geschrokken van deze berichten

hallo allemaal,

helaas heb ik deze week een mk gehad na 8weken en 4 dagen zwangerschap. Voel me nog steeds niet lekker. gelukkig hebben we al een dochtertje van 16 maanden.
met grote angst lees ik hier veel berichtjes van mensen die voor de tweede keer achter elkaar een mk gekregen hebben. daar schrik ik echt van. hoe groot is de kans dat je weer een mk krijgt? hoe lang kun je beter wachten? ik ben opeens zo bang dat we het nog een keer mee moeten maken. zijn er hier ook mensen die gewoon weer snel een kindje kregen? kijg je eigenlijk meer echo's of eerder als je al eens een mk hebt gehad?

groetjes

Hallo Babybelle,

Allereerst heel veel sterkte met je/jullie verlies. Het is niet niks en het heeft tijd nodig om het te verwerken. Zowel lichamelijk als geestelijk. Lichamelijk gaat je baarmoeder nu weer kleiner worden en dat kan gepaard gaan met krampen, je kunt nog last hebben van bloedverlies en je hormonen kunnen nog opspelen.
Geestelijk is het iets wat nog lange tijd kan spelen.
Ik heb zelf in juni een miskraam gehad. Kreeg last van bloedverlies en heb toen een echo gehad. Ik was toen ruim 9 weken zwanger. Helaas bleek het al heel snel mis te zijn gegaan, rond de 5 weken. In week 10 kwam de miskraam zelf.
In het begin was het veel huilen enzo. Dat ging en gaat steeds beter. Af en toe zijn er momenten dat het weer even bovenkomt en dan geef ik er gewoon aan toe.
Op dit moment zijn we alweer druk bezig om weer zwanger te worden. Helaas is dat bij mij nog niet gelukt. Gelukkig zijn er ook veel dames waarbij het heel snel gaat.
Zelf schrijf ik mee bij 'we gaan ervoor part 1'. Kom maar eens kijken en eventueel meeschrijven als je dat fijn lijkt.
De verloskundige heeft bij mij gezegd dat als ik weer zwanger word, dat ik dan in ieder geval eerder een echo mag (rond de 7 weken). Normaal doen ze het rond de 11 weken. Dat is fijn om te weten. Ik weet van andere dames dat ze ook vaker een echo mogen of gehad hebben. Je kunt het in ieder geval vragen aan je verloskundige.
Als het echt niet mag (wat ik me niet kan voorstellen), en je houdt het niet meer uit, kun je altijd nog bij een echocentrum zelf een (pret)echo laten maken.
http://www.pret-echo.nl/

Heel veel sterkte!!

Groetjes Laura

Zie dat ik nog niet al je vragen heb beantwoord.
Tuurlijk zijn er mensen die een 2e keer een miskraam krijgen. Maar daar moet je echt niet van uit gaan. Gelukkig gaat het vaker goed dan niet! Je leest hier alleen maar de keren dat het niet goed gaat en daarnaast zijn er nog duizenden vrouwen waarbij alles gewoon goed gaat.
Je hebt al een dochter, dus je weet ook dat je zwanger kunt worden én een kindje kunt krijgen.
Echt, het is nu natuurlijk hartstikke %^&*(@#$ maar na verloop van tijd (en dat komt sneller dan je denkt!) ga je er makkelijker mee om.
Heb je een spontane miskraam gehad? Krijg je dan nog een controle of alles echt schoon is? Anders zou ik daar om vragen hoor!!
Bij een curettage is het vaak standaard dat er nog een nacontrole komt.
In principe hoef je niet te wachten met weer zwanger worden. Je moet er natuurlijk wel zelf aan toe zijn. Ze raden het wel vaak aan om eerst weer een keer ongi te worden. Dit heeft er mee te maken dat ze dan makkelijker kunnen berekenen hoe ver je bent. Maar daar zou ik me niks van aantrekken, daar krijg je toch een echo voor....!!

Hallo Babybelle,

Ik ben er zoeentje die meerdere miskramen heeft gehad. Nee, je hebt meestal geen grotere kans op een nieuwe miskraam als je er al eentje hebt gehad. Bij elke zwangerschap heb je evenveel kans op een miskraam, ongeveer 1/7 hoorde ik. Dan heb je dus de tweede keer weer 1/7 kans, de kans dat het je twee keer gebeurt is maar 1/7 van 1/7 is 1/49 is ongeveer 2 %. De kans dat het je drie keer gebeurt is dus nog weer kleiner, enzovoorts. (Dat gebeurde mij helaas.)

Het kan zijn dat er iets met jou of je partner aan de hand is waardoor je miskraam werd veroorzaakt. Omdat dat meestal niet zo is onderzoeken ze pas op dingen als erfelijke aandoeningen als je meerdere miskramen hebt gehad. Uit die onderzoeken komt vaak helemaal niets, omdat de meeste miskramen dus gewoon botte pech zijn. Dan loop je dus de kamer van de gyneacoloog uit die zegt: ik hoop je hier de volgende keer met een dikke buik te zien!

Het is heel moeilijk om onbezorgd zwanger te zijn na een miskraam, vooral de eerste tijd is extra spannend, maar ik hoop van harte dat het je overkomt! Vooral niet je geluk van laten afhangen trouwens, dan ben je er al snel teveel mee bezig.

En het leuke nieuws: na drie miskramen ga ik nu heel binnenkort een gezond kindje krijgen! Ik ben dik 36 weken zwanger.

Liefs,

Zeeuws Meisje

hoi hoi

het is net of ik mijn eigen onzekerheid teruglees van een jaar geleden.
toen had ik mijn eerste miskraam. ik kon me niet voorstellen hoe iemand ooit ermee om zou kunnen gaan als dat nog een keer zou gebeuren.
ik had zoveel respect voor vrouwen die meerdere miskramen mee hebben moeten maken.

toen mijn 2de miskraam een feit was, was ik opeens ook 1 van die vrouwen. na de derde keer dacht ik dat het nooit meer goed zou kunnen komen.

bij mij zijn al die onderzoeken gedaan om te kijken of er niks was in mijn lichaam waardoor het steeds mis ging. gelukkig was dit niet het geval.

vrij snel raakte ik weer zwanger, en nu gaat het gelukkig nog steeds goed. ben inmiddels 17 weken op weg...

het zijn moeilijke weken geweest, pas toen ons gupje naar ons zat te zwaaien met de armpjes konden we geloven dat het misschien voor ons ook was weggelegd. en nu ik het bijna dagelijk voel bewegen in mijn buik.. nu pas begin ik daar van te genieten.

het komt goed.. echt waar!
wanneer JIJ weer wilt proberen, dan is het het goede moment. onbezorgd zullen de eerste weken niet meer zijn, dat is zo jammer!
wij hebben het geluk gehad snel zwanger te raken...
de eerste keer in ronde 5, na de miskraam weer in ronde 5.Daarna gelijk na de miskraam weer  en toen in ronde 3, maar de eerste 2 rondes mochten we niet proberen van de gyn ivm onderzoeken, dus eigenlijk waren we gelijk weer zwanger.

je hoeft dus niet te wachten hoor! en ook je verdriet wordt makkelijker om mee om te gaan. ga er alsjeblieft niet vanuit dat het je weer overkomt!

sterkte met het verwerken van dit verlies. geef het een plekje en probeer het weer opnieuw wanneer jij eraan toe bent!
liefs Carina

Terug
Bovenaan