gevaarlijk of niet?

A

Anoniem

Guest
hallo,

ik had even een vraagje
heel mn mond is onstoken
(onstoken tandvlees) en nu ben ik net bij de tandarts geweest en die zei dat dat wel gevaarlijk was voor mn baby  daar heb ik zelf nooit van gehoord
want ik had het al aan mn man en moeder gevraagd en die zeiden allebei dat het geen kwaad kon.
nu kon ik pas over een week terugkomen maar dan bij de mondhygenieste en nu maak ik me dus zorgen kan dit wel of geen kwaad?????
zowel dan heb ik er al ff meegelopen en moet ik er nu nog een week meelopen.en mn baby dan? ik hoop dat iemand me kan helpen want heb mn verloskundige al gebeld en die belt me vanmiddag pas terug die zaten in bespreking en nu maak ik me ondertussen dus druk wat ook niet goed is van mn baby HELP!!!!!!!!

liefsbrigitte

Hoi Brigitte,
Ik zou het ook raar vinden hoor. Ik kan me voorstellen dat het niet goed is om rond te blijven lopen met een ontsteking, voor jou niet en voor je baby niet. Maar of hij dat ook zo bedoelt? Ik zou hem nog even bellen om te vragen waarom het precies gevaarlijk is voor de baby.

Succes
Groetjes
Wasabimammie!

Hoi Brigitte,

toevallig las ik net op de site van mijn zorgverzekeraar over onstoken tandvlees:

Tandvleesontsteking komt wel vaker voor bij zwangere vrouwen. Door een combinatie van een veranderde hormoonhuishouding en zwelling van het tandvlees gaat het tandvlees makkelijker bloeden. Hierdoor ontstaat er een open weg voor bacteriën om een ontsteking te veroorzaken. Tandvleesontsteking (gingivitis) komt bij 50% van de zwangere vrouwen voor. In de zwangerschap worden de bindweefselbanden in het hele lichaam slapper, maar ook tanden en kiezen gaan losser zitten. Dit herstelt zich vanzelf weer na de bevalling.

Je moet het wel laten behandelen en daarna proberen te voorkomen door goed te flossen en te poetsen een half uur nadat je gegeten hebt. Maar probeer om je tandvlees niet te beschadigen.
Die ene week dat je moet wachten voor behandeling is geen ramp, maar je mag het niet als onbelangrijk beschouwen.
Als je het niet behandelt kan het op den duur tot vroeggeboorte leiden. Dit wordt veroorzaakt doordat de ontsteking een verhoogde activiteit van de afweerreactie van het lichaam geeft en dit kan weeën opwekken. Bovendien kunnen bacteriën via de bloedbaan in de placenta komen en daar een afstotingsreactie veroorzaken.

Hou je dus maar rustig het komt wel goed.

Liefs

Hoi,

Kun je er zelf niets aan doen, of mag dit niet? Bij mij helpt spoelen met Corsodyl, je kunt dit bij de apotheek kopen,  het beste. Ik weet alleen niet of je  dit tijdens je zwangerschap mag gebruiken. Ik zou even de tandarts bellen en vragen of dit mag.
Veel succes.

Groetjes

thx voor de reacties.
heb mn verloskundige ondertussen aan de telefoon gehad die zei ook dat heel veelzwangere vrouwen dit hebben en dit geen kwaad kan voor je kindje.
en spoelen enz deed ik al en poets ook mn tanden 3 keer per dag soms 4 keer.
dus daar ligt het niet aan.
ik ga gewoon na de mondhygenieste en blijf goed spoelen en poetsen dan komt het wel goed zei mn verloskundige en als ik dit zo heel erg had dan had de tandarts me allang een anitbiotica voor moeten schrijven zei mn verloskundige.
ik weet het niet ik blijf goed mn best doen en dan komt alles goed hoop ik
meer kan ik denk ik ook niet doen als afw8e.

liefs brigitte

Terug
Bovenaan