Gevolgen voor collega’s

<p>hallo,</p><p>vandaag kreeg ik te horen dat mijn collega geen vakantie kan opnemen tijdens mijn zwangerschapsverlof. Ik voel mezelf behoorlijk schuldig want doordat haar man een eigen zaak heeft kunnen ze eigenlijk niet anders dan samen op vakantie gaan in de periode dat ik met verlof ben. Nu wordt ze verplicht vakantie te nemen wanneer haar man aan het werk is.</p><p>Mag een werkgever een vakantie van een medewerker afkeuren omdat een andere medewerker met zwangerschapsverlof is? Hoe gaat dit precies?</p>
 
Hey!
Ik ben nu 31 wkn en dus 3 wkn verwijderd van verlof. Ik hoopte om 4wkn voor de uitgerekende datum op verlof te gaan, maar ik merk nu al dat het zwaar wordt en echt veel energie van me vraagt.
Me verlof valt precies vlak voor de meivakantie waardoor ook mijn collega's het zwaar krijgen of niet op vakantie kunnen ook al hadden ze het al gepland voor ik werd aangenomen. 
Om eerlijk te zijn voel ik me niet schuldig omdat ik ook niet de datum heb uitgekozen.. naast dat vind ik de gezondheid van mij als van me kind veel belangrijker dan hun vakantie. 
Als ik jou was, zou ik als eerst aan jezelf en je kleine denken. Vakantie kan je altijd inhalen, gezondheid van jezelf als je kleine kan je niet ophalen.
 
Hoe erg je het je collega ook gunt... het is niet jouw verantwoordelijkheid en er valt zeker niks meer aan te doen. Dus ik zou er echt niet over inzitten want het geeft je alleen maar onnodige stress.
 
Heel herkenbaar! Maar echt niet jouw probleem. Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan! Ik heb 5 collega's en we moeten naast gewoon overdag werk ook avond en nachten verdelen. Aangezien ik dat vanaf 20 weken niet meer doen, moeten zij meer diensten draaien (en worden daar trouwens ook niet financieel of in tijd voor gecompenseerd). Ook qua vakanties is het krapper. Er komt wel voor mij iemand in de plaats werken, maar die start later dan mijn verlof is ingegaan. Echt heel vervelend voor mijn collega's, maar het is een bedrijfskundig probleem. Je kan altijd tegen je collega's zeggen dat je het rot voor ze vindt, maar ii mag hopen dat ze jou geen naar gevoel zullen geven. Kortom het is absoluut niet jouw verantwoordelijkheid. Geniet van je zwangerschap en straks van je kleine!
 
En trouwens, overal zijn andere regels wat betreft vakantie. Wij hebben de regel dat er maar 3 van de 6 tegelijk op vakantie kunnen (anders is het echt niet haalbaar). En als ik er dus niet ben betekent het dat er maar 2 tegelijk op vakantie kunnen. 
 
Probleem van je baas en niet van jou. Je baas moet vervanging voor je zoeken als dat nodig blijkt. Daar krijgt hij ook voor betaald. 
 
Terug
Bovenaan