Gevoelig gehoor(?)

Hi allemaal,

Ons zoontje van 2 reageert vrij extreem op bepaalde harde geluiden. Vooral scherpe geluiden, bijvoorbeeld gillende kinderen, trekt hij onwijs slecht. Ik dacht eerst dat hij het vooral als vervelend ervaart maar krijg steeds meer het idee dat het hem echt pijn doet. Mijn man heeft vanwege een gevoelig gehoor behoorlijk wat gehoorschade opgelopen in de loop der jaren dus ben een beetje bang dat hij misschien ook zo’n gevoelig gehoor heeft.

Ik ben voornemens om de huisarts hierover te bellen maar zou graag willen weten of jullie hier ervaring mee hebben en dit herkennen op deze leeftijd.

Groetjes Phet
 
Ik werk met kinderen met gehoorproblemen. Zie vaker kinderen met een goed gehoor die last hebben van ditsoort geluiden, het gegil van andere kinderen kan ook gewoon best hard zijn! Wat je ook vaak ziet is als kinderen regelmatig verkouden zijn of oorproblemen hebben (wat zorgt voor tijdelijk een wat minder gehoor) en ze worden weer beter dan reageren ze vaak extra op harde geluiden omdat ze dan ineens beter horen dan tijdens de verkoudheid, hier zijn de hersenen niet aan gewend op dat moment. Misschien kan dat nog meespelen? Over schade aan het gehoor zou ik me geen zorgen maken, van normale geluiden krijg je niet zomaar gehoorschade. 
 
Mijn zoontje is hooggevoelig en kan net als zijn ouders bepaalde geluiden niet goed verdragen. Bij ons zijn het harde gemotoriseerde geluiden. Ik heb oorkappen van Alecto gekocht en zet deze bij hem op, stoer verhaaltje ervan gemaakt en hij draagt ze met trots en wordt direct minder onrustig
 
Dank voor jullie reacties.

@Milou, ik snap inderdaad wat je bedoeld. Alleen is hij praktisch nooit verkouden, is niet bekend met oorontstekingen o.i.d. en reageert eigenlijk nooit ergens heel gevoelig op.
Vandaar dat ons dit zo opvalt. Dat schreeuwende kinderen een vervelend geluid produceren ben ik helemaal met je eens ;). Ik
vind het alleen vreemd dat binnen die grotere groep kinderen hij dan de enige is bij wie het op zo’n vervelende manier binnenkomt. Geluiden waar hij dit ook bij heeft zijn bijvoorbeeld een blender, föhn, langsrijdende brommer.

Ik zal er eens op letten of ik toch niet per ongeluk een lichte verkoudheid over het hoofd zie of een ander patroon zie.
 
Terug
Bovenaan