Gevoelig kind

<p>Hallo. Onze dochter is erg gevoelig en ik vraag me af of er andere ouders zijn die eventuele boeken kunnen aanraden. Ik weet soms zelf niet zo goed wat ik met haar moet als ze zo overstuur is want niks blijkt te helpen.</p><p>Ze gaat ook naar een kov waar het best druk is en ze veel huilt. Als een ander kindje praat of huilt is ze meteen van slag.</p><p>Iemand met wat tips of aanraders?</p>
 
Hi Marleen, 
Ik vraag me af hoe oud je dochtertje is en hoelang ze al naar kov gaat..
Is het al een tijdje zo dat ze snel overstuur of zijn er net dingen veranderd waardoor het ook nieuw gedrag is? 
 
Ze is nu 16 maanden en gaat al vanaf 3 maanden naar dezelfde opvang. Die is nu wel een stuk drukker als in het begin maar ze is andere kindjes niet vreemd.
Ook raakt ze erg overstuur als we ergens op visite gaan waar andere kinderen of babys zijn. We hebben al hulp van de kinderarts en pedagoog.. maar ik wil me er zelf beter in verdiepen ipv altijd maar wachten op tips.
Ze is erg gevoelig en ik wil er goed mee omgaan. Dit is ons eerste en enige kind dus erg veel ervaring heb ik niet met ouder wordende kindjes ?
 
Hoi Marleen, 
Ik ben ook een gevoelig persoon! Helaas wisten we dit niet toen ik jong was maar ik heb me letterlijk door mijn basisschoolperiode heengejankt! Fijn dat jij wel weet dat je dochtertje gevoelig is en hier iets aan wilt doen. Ik kan je er helaas geen boeken over aanbevelen maar misschien wel een paar tips geven. 
Bij was het zo dat, als het niet overzichtelijk was, dus veel geluiden, bewegende kinderen ed dat ik dan ontzettend overprikkelt raakte. Wellicht dat ze daar last van heeft. Ik denk met dat ze bijvoorbeeld gaat huilen als een ander kindje verdrietig is, dit heel normaal is voor een hooggevoelig kind. Alleen is het natuurlijk jammer dat ze dan zelf overstuur raakt. Wellicht een (kinder)psycholoog om hulp vragen via de huisarts? Ik zou in ieder geval zeggen, zorg dat thuis een betrouwbare rustige basis is waar ze op terug kan vallen als ze een heftige dag heeft gehad. Veel succes ermee! Groetjes
 
We hebben al veel hulp van de ggd en ook van haar kinderarts. Onze dochter is geboren zonder schildklier (CHT) en moet vaak bloedprikken en haar hele leven medicijnen slikken. Ik wil niet met alles wat haar overkomt meteen een link leggen met haar cht.. vandaar dat ik hier om 'hulp' vraag van ouders met 'gezonde' kindjes ?
 
Terug
Bovenaan