Gewicht dochter 14 mnd

Goedemorgen,

Vanochtend 14 mnd check gehad bij CB met mijn dochter. Ze weegt nu 12.5kg en is 76 cm lang. Ze heeft altijd op de plus 2.5 lijn gezeten, is een hele goede eter maar krijgt voornamelijk gezonde maaltijden. Ze loopt nog niet. Op advies vanuit CB worden we doorverwezen naar een kinderdietist. Ik merk dat het mij onzeker maakt en ben benieuwd of er andere ouders zijn met die hier ervaringen mee hebben.

Ik heb even opgezocht. Onze dochter was met 13 maanden 81 cm en 11 kilo. Dat is dus wel iets minder, maar ze heeft ook nooit borstvoeding gehad. Over het algemeen zie ik dat (jonge) kindjes die borstvoeding krijgen vaak wel wat zwaarder zijn, maar als kinderen eenmaal gaan lopen, worden ze allemaal vaak veel dunner (bijna tot scharminkels). Dus ik zou me niet teveel zorgen maken, als jij zegt dat ze gezond eet, dan kont dat vanzelf goed als ze gaat lopen. En veel kindjes gaan na het eerste jaar ook minder eten, omdat ze minder hard gaan groeien. Ik zou me niet te druk maken, en gewoon kijken of de dietist misschien nog nuttige informatie voor je heeft.

Ik zou me vooral niet teveel zorgen maken. Zodra ze gaan lopen en zeker als ze kunnen rennen vliegt het babyspek ervan af. Onze kleine ging van een heerlijke stevige mup, naar een smalle peuter waar ik de ribbetjes van kan tellen. Niet te smal, maar ik bedoel maar. 
Wij zouden teveel gewone halfvolle melk geven volgens het CB. Dat moest ik verminderen. Ik heb braaf geknikt en ben doorgegaan met waar mijn kleintje het goed op deed.  

Je kan altijd even kijken wat voor advies de diëtist geeft natuurlijk.
Niet iedereen heeft hetzelfde idee van wat gezond eten inhoud uiteindelijk.
Maar in het algemeen geldt dat eigen lijn blijven volgen geen reden tot zorg is.

Ik zeg weleens dat ik hele dikke baby's maak, maar hele dunne kinderen. Mijn kinderen zaten als baby ook op de +2,5 lijn. Nu beiden (4 en 8 jaar) op de -0,5. Ik heb ze niet op dieet gezet, maar ze zijn naarmate ze ouder worden steeds actiever (en dochter ook kieskeuriger qua eten). 
Ik zou kijken wat de diëtist zegt. Misschien doen jullie helemaal niets fout, misschien heeft hij/zij wat tips. Maar dan heb je wel de deskundige mee laten kijken. Ik ben zelf diëtist en het imago is wat negatief, maar meedenken met wat te doen kan nooit kwaad toch? 
Het cb gaf bij mijn zoon aan dat hij een forse spraakachterstand had en verwees ons door naar de logopedist. De logopedist constateerde een zeer lichte articulatie stoornis en adviseerde om als ouders wat meer aandacht te hebben voor 2 klanken (wij begrepen zoon gewoon en hoorde zijn "stoornis" niet en corrigeerde dus ook niet waardoor hij dacht dat hoe hij iets zei prima was, noem het een blinde vlek van ons als ouders). Het cb vond het probleem groter dan de deskundige. Na 5 weken was alles prima en klaar. 
Soms heb je als ouder een blinde vlek er merk je niet dat iets beter kan. Stel, je komt tot een nieuw inzicht nav het gesprek met de diëtist. Dat is toch helemaal niet erg. Ik merk om mij heen dat wat gezond gevonden wordt, niet altijd gezond is. 
Een diëtist is geen boeman, maar gewoon iemand die veel weet over eten en wat het doet met je lijf. Daarentegen weet de diëtist nauwelijks iets over jullie dochter, dus het is een samenwerking. Jullie weten of de adviezen van de diëtist passen bij jullie situatie. Niets om onzeker over te hoeven worden. 

Ik snap de doorverwijzing wel. Mijn zoontje is net 2, is 86cm en weegt 10 kilo. Ik denk dat een diëtist goed kan zien waar je winst kan boeken zonder dat je kleintje honger hoeft te hebben. 

Terug
Bovenaan