gevoel

Ik ben nu 22 weken zwanger van een tweeling en ik voel de baby's al goed maar wat ik raar vind is dat ik ze altijd op de zelfde plaats voel bewegen
(onderaan in de buik) is dat normaal of niet want ik dacht dat je ze overal voelde.
En ze bewegen soms ook meer als ik bepaalde bewegingen maak.
 
Hoi,

Ik heb geen idee of het gewoon is, maar het lijkt me niet onlogisch. Het zijn natuurlijk wel twee baby's met samen een lengte van meer dan een volgroeide baby. Erg veel ruimte om te bewegen zullen ze dus niet hebben vermoed ik. Maar nogmaals ik ben geen expert.
Geniet in ieder geval maar van je zwangerschap.

Groetjes Alice
 
Hoi,

ik ben 20 augustus bevallen van een tweeling en ik had inderdaad ook dat ik de 2 ukkies alleen in bepaalde gedeeltes van mijn buik voelde. De placenta lag aan de voorkant van mijn buik en daardoor werden veel bewegingen gedempt (zeker halverwege de zwangerschap, na zo'n 30 weken voelde ik daar de bewegingen ook, maar nog altijd minder dan onderin m'n buik en rechtsboven).
Daarbij lag 1 van de ukkies met de voetjes heel dicht bij de ander; het leek daardoor alsof ik alleen het andere kindje steeds voelde. Eigenlijk voelde ik vooral aan de rechterkant (boven en onderin) van mijn buik bewegingen (soms wel eng, want had ik 't linker kindje nou wel of niet gevoeld?!).
Maar ze zijn nu dus allebei gezond geboren (de linker was bij de geboorte zelfs 800 gram zwaarder dan de rechter, terwijl ik die dus minder voelde).

Veel succes met de zwangerschap! Doe rustig aan, luister goed naar je lichaam! En ... het is geweldig! :)

Groetjes,
Ze, trotse moeder van Julia en Maartje
 
Hoi!

Mag ik een paar vragen stellen?
Gister was ik bij de vk op controle, hoord ze overal hartslag, dusnu twijfelt ze of het een tweeling is!
Dinsdag krijgen we een echo!
Maar hoe dik was jou buik bij 24 weken??
En hoe zijn ze er achter gekomen?
Ik ben helemaal niet dik en ben ook nog niet aangekomen.
Wel vreselijk misselijk geweest!!! Maar misschien kan iemand mij meer vertellen???

Groetjes Dianne
 
Hoi Dianne,

alleen de echo kan uitsluitsel geven. De grootte van je buik en de zw.klachten hoeven niet per se op een tweeling of juist geen tweeling te duiden.
Een vriendin van mij scheelde 1 week met mij qua uitgerekende datum en tot een week of 30 was zij dikker dan mij. Pas vanaf ong. week 32 kon je aan m'n buik zien dat er een tweeling in zat (ik was bij week 32 ongeveer net zo dik als iemand die uitgerekend was). Ook aan mijn gewicht kon je tot die tijd niets afleiden: tot week 17 zelfs helemaal niets aangekomen, daarna heel geleidelijk en pas op het eind heel veel.
Ik heb wel ongeveer alle zwangerschapskwaaltjes gehad die er zijn, maar ook niet in extreme mate. Dus ook daaraan kun je niet merken of er 1 of meer kindjes in je buik zitten.

Omdat ik een onregelmatige menst.cyclus had, heb ik bij 8 weken een termijnecho gehad en toen was al heel duidelijk te zien dat er 2 ukkies in mijn buik zaten. Ik heb dus alle tijd gehad om er aan te wennen ('t was meteen al wel heel erg leuk, maar ik ben er wel 3 weken goed misselijk van geweest omdat het toch wel overweldigend is).

Spannend voor je hoor dat je nog een week moet wachten voor de echo.
Ik hoop voor je dat het er 2 zijn, want die 2 meiden van mij zijn echt fantastisch (maar 1 schijnt ook heel leuk te zijn hoor ;-)

Ook jij veel succes met je zwangerschap en het wachten tot de echo van volgende week!

Groetjes,
Ze
 
hoi ze

hoeveel weken heb je gelopen voor je bevalde.
en ik ben nu ook nog niet zo dik ben 7 kilo bijgekomen maar ben van mezelf ook al wat dikker dus ik ben benieuwd wat me nog te wachten staat. ben nu 22 weken zwanger van een tweeling
 
Hoi,

bij 29 weken ben ik met werken gestopt omdat het niet meer ging (ik was toen al halve dagen gaan werken, maar dat ging dus ook niet meer). Bij 34 weken ben ik opgenomen in het ziekenhuis i.v.m. verhoogde bloeddruk en eiwit in de urine (dat was tijdens de hittegolf; de warmte zal ook zijn parten gespeeld hebben).
Het idee was om te proberen de 37 weken vol te maken, omdat dat eigenlijk de gunstigste vroegste tijd is voor een tweeling, maar inmiddels was de hoge bloeddruk overgegaan in pre-eclampsie en werd besloten tot inleiding die helaas zelfs in een keizersnede is geeindigd is bij 36.2 weken. Het mooie van pre-eclampsie is dat het maximaal 48 uur na de bevalling over is en dat was bij mij ook zo (is in die 48 uur nog wel even heftig geweest).
Maartje is toen nog een weekje in de couveuse geweest en Julia mocht na die 48 uur al bij mij op de kamer.

Naar mijn gevoel heb ik een redelijke zwangerschap gehad (ik denk wel zwaarder dan een eenlingzwangerschap, maar ik heb geen ervaring daarmee), maar het einde is dus wel pittig geweest. Hou daar rekening mee!, maar probeer er ook niet tegenop te zien. Ik heb ook een paar tweelingzwangerschappen gezien waarbij de zwangerschap zelfs pas bij 40 weken eindigde en de betreffende a.s. moeders gewoon tot het verlof alles (nou ja, veel) konden, dus laat je plezier in de zwangerschap (of eigenlijk het resultaat) niet overschaduwen door hoe het mogelijk zou kunnen eindigen, maar laat het gewoon over je heen komen.

Groetjes,
Ze
 
Terug
Bovenaan