Gewichtstoename 22 weken

Hi allemaal,
Momenteel ben ik 22 weken zwanger en hoop dat ik niet te veel aankom. Vind het ineens zo hard gaan.. haha!
Toen ik zwanger werd woog ik ongeveer 74/74 kilo en ben 1.75 lang. Opzich een "gezond" BMI.

Met de 12 weken controle woog ik 78,1.
Met 19 weken heb ik mezelf gewogen en woog ik 83 kilo. Nu met 22 weken weeg ik ineens 85,6.

Ik eet niet erg ongezond, af en toe natuurlijk wel maar over het algemeen niet. Ik beweeg wel weinig/minder.. los van een wandeling is het nu met de corona situatie erg lastig om bijv. te zwemmen.

Ik ben natuurlijk pas net op de helft van de zwangerschap, als ik nog een keer het zelfde aan kom in de overige weken..

Ik ben met de 1e 15 kilo aangekomen en die is met 35 weken geboren. Heb een laag bmi overigens. Zit zelf rond de 55 kilo en 1.73 lang. Nu ben ik ruim 38 weken en bijna 20 kilo zwaarder. Dus kan nog behoorlijk groeien zeg maar. Moet ook eerlijk zeggen dat dat me egt wel tegenvalt zoveel gewicht extra

Het meeste gewicht kwam er bij mij wel in de tweede helft aan. Daar heb ik me toen ook verschrikkelijk druk om gemaakt, want ik was met 20 weken al 6 of 7 kilo aangekomen. 
Toen ik na de 20 weken veel harder ging hield ik mijn hart vast. De verloskundige zei nog dat het in het derde trimester minder snel zou gaan weer. Maar ik kwam toen ook net zo hard aan. Ik ben uiteindelijk 18 kilo aangekomen. 

Maaaaar ik kreeg in het 3e trimester een hoge bloeddruk en met 35 weken een vergiftiging. Dus er zat ook veel vocht bij. 2 weken na de bevalling had ik nog maar 2 kilo "teveel". En toen ontspoorde ik weer in de kraamperiode, maar dat is een ander verhaal haha! Inmiddels al 4 kilo afgevallen, en nog 4 te gaan!

Wel eng he? Maar ik heb me erg vastgehouden aan dat dieet niet kon met een baby in je buik. Die heeft nou eenmaal de beste voedingsstoffen nodig. Dus ik heb zo gezond mogelijk op hongergevoel gegeten tijdens mijn zwangerschap. En ik hield me voor dat ik dan na de zwangerschap desnoods moest afvallen. Ik heb een zware kraamtijd gehad, waar ik juist van aan kwam, maar na 7 maanden heb ik de motivatie gevonden en lukt het dieten prima. 
Ik hoop dat jij het ook zo kunt gaan zien. 
Mijn man interesseerde het trouwens een stuk minder. Die vond me prachtig met onze baby in die bolle buik. Die is nog wel meer aangekomen van de stress haha! Ook nu op dieet. 

Oei, dan ben je dus met 22 weken al zo'n 11,5 kilo aangekomen, dat is wel flink ja. Ze geven aan dat je op de 24 weken tussen de 5 en 8 kilo mag zijn aangekomen als je een gezond bmi had voor de zwangerschap, dat zit je dus wel echt flink overheen. Over de gehele zwangerschap van 40 weken zou je tussen de 10 en 15 kilo aan moeten komen. 

Te veel aankomen is niet goed voor jou en de kleine, ik zou het even met je verloskundige bespreken en kijken of je eventueel begeleiding kan krijgen van een diëtiste om de gewichtstoename te gaan berperken. 

Lastig he zo met die lockdown! Ik vind dit schema wel handig als houvast;
https://www.zozwanger.nl/de-gewichtstoename-beperken-tijdens-zwangerschap/
Er staat in welke gewichtstoename gangbaar is. Zo lang je gezond eet, zou ik me niet te druk maken om je gewicht.

Ja, als je op internet zoekt zie je inderdaad dat het wellicht veel is, "normaal" is tussen de 12 en 18 kilo geloof ik....
Bij mijn eerste ben ik 28 kilo aangekomen... waar het zat? Geen idee. Had wel een flinke toeter, maar als je me van achter zag, zag je niks.....
Nu 38 weken zwanger en bij laatste bezoekje verloskundige stond de teller ook al op 22 kilo. "Ach, bij de één is het nou eenmaal meer dan bij de ander", was haar reactie. Zolang je zelf verder gezond eet en drinkt en het geen kilo's zijn door een ongezond leefpatroon, zeggen die kilo's niet direct wat. 
Altijd handig om het met je verloskundige te blijven bespreken. 

Meid,

Mijn tip is om je niet meer te wegen. Gewoon gezond blijven eten en drinken, af en toe iets lekkers. Probeer elke dag te wandelen of te fietsen bijvoorbeeld en meer kun je niet doen. Je maakt jezelf alleen maar gek ermee en je hebt nog wel even te gaan. Na de bevalling kun je genoeg doen om de extra kilo’s die zijn blijven plakken, af te vallen

Terug
Bovenaan