Gewicht

A

Anoniem

Guest
Misschien een gekke vraag, maar zijn er meer mensen die nog borstvoeding geven en moeite hebben op gewicht te blijven?

Mijn zoontje is nu ruim 6 maanden en krijgt nog volledige borstvoeding met sinds een paar dagen fruit- en groentehapjes om te oefenen, echt veel eet hij er nog niet van.

Voor mij zwangerschap was ik aan de dunne kant (55 kg bij 1,70 m) door stress op m'n werk, maar tijdens mijn zwangerschap kwam ik 18 kilo aan en zag er een stuk gezonder uit. Maar toch ook wel fijn dat door de borstvoeding mijn zwangerschapsbuik gauw verdween en mijn oude figuur (beetje slappere huid natuurlijk wel op m'n buik, maar ach) weer snel terug kwam.
Alleen nu gaat het afvallen nog steeds door, terwijl ik het toch wel goed geweest vind... Vanmorgen stond ik op de weegschaal en toen gaf deze 54 kg aan. Niet gezond meer vind ik, maar ik weet niet zo goed hoe ik het afvallen kan stoppen.
Ik eet al 2 extra boterhammen per dag en 1,5 portie warm eten, dus dat zijn al best veel extra voedingsstoffen. En ik wil ook geen ongezonde dingen gaan eten om maar aan te komen...
En stoppen met de borstvoeding ga ik pas als mijn zoontje voor het grootste gedeelte vast voedsel krijgt en nog 1 of 2 een melkvoeding, dus dat kan nog wel een paar maanden duren.
Heeft een van jullie hetzelfde probleem (gehad) en tips?
Want ik moet natuurlijk wel energie houden om voor mijn kind te zorgen en naar mijn werk te gaan enzo.
Ben heel benieuwd!  

Dank alvast!

Groetjes,
*bijnaeenbaby*

Hoi!

Ik geef inmiddels ook al bijna 6 mnd borstvoeding. Tijdens de zwangerschap was ik 16 kg aangekomen en dat was er vrij snel weer af. Ik zit nu weer op mijn oude gewicht, maar val ook niet meer af. Wel eet ik nog altijd iets meer dan normaal en ik kan ook alles eten/snoepen wat ik wil zonder aan te komen.

doei!

Hallo,
ik herken het (helaas) niet (en zo is het gras altijd groener bij de buren). Ik geef nu 7 maanden volledige b.v. (nu ook met hapjes bij) en ben eigenlijk nét pas op m'n oude gewicht. Ook m'n buik is nog zeer prominent aanwezig. Ik had juist gehoopt om lekker af te vallen, maar dat gebeurde dus niet.

Maar goed, ik denk dat het goed is dat je extra boterhammen eet en geen ongezonde dingen gaat eten. Dan kun je beter nóg een boterhammetje extra eten, of een liga tussendoor ofzo.

Als je elkaar kilootjes kon geven, dan had je er wel een paar van mij mogen hebben hoor

Succes!
groet
Mandarijn

Hoi hoi,

Ik geef inmiddels bijna 7 maand borstvoeding en moet zeggen dat ik wel een nieuwe garderobe zomerkleding kan gebruiken. Mijn broeken zakken allen af! Ik heb niet het idee dat ik nu nog steeds aan het afvallen ben, maar goed de hoeveelheid borstvoeding neemt nu uiteraard ook al af, aangezien Herald ook al groente, fruit en brood krijgt.

Bij erg veel dorst bied ik hem de borst aan en water. Ik heb het idee dat hij het water erg lekker vind (denk zelf dat dit wellicht nog iets minder vult dan de borstvoeding?!)

Succes met alles, het gaat vast goed komen!

Rolanda

Beste Bijnaeenbaby,

Hier iemand met hetzelfde probleem, helaas. Inmiddels is onze zoon Luuc 5.5 maand en doet hij het nog steeds alleen op borstvoeding. De fles accepteerd/snapt hij niet alleen pap en groente van een lepeltje gaan erin! Ik begon met een gewicht van 55 kg voor de zwangerschap ( 12 kilo aangekomen) maar inmiddels heeft mijn gewicht het dieptepunt van 51 kilo bereikt. Ik heb zelfs bij een dietiste gelopen maar ik kan alles eten en er komt niets bij...
Ik wil erg graag fles en borstvoeding gaan combineren zodat mijn lichaam weer wat vetreserves kan gaan aanmaken.
We blijven oefenen!

Succes

Poeh, ik zit juist nog steeds zo'n 6 kilo boven mijn "normale" gewicht en dit zit vooral in de buik. Niet fijn, want verder ben ik vrij tenger, dus kreeg al een vraag of ik soms zwanger ben? :-(

Nu ja, mag niet afvallen nu en eet goed, maar niet overdreven...

Had juist gehoopt door de bv lekker snel op gewicht te zijn...

Heel herkenbaar!
Mijn zoontje is inmiddels bijna 8 maanden oud en ook ik geef nog steeds borstvoeding. Wel een stuk minder als eerst omdat hij nu ook pap, fruit en groentehap krijgt.
Voor mijn zwangerschap schommelde mijn gewicht altijd tussen de 58 en 60 kg. Maar nu weeg ik 56 kg. Ook ik ben er niet echt gelukkig mee. Al mijn kleren slobberen om mijn lichaam heen.
Ik hoop eigenlijk nu het borstvoeden steeds minder word (ivm met al die hapjes enzo) dat ik dan ook weer wat aankom.

Trouwens ook ik eet extra, maar veel helpt het niet.

Groetjes

Hoi,

Het komt nog wel eens voor dat door de zwangerschap de schildklier ontregeld raakt. Veel afvallen kan daar een symptoom van zijn. Je zou dus eens naar je huisarts kunnen gaan en dat laten controleren?

Je zou je dieet kunnen aanpassen door wat vetter te eten. Kies bijvoorbeeld voor volle melkproducten, dus volle melk, volle yoghurt, volle kwark, roomboter etc. Voeg aan de melk of yoghurt eens wat havermout toe, neem tussendoor noten en/of muesli en beleg je boterhammen bijvoorbeeld met een dikke laag pindakaas of kaas.
Je geeft aan dat je al twee extra boterhammen per dag eet. Hoeveel  boterhammen eet je totaal verdeeld over de dag? Neem je bruinbrood? Op de site van het Voedingscentrum kun je overigens meer informatie vinden over de voedingswaarde van bepaalde voedingsmiddelen.

Verder zou je kunnen overwegen om een diëtist te raadplegen. Op www.borstvoeding.com is een overzicht te vinden van diëtisten die borstvoedingsvriendelijk zijn en ervaren in het begeleiden van borstvoedende moeders en jonge kinderen: Bv.com-Diëtisten.

Groetjes van Yvonne

Terug
Bovenaan