getrouwd geristreed partnerschap of wat anders!!

A

Anoniem

Guest
hallo ik vroeg me af hoe iedereen het gaat regelen als ze zwanger zijn!! ik ben alles nog aan het uit zoeken!! we wonen nu wel samen en hebben een samenlevingscontract enz maar verder nog niet! me vriend wil eigenlijk nog niet trouwen en ik ook nie echt maar het lijkt me ingewikkelder dan ik dacht!!

zo'n soortgelijke vraag was er eergister ook al...hihihih

groetjes wilma

Hoi,

Ik ben eigenlijk een  "augustus" moeder, maar ik las toevallig je vraag.
Ik ben zwanger van mijn tweede en ben ook niet getrouwd, heb wel een samenlevingscontract.

Als je weet dat je zwanger bent, dan moet je in de loop van de zwangerschap naar het gemeentehuis met je vriend en dan moet hij het kind erkennen. Anders is hij voor de wet geen officieel "vader".
Je moet dan even je id kaart of paspoort meenemen. Bij sommige gemeentehuizen moet je een afspraak maken, maar bij andere kun je zo heen.
Verder hoef je niet zoveel te doen. Totdat het kindje er is. Dan moet je een brief sturen naar het kantongerecht voor een verzoek om samen de ouderlijke macht te krijgen. Anders heeft je vriend niets over het kind te zeggen, stel je voor als er wat met jou gebeurd(gaan we niet vanuit natuurlijk).Maar  dan kunnen dus bepaalde instanties beslissen dat het kind ergens anders heen moet bv.  Want voor de wet is hij dan "alleen maar" de biologische vader en thats it. Als je samen de ouderlijke macht hebt heb je beiden evenveel te zeggen over het kind.  
Maar goed, JIJ moet dus met een handtekening je toestemming geven dat je wilt dat ook je vriend de ouderlijke macht heeft.Nou, en dat is eigenlijk alles. Lijkt ingewikkeld, maar valt best mee hoor!
succes, gr. big mamma

Ik sluit me aan bij bigmama. Weet alleen niet meer of zij ook iets over het volgende heeft gezegd:
Mijn vriend en ik hebben dit ook nagevraagd bij de notaris over hoe we dit het beste konden regelen en wat we daarvoor moesten doen. Een aandachtspunt is ook het opstellen van een testament. Wanneer jou iets overkomt is je kind automatisch erfgenaam en niet je vriend. De vraag is of je dit zo geregeld wilt zien.

Liefs Eva
9w6d

omdat wij dat gedoe van papieren en vruchtje erkennen enzo niet willen wachten wij even met klussen tot we getrouwd zijn. Wij trouwen over twee maanden en mijn spiraal gaat er dan ook uit. Het is nu nog wel vervelend dat wachten maar lijkt me handiger als we getrouwd zijn. Maar misschien als we die trouwplannen nog niet hadden waren we dan wel eerst aan een babytje begonnen. Dan hadden we het maar goed op papier laten zetten. maar ik vind het zo onromantisch als je vriend naar het gemeentehuis moet om het vruchtje te erkennen!!! Maar dat is ieder voor zich

groetjes grid

wij waren 3 maandeb getrouwd toen we aan kinderen dachten.

het is wel een heel gedoe lijkt mij met die erkening en papieren, voor al als je dat moet doen in een zware zwangerschap.

hai hai
nou ik ben niet getrouwd en heb wel samen een kindje met me vriend en het is heel simpel je gaat gewoon naar het gemeente huis en zet alletwee je handtekening en als de kleine gbeoren is dan neemt je vriend de papieren mee die je dna mee krijgt bij het tekenen en dat is het
en als je oo nog gedeelde voogdij wilt dan moet je als je kindje geboren is even formuliertje aan vragen ove rhet voogdij dat teken je ook weer stuurt het op en dan is het geregelt
valt mee toch
gr romy

Hey,

Wat grappig dat ik niet de enige ben die hierover nagedacht heeft. Ik heb in het verleden al eens een samenlevingscontract gehad met mijn ex en achteraf is dat best een dure grap. Nu met mijn huidige vriend hebben wij dit ook besproken. Ik wil eigenlijk in de toekomst trouwen en hij ook. Maar beide willen we het klein houden maar wel een mooie dag van maken. Dus wij hebben besloten te trouwen en waarschijnlijk gaat dit niet zolang duren. we zijn immers bezig voor een kleine....Je bent hetzelfde geld kwijt of iets meer dan een samenlevingscontract maar zijn spul is van mij en mijn spul van hem. Ook hoef je je kind niet erkennen. Het is allemaal veel makkelijker. Dus dit is het geen waar wij ons op gaan richten. Leuk om verschillende reacties te horen!

Terug
Bovenaan