Gewone of duokinderwagen?

<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik  ben zwanger van mijn eerste kindje en we zijn nu druk aan het kijken voor een kinderwagen.<br /><br />We twijfelen over een enkele of uitklapbare dubbele wagen (bugaboo donkey) voor een eventueel tweede kindje. Wij vragen ons namelijk af of het nodig is om een dubbele wagen te hebben al wij naast een pasgeboren baby bijvoorbeeld een 19 maanden oud kindje hebben. <br /><br />Hoe hebben anderen dit bijvoorbeeld ervaren die een enkele wagen hadden? loopt het kindje ernaast, de baby dan in de draagzak, of alleen met zo'n stepje achter de enkele wagen? Hadden jullie toch liever een dubbele gehad?<br /><br />Ik hoor het graag!</p><p>Groetjes</p><p> </p>

Zo, je denkt ver vooruit ;) Maar wel slim!

Dit is voor iedereen erg persoonlijk, sommigen kunnen niet zonder duowagen ook al het leeftijdsverschil bijvoorbeeld meer dan 2 jaar. Anderen hebben m niet nodig

Mijn dochters schelen 21 maanden. Wij hebben het prima gered met een plankje achter onze Joolz en als mijn man en ik samen op pad gingen en we gingen echt een eind wandelen in het bos bijvoorbeeld, hadden we een simpele buggy ernaast voor de oudste. Vanaf 2 jaar kon ze ook al prima op de loopfiets mee.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat wij wat verder van het dorp af wonen en de wagen niet gebruiken om naar de supermarkt te gaan. Wij wandelen alleen rondjes rondom het huis of rijden eerst met de auto ergens naartoe.

Wij hebben juist een bakfiets gekocht toen de 2e geboren werd en dat is onze beste koop ooit. We hebben er zelfs een auto voor weg gedaan. De baby kon zo al vanaf geboorte mee in de bakfiets (anders kun je de eerste 8 a 9 maanden niet fietsen zodra je 2e kindje geboren is) en dat vond ik ideaal. We gebruiken m dagelijks, een ritje in de bakfiets is gelijk een feestje!

Dus denk vooral ook goed na over hoe vaak je de wagen gaat gebruiken.

Twijfel je? Koop dan een tweedehands enkele wagen voor nu, die kun je over 2 jaar waarschijnlijk voor hetzelfde geld weer verkopen en zo kost het geen bakken met geld. Er staan heel veel goede merkwagens tweedehands te koop die amper gebruikt zijn voor 1 kindje.

Ik denk dat het ervan afhangt hoeveel je normaal wandelt. Hier bijvoorbeeld best veel, maar door een miskraam zit er uiteindelijk 2,5 jaar tussen, en is een duowagen denk ik niet nodig. Mogelijk een plankje, maar dat kijk ik nog even aan. Lijkt me zo onhandig.. Maar er zijn ook wagens die tandemstijl uit te breiden zijn met een extra zitje. Slim dat je erover nadenkt! Is miss ook afhankelijk van de leeftijd van de oudste en diens welwillendheid om een stuk te lopen :) dat weet je nu natuurlijk nog niet..

Ik heb geen ervaring, zwanger van mijn eerste kindje, maar hier wel over nagedacht! Wij hebben een duo wagen gekocht, tweedehands waar alles bij zit voor een tweede kindje. Dat mijn schoonzusje zes weken verder is en mijn schoonmoeder op beide kindjes samen wil oppassen maakte de overweging wel een stukje makkelijker! Zij kan deze straks ook fijn gebruiken :)

Je kan ook altijd een wagen kopen waarvan je weet dat je die kan uitbreiden, dan kan je dan nog kijken of het nodig is en evt. een uitbreidingsset kopen.

Slim dat je alvast vooruit denkt. Ik denk dat het handig is om te gaan voor een wagen die een optie heeft om uit te breiden naar een duo wagen, al hebben we daar uiteindelijk zelf niet voor gekozen, omdat we al moeite genoeg hadden om überhaupt een fijne kinderwagen te vinden. Ik ben vrij klein en bij veel kinderwagens met duwstangen die uitschuiven liep ik de hele tijd net wel/net niet tegen de achteras aan te trappen, heel vervelend, dus voor een model gegaan dat de hoogte regelt door de stang te kantelen. Ik zou dus echt aanraden om naar een plek te gaan waar je een aantal kinderwagens kan uitproberen. Ook factoren als of het in je auto past zijn natuurlijk belangrijk en wellicht heb je zelf ook nog allerlei eisen aan een kinderwagen. Ik vind onze wagen trouwens ook al breed genoeg om door deuren enzo te manoeuvreren, een bredere wagen lijkt me niet per se fijn. 

Hoeveel je nu wandelt is denk ik niet zo heel relevant, ik wandel in elk geval significant meer nu ik een kleintje heb (bijna elke dag) (al is dat ook vaak met de draagzak ipv de kinderwagen) terwijl ik vroeger vaker met de fiets of trein ergens heen ging. (Mijn kleine is van begin maart 2020, dus z'n hele leven is er al corona hier, dat heeft natuurlijk ook invloed op wat er kon en moest tijdens zijn leven.) Wellicht is het relevanter of en hoeveel je wilt werken na de bevalling. Als je bijvoorbeeld alleen in het weekend tijd hebt om te wandelen, is het misschien niet zo de moeite waard om met de optie van uitbreiden tot duowagen te kiezen, terwijl dat wellicht anders ligt als je straks meer thuis bent bij je kleintje (al haal ik die van ons nu graag wandelend op van de opvang met de kinderwagen). 

En inderdaad, wat StephW al zegt hebben wij ook ervaren. Aanvankelijk waren we 17,5 maanden na de geboorte van de eerste uitgerekend, maar door een miskraam met nasleep kijken we nu tegen tenminste 22 maanden leeftijdsverschil aan (ik ben nog niet opnieuw zwanger (of heel pril misschien)). Dan loopt de oudste vast al een stuk meer dan met 17,5 maanden. Sommige dingen laten zich niet zo goed plannen, je weet gewoon nog niet hoe het allemaal gaat lopen, ook al heb je misschien wel een ideaalbeeld in je hoofd. Goed om het mee te nemen in je wensenlijstje, maar ik zou me er niet te vast op pinnen. ;)

Wij hadden met het oog hierop de Easy Walker Harvey kinderwagen gekocht, want die kon je makkelijk uitbreiden. Nu het zo ver is, vind ik eigenlijk de bak voor de baby in die wagen veel te laag liggen. Veel te dicht bij de straat en daarmee ben ik bang dat er vuil in komt. We hebben via marktplaats een tandem duo wagen erbij gekocht (topmark 2), waar ik heel blij mee ben. Ook voor bij opa en oma (oppas) is die fijn, want zij zien de draagzak niet zo zitten. De Easy Walker wagen wordt ook gebruikt, voor als ik alleen met de baby ga wandelen of als m'n zoontje (2jr) op een stepje of fietsje mee gaat (dat kan als m'n man ook mee gaat bijvoorbeeld). Op een plankje blijft hij niet staan, veel te ondernemend. Op andere momenten gaat de baby in de draagzak en de peuter in de buggy. Veel wandel wagens bieden de optie tot uitbreiding, maar achteraf heb ik dus met de onze niet de juiste keus gemaakt. Bij andere merken ligt baby reiswieg volgens mij niet zo laag, dus is het de moeite waard daarnaar te kijken bij de aanschaf van je eerste wagen idd!

Terug
Bovenaan