Gesprek op school

<p>Hallo,</p><p>Ik ben moeder van  2 zoontjes. </p><p>Dit gaat om mijn oudste zoon van 8.</p><p>Hij zit nu in groep 5 al vanaf voor de zomervakantie had hij geen zin groep 5 vanwege de nieuwe juf waar hij veel negatiefs over gehoord heeft van andere leerlingen. De juf zou streng zijn en niet zo aardig.  Toen de schooljaar begonnen was viel het wel mee en ging hij met plezier naar school.   Ongeveer 1 maand na start schooljaar kreeg ik al een bericht van de juf dat mijn zoon vaak betrokken is bij conflictjes.   We hebben met hem gesproken en het bleek dat hij dat deed uit zelfverdediging of als reactie op iemand die iets van hem afpakt of hem treiterden.  Hij is dan snel geneigd om te duwen.  We hebben afgesproken dat hij voortaan naar de juf gaat en niet meer zijn handen moet gebruiken.  Het ging even goed maar na een paar weken kreeg ik nog een bericht dat het toch weer mis ging en dat we met hem moeten praten, ze gaf aan dat als het nu niet zou veranderen, wij dan op gesprek moeten komen.       Nu krijg ik tijdens deze lockdown weer een bericht van haar dat ze vindt dat hij het toch nog steeds onhandig oplost en dat ze met ons in gesprek wil samen met de orthopedagoog van school. </p><p>De juf stuurt ons telkens een bericht als er iets gebeurd op school, elk ruzie, of duwpartij krijgen wij bericht van.  Ik heb  tot nu toe 3 berichten van haar gehad.</p><p>De regel op school geldt : ruzie oplossen met praten,en niet met slaan( logisch) alleen vind ik dat de juf niet vaak tijd vrij maakt voor kinderen die hulp nodig hebben bij conflicten. </p><p>Ik was laatst mee op kamp als hulpouder en heb op een afstand toegekeken hoe mijn zoon constant getreiterd en geïrriteerd werd door een meisje. Hij vroeg haar 2x op te houden maar meisje( nogal druk) bleef doorgaan. Mijn zoon is vervolgens naar zijn juf gegaan en ze gaf hem geen aandacht , ze was bezig met een leuk verhaaltje aan het vertellen aan iemand) hij is vervolgens teruggegaan naar zijn speelplek waar het meisje nog stond, hij is verder gegaan met spelen tot het meisje hem weer  begon treiteren. Hij heeft haar vervolgens geduwd. </p><p>Ik weet niet goed wat ik hiermee moet. Mijn zoon zit al vanaf groep 1 op deze school en wij hebben nog nooit wat negatiefs over hem gehoord van zijn juffen juist veel goede verhalen, tot dit schooljaar. </p><p style="text-align: right;">Hoe denken jullie hierover?</p>

Precies wat je nu typt bespreken met de leerkracht. Ik ben zelf leerkracht en ik denk dat het goed is om jouw visie te bespreken. Want soms, hoe vervelend ook, kan een leerkracht iets missen. Andersom kan het ook zo zijn dat er misschien iets meer speelt dan je nu weet en kan de leerkracht dit toelichten. Maar vooral samen op zoek naar een plan dat werkt voor je zoontje! Want het belangrijkste is dat hij lekker in zijn vel zit op school., leert/kan omgaan met conflicten op de juiste manier en ook leert om goed voor zichzelf te kunnen opkomen indien nodig.

Dit soort berichtjes wil je als ouder niet ontvangen natuurlijk, maar ga in gesprek met de juf zoals hierboven geadviseerd wordt. 
Wij krijgen ook af en toe berichtjes van school over conflicten waarbij zoon van 6 betrokken is. Het is geen slecht kind, hart zit op de goede plek, maar zijn gedrag (verbaal) maakt iets in andere kinderen los waardoor ze gaan spugen of duwen of slaan. Zoon zal zelf dus niet beginnen met fysieke dingen, maar hij heeft wel aandeel in het geheel. 
Wij hebben hem ingeschreven voor een rots en water training op advies van school. Om mij heen hoor ik daar positieve verhalen over. 

Terug
Bovenaan