Gevallen bij kdv, speeltoestel zonder veilige ondergrond.

<p>Ons kdv heeft een buitenruimte. Daar staan verschillende kleine speeltoestellen van Smoby en little tikes etc. </p><p> </p><p>Gisteren is mijn kind van 20 maanden van zo'n glijbaantje gevallen. Er zit geen enkele bescherming onder. Hij viel met zijn gezicht pal op de straatstenen. Hij heeft nu behoorlijke schaafwonden op zijn hoofd en gezicht.</p><p> </p><p>Het kdv heeft mij meteen gebeld om dit te melden. Toen ik ze confronteerde met het feit dat er geen bescherming onder ligt, reageerden ze met dat het eigenlijk voor grotere kindjes is. Vreemd natuurlijk, maargoed ik weet ook wel dat mijn kind overal op klimt en dat ze dat onmogelijk allemaal in de gaten kunnen houden.</p><p> </p><p>Ik heb toen ik hem ophaalde foto's gemaakt van de betreffende speeltoestellen en gezegd dat ik verwachtte dat ze per direct alles weg zouden halen totdat er passende bescherming aangeschaft is.</p><p>De ochtend erna word ik eigenlijk steeds bozer als ik naar mijn kind kijk. Het ziet er echt vreselijk uit.</p><p> </p><p>Er is mij toegezegd dat ik vandaag gebeld zal worden door de directie van het kdv. </p><p>Overdrijf ik als ik wil dat ze alles weghalen tot het opgelost is? Ben ik nu een overbezorgde zeikerd?</p>
 
WoW wat zielig zeg! Ik vind je helemaal geen zeikerd het had ook veel erger  kunnen aflopen. Ik ben van mening dat het niet had mogen gebeuren, kinderen die nog niet zelfstandig van zulke speeltoestellen gebruik kunnen maken mogen er niet bij in de buurt kunnen komen! Hopelijk nemen ze maatregelen waardoor dit in de toekomst niet meer kan gebeuren. Je gaat er toch vanuit dat je kind daar veilig is en in professionele handen! Sterkte 
 
Ik denk  dat mijn bericht niet als heel erg positief opgevat zal worden maar ik vind niet dat je het kdv kan verplichten nu alles te beveiligen of te verwijderen.
Ik begrijp heel goed dat het ontzettend schrikken is dat je kindje zo gevallen is en er lelijke plekken aan over heeft gehouden.
Maar vallen en opstaan hoort er wel bij, ze leren er ook heel veel van, en door niet te veel te willen bijsturen in hun eigen ontwikkeling worden ze steeds handiger en bendiger. Het is belangrijk dat je ze na zo een val juist  stimuleert en troost, maar niet zelf in paniek raken waardoor een kindje angst ontwikkeld. Tussen het eerste en derde jaar komen ze  helaas vaker ten val, maar gelukkig zijn kindjes ook ontzettend flexibel en genezen ook weer snel.
Ik begrijp wel dat een kdv anders ingericht is maar in het dagelijks leven kunnen we ze ook niet overal voor behoeden. Zo goed mogelijk met de situatie omgaan en weer  door. Er kunnen ook op het kdv nog zoveel meer andere ongelukken gebeuren  waar geen  bescherming voor te maken is.. En hier bedoel ik niet de hete koppen thee, vallen uit een hoog bed,  omklappen met een kinderstoel, vallen van een commode etc. Etc mee..
Je kindje zo goed als het kan zelf laten ontdekken leren ze veel meer van en krijgen ze vertrouwen van 
 
@ Twinklingmom ik ben het voor een groot gedeelte met je eens hoor. 
Hij is lekker druk en beweeglijk, is ook echt al vaker gevallen. Dat hij erbij kan en ermee speelt neem ik dan ook niemand kwalijk. 

Ik vind alleen wel dat ik van een kdv kan verwachten dat het zo veilig mogelijk is. Bescherming onder speeltoestellen in de vorm van gras, kunstgras of rubbel tegels lijkt mij daarbij iets uit de basis en daarbij ook niet moeilijk te realiseren.
 
Hi, heb zelf 5 jaar bij een kdv gewerkt. En ongelukjes kunnen overal gebeuren. Een kdv voldoet aan de eisen die worden opgelegd. Het is uiteraard ontzettend vervelend dat dit gebeurd is, maar om gelijk zulke heftige maatregelen te eisen lijkt mij niet echt realistisch. Sorry.
En als jij je kind daar met een onprettig gevoel brengt, dan zou ik een ander kdv zoeken.
 
Ongelukjes kunnen inderdaad gebeuren en een kind leert van vallen en opstaan. Vallen over een drempel of speelgoed of over zijn of haar eigen voeten. Maar vallen van een glijbaan op zijn hoofd! omdat hij dit gewoon nog niet zelf kan, kan je vind ik niet af doen met een ongelukje, hoort bij het leven en leren ze van. Zo’n val van die hoogte op het hoofdje is niet niks! 
Ik ben het er helemaal mee eens dat er onder die speeltoestellen geen grindtegels horen te liggen. Kinderen van alle leeftijden vallen en horen zoveel als mogelijk beschermd te worden
 
Terug
Bovenaan