Gewacht tot 6 maanden: hoe nu starten met bijvoeding?

Hoi allemaal,

Christian begint tegen de 6 maanden te lopen en nu moeten we toch echt plannen maken om bijvoeding te gaan starten (hebben gewacht ivm verhoogde kans allergieen). Maar nu mag een kindje al zoveel met 6 maanden, pap, fruit, groente, aardappelen/rijst, diksap, thee...
Ik weet niet zo goed hoe ik nu moet beginnen! Christian moet eerst nog leren van een lepeltje te eten en dan moet hij ook nog gaan wennen aan al die smaken... Als ik het rustig, stapje voor stapje, ga doen, ben ik weken bezig voordat ik al die dingen heb geintroduceerd, denk ik dan. Komt hij dan niet snel vitamientjes tekort ofzo? En wanneer die opvolgmelk?

Ben ook diep aan het nadenken op welk moment van de dag wat en hoeveel...
Zucht. Eigenlijk waren die 5 flessen wel makkelijk ...

Hoe doen jullie dit/ gaan jullie dit doen? (voor de mama's die ook hebben gewacht)

Groetjes, Karin
Mama van Christian (5,5 maand)

Hoi Karin,

Wij hebben ook gewacht en wachten nog steeds, emma is nu zondag 5 maanden en heeft alleen een keer een paar hapjes rijstebloempap gehad, daar vond ze niets aan. De potjes staan in de kast en ik vind de verleiding erg groot, maar durf toch nog niet omdat ze erg veel last heeft gehad van krampjes en ben bang dat dan weer terug komt. Maar ja wat je zegt dan moet ze dalijk wel alles tegelijk leren.....dus ik twijfel nog.
Kan je helaas dus niet helpen, hoop dat er iemand een goeie tip heeft.

Groetjes Monique

hoi

mijn eerste had koemelkallergie, we moesten toen ook tot 6 mnd wachten
eigenlijk bij jens ook, maar die had nergens last van

het handigst is om met 1 ding tegelijk te beginnen
bv 3 dagen wortels, dan wat anders,
op het mom dat je kindje gewend is aan groente, zou ik ook langzaam fruit gaan geven
en pap, ja ik zou niet meteen beginnen met bambix, maar gewoon rijstebloem, eerst 1 schepje, dan opbouwen

eigenlijk dezelfde volgorde als dat je met 4 mnd begint,
wat ik niet weet is of je de eerste tijd ook 4 mnd potjes moet geven, denk het wel eigenlijk.

wij moesten toen heel langzaam opbouwen, en in de gaten houden dat ze geen last ergens van kreeg.

anders even cb bellen, die kunnen je alles zo vertellen

groetjes riana

Hoi Karin!

Ik heb ook gewacht en wacht ook nog even, ze is net 5 maanden geweest, maar wat ik tot nu toe heb begrepen is dat het niet echt uit maakt dat ze in het begin niet zo veel binnen krijgen. Melk blijft nog heel lang de belangrijkste voedingsbron en de rest is nog tot ze een jaar zijn bijvoeding. Je hoeft je denk ik dus geen zorgen te maken dat hij iets tekort komt. Volgens mij kun je dus op dezelfde manier beginnen met de introductie van vast voedsel als dat mensen dat doen die al met vier maanden beginnen. Tenminste dat is hoe ik het van plan ben te doen. Op de site borstvoeding.com staat een heel introductie schema voor vastvoedsel en daar gaan ze er  ook van uit dat pas met zes maanden mee wordt begonnen. Mischien kun je daar wat mee? Het maakt volgens mij geen verschil of je nu flesvoeding of borstvoeding geeft wat dat betreft.

Succes! Wel foto's maken van z'n eerste hapjes he! Die willen we allemaal wel zien

Oh trouwens, je hoeft geen potjes te geven ofzo. Als je het a la rapley doet kan je zelfs stukken geven die hij dan zelf op mag peuzelen, ook leuk! Met ongeveer 6 maanden zijn de meeste babys oud genoeg om een beetje te kauwen en sabbelen, hoeft niet meer helemaal gepureerd te zijn.
Wat ik me eigenlijk zelf afvraag, je hoeft toch helemaal geen pap te gaan geven? Als je niet het idee hebt dat hij het de afgelopen maanden gemist heeft... Ik ben het in ieder geval niet van plan, ik geef haar tegen de tijd dat het mag wel lekker een boterhammetje, ook goed. Hoef je daar voorlopig ook even niet over na te denken! Haha

nee pap hoeft echt niet persee,
mn oudste luste het niet eens
en jens kan van rijstebloem niet poepen

vandaag jens 6 mnd geworden,
vandaag zn eerste potje 6 mnd,
ligt te gillen en te overstrekken in zn bed nu,
hij kreeg al een aantal weken 4 mnd potjes
kan het zijn dat hij er nog niet tegenkan?
hij huilt echt nooit

op borstvoeding.com vond ik veel nuttige info over het beginnen met vast voedsel. Daar zou je ook eens kunnen kijken. Daar ligt de nadruk nogal op rapley, vind ik zelf een mooie en logische methode, maar zoals altijd moet je die info zo gebruiken zoals het het beste bij jullie past.

Wij geven nu soms hele stukken, en soms gepureerd eten, maar zijn ook voorzichtig om dat Berend in het begin ook veel krampjes heeft gehad. Laatst at ik een nectarine en hij gaf heel duidelijk aan dat hij absoluut dat ding wou hebben....Wat schetste onze verbazing; en half uur later had hij dat halve ding opgezogen/opgesabbelt. Nu begint hij al te gillen als hij een nectarine ziet! Erg grappig. Maar wortles eet hij weer alleen als ze gepureerd zijn..
Ik vond het ook moeilijk om met de bijvoeding te beginnen, maar eenmaal bezig is het erg lollig en helemaal niet meer zo moeilijk.

En je zou eerst eens pap  kunnen proberen. Dan kan ie al voorzichtig wennen aan wat zwaarder voedsel in zijn buik.

succes,
Janneke

Ik heb ook moeite om over te stappen op vast voedsel. Ik ben met 4 maanden begonnen met af en toe wat fruit (gepureerd of uit potje). Eerst ging het wel, maar ze begon later meer te spugen. Toen hebben we een weekje gewacht en toen weer geprobeerd. Dat ging wel goed en toen zijn we ook langzamerhand overgegaan op groenten. Worteltjes, sperzieboontjes dat vond ze vreselijk. Bruine bonen met appelmoes van olvarit vond ze heerlijk. Toen ging ze weer spugen. We zijn eigenlijk terug bij af. Morgen naar cb en vragen hoe dit verder voort te zetten.
Weet je wat ook zo gek is.... ondanks dat ze eigenlijk geen bijvoeding krijgt heeft ze harde ontlasting. We hebben haar omneo gegeven, maar daar wordt het alleen maar harder van en ze gaat meer spugen, terwijl het andersom moet zijn.... Ik weet het eigenlijk niet meer.... pfff Beetje wanhopig eigenlijk.
Gr. MJ

Terug
Bovenaan