vlees is dat net weer anders, dat wordt bij 80gr gerookt. En dan wordt ook nog eens geadviseerd om geen gerookt rundvlees te nuttigen.
Daarentegen mag zoute haring wel. Dat komt omdat in al die tijd dat haring geconsumeerd wordt geen listeria is aangetroffen. Waarschijnlijk omdat het zo lang gezouten wordt.
Ik vermijd de gerookte vis (wok het wel weer mee in de wok, dat mag wel). Helaas, maar het is allemaal voor een goed doel.

Groetjes!

Hey mama,
Ook ik heb ergens gelezen dat je geen gerookte vis mag, ook omdat deze vis rauw is! (je mag nu volgensmij ook geen sushi enzo). Dus kies gewoon een van de andere heerlijke broodjes die jullie verkopen en geniet van je zwangerschap! Dan komt het allemaal goed!

Smakelijk eten!
Groetjes, Lieke

Wat ik heb begrepen dat is dat je de voorverpakte gerookte vis uit de diepvries beter kunt laten staan maar dat gerookte verse vis van de visboer helemaal geen kwaad kan. Wi;l je geen risico neem dan lekker en gebakken visje. (neem het alleen mij alsjeblieft niet kwalijk als ik het mis heb want ik vertel alleen wat ik gehoord heb).

Marian

Ik vind gerookte zalm echt heerlijk en mis het vreselijk tijdens mijn zwangerschap... vandaar dat ik zowel op de markt als bij de echte specialiteiten visboer heb nagevraagd hoe het nu zit. De visboer raadde echt af om gerookte zalm te eten omdat er blijkbaar ook iets wordt gebruikt bij het roken van de vis wat niet goed is voor een ongeboren kindje. Helaas pindakaas dus.

als je twijfelt over wat je wel of niet mag eten, kijk dan eens bij www.voedingscentrum.nl

De richtlijnen voor gerookte zalm zijn pas vorig jaar aangepast, bij mijn oudste twee kinderen mocht ik het nog wel eten.

hallo dames
bedankt voor jullie reacties, en het voedings centrum heb ik ook op gekeken, ik eet het niet meer maar heb het dus wel gegeten, en idd bij de eerste was het gewooon prima.
groetjes mascha

Terug
Bovenaan