gezocht moeders / kindje met een cogniatale hernia diafragmatica

Hoi

Mijn naam is Monique , ben mama van Isa geboren op 12-9-2005
Ze is te wereld gekomen met een chd afwijking ook wel een gat in het middenrif.
Ik ben op zoek naar ouders met ook een kindje met het zelfde probleem en wil weten hoe bij hun de nasleep verloopt met name het eten? hoe het kindje nu funcioneert


groetjes monique en Isa
 
Hoi Monique,

Weet niet of je me nog herinnerd, ben Marian moeder van  Thijs ook geboren met CHD. Kijk nu op het januari/februari 2006 ivm de geboorte van onze dochter. Zag dat jij op het september forum schrijft. Hoe gaat het met jullie?
Thijs heeft vooral het eerste jaar veel voedingsproblemen gehad 11 mnd sonde voeding.   Hebben in die periode ook met een logopediste langzaam hem zelf leren eten. Nu gaat het goed (bijna 2,5) alleen zijn aardappelen en groente wil ie nog wel graag fijn hebben dus dat doe ik nog door de blender, verder eet ie als een gewone peuter lust erg veel en heeft plezier in het eten. Heb je vragen stel ze gerust.
We hebben nl. dat eerste jaar erg met hem getobt veel spugen, gauw kokhalzen. Hij kreeg de eerste 7 maanden maar 110 ml per keer (7x op een dag) dat ging nl het beste met wat verrijking van fantomalt groeide hij daarop heel langzaam maar wel elke keer een stapje. Na 7 maanden is bij Thijs het spugen van de een op de andere dag zomaar gestopt heel vreemd maar wel erg fijn, toen begon hij zelf heel langzaam met een lepeltje te eten, fles heeft hij nooit gehad(hebben we na 3 maanden ook nooit meer geprobeerd hoor de fles te geven gaf veel stress bij hem en daardoor wordt de associatie met zelf eten alleen maar slechter dus pas na 7 maanden vast voedsel gaan proberen en dat ging veel beter).    De begeleiding van onze kinderarts was ook erg prettig zei altijd heb met deze kindjes veel moed geduld en trouw dan wordt het vanzelf beter dat gaf mij wel steun. Deze man heeft ook veel kindjes begeleid met CHD dus dat geeft zo ie zo al meer vertrouwen.
Eeen klein beetje het eetverhaal van Thijs.
Hoe is het met jullie dochter w.b.t het eten?

Groetjes,

Marian
 
Hoi Marjan

Op 12 september is Isa geboren, ondanks het grote gat heeft ze er hard voor geknokt.
We hebben geen gebruik hoeven te maken van de emco toen ze twee dagen oud was werd het sein gegeven en werd ze de dag erop geholpen.
Twee weken heeft ze aan de beadening gelegen tot dat ze het zelf beu was en de beademing eruit trok.
één dagje zuurstof maar ook die slang was ze beu, ze kon het zelf en liet dat ook wel zien. Volgens alle artsen en de verpleegkundige was ze een wonder en een voorbeeld voor alle andere kindjes op de neonathologie.
De bedoeling was om de voeding op te bouwen en haar langzaam te wennen aan het drinken , dit lukte niet helemaal ze bleef veel maagsap houden en spuugde veel. Na drie weken op en af bleek dat ze nog een maagbreuk had , het gat was te groot waardoor de maag door de slokdarm pijp schoot.
Hieraan werd ze geholpen toen ze zes weken was, op woensdag. Ze werd heel opstandig toen ze bij kwam de klassieke dosis dormicum en alle pijnmedictie zorgde ervoor dat ze zich overstrekte en de net aangehechte   maag zich opnieuw door het gat bij de slokdarm bevond. Operatie mislukt de vrijdag erop werd meteen een OK geplend en werd ze meteen geholpen. Ze werd extra onderdrukt om het eerst de kans te geven om aan te hechten.
Die maandag erop zijn ze langzaam begonnen met 1 ml voeding laten wennen in de maag dit ging allemaal goed tot het op werd gebouwd,
Maar Isa was ook een beetje eigenwijs en wou niet altijd drinken wel bij de verpleging maar niet bij mij. Ze zou pas terug naar nederland komen als hun zeker wisten dat alles goed zat en de maag de volledige voeding kon verdragen.
Op de slikfoto die werd gemaakt werd gezien dat er nog een kleine breuk aanwezig was maar niet iets waar ze hinder van zou hebben.
Op 10 november 2005 is ze over gebracht naar het ziekenhuis in veldhoven.
Hier werd ze eerst geweigerd vanwege mrsa , hoewel ze was getest en eerst de goedkeuring werd gegeven.
Dit zorgde ervoor dat Isa maar gewoon over haar lot werd over gelaten door de verpleging, Het omkleden en het aangepaste protocol vonden ze maar niks. geen voeding op tijd, wachten en een huilende Isa was het gevolg.
Ik kwam onverwachts langs die avond en zag dat ze van de hartbewaking was afgehaald waarom dat gepiep de hele tijd, omdat ze huilde.dit bleek een ergernis, en omkleden vanwege het protocol was volgens mij de reden.
Nu was voor mij de maat vol na een dag oefenen om zelf sondevoeding te geven ben ik de volgende morgen met mijn schoonvader naar het ziekenhuis gegaan om te vertellen dat Isa mee naar huis moest, het vertrouwen had ik daar erg verloren
Ik wou ze alleen maar zo vlug dichter bij huis. thuis zou ze continue aandacht krijgen en was er de hele tijd iemand in de buurt.
Ik heb toen meteen couveuse nazorg gekregen en dat was wel prettig anders word je maar even aan je lot overgelaten.
Het ging steeds beter met Isa beetje bij beetje begon ze meer te drinken.
Groeien deed ze niet en dat baarde wat zorgen 50 gram in een maand was niet voldoende
tot ze in januarie weer begon met spugen , meteen zei mjn gevoel , volgens mij zit de maag niet meer goed. omdat ze toen ook ziek was heeft onze huisarts gebeld voor een spoedafspraak.
conclusie niks aan de hand zeiden ze, maar toch zat het me niet helemaal lekker.
De week erop op controle in Leuven, hun konden meteen vaststellen dat er een nieuw probleem zou zijn. die week erop werd Isa opgenomen voor onderzoeken.
wat er aan de hand was , een nieuwe maagbreuk. waarom ze niet goed groeid weten we nu nog niet haar bloeduitslagen waren allemaal goed.
Isa zit nu aan de voedingspomp en krijgt 20 uur per dag voeding, overdag 45 ml/per uur en 'snachts minder anders gaat ze al spugen.
Ze moet circa 8 kilo wegen voor dat ze opnieuw gaan opereren ze is te klein.
Ze krijgt ook fantomalt maar ook solagen omdat ze dus niet goed wil groeien.
1 februarie was haar gewicht 4960 gram en nu bijn a 6000 gram ,dus dat gaat de goede kant op.
Uit alle onderzoeken was ook gebleken dat haar slokdarm niet was doorgegroeid en dat de rede was dat het elke keer fout ging.
bij de volgende operatie word haar slokdarm verleng door er een stuk dikke darm tussen te plaatsen, tevens word ook het gat opnieuw gedicht.
hopelijk gaat alles goed maar hoe het daarna gaat een groot vraagteken, ze heeft nu een ernstig slikprobleem ze doet het niet, door alle negatieve dingen en het plaatsen van de sonde's die erg regelmatig uitliggen heeft ze dit geblokkeerd.
Daarom ga ik haar maat niet vervelen om een hapje fruit te laten proeven , daar ben ik helemaal mee gestopt, niks via de mond ,dat zien we dan wel weer.
Ze is wel een hele vrolijke meid en lacht veel . Kwa ontwikkeling loopt ze niet achter.
In Leuven vinden ze haar een wonderkindje, alle buikorganen behalve de nieren en de blaas waren verplaatst naar de thorax en nu zonder problemen aan de longen heeft ze laten zien dat ze een echt vechtertje is en graag vooruit wil.
Maar heb je er een dochtertje bij?   proficiat alles oke. Moet voor jullie ook wel spannend geweest zijn.
en met thijs , alles goed.
Laat me maar even je mailadres achter dan kunnen we daar verder mailen

groetjes Monique en Isa
 
Hoi Monique,

Wat een verhaal en wat moeten sommige kleintjes toch veel doorstaan he. Fijn te horen dat Isa ook een vechtertje is en heeft bewezen dat ze graag wil deelnemen aan het leven. Wat een spannende tijd voor jullie en de zorgen die er nog zijn op dit moment. Dit is ons mailadres hhogenhuis@home.nl. Ik zal je mailen over Thijs het gaat nl. prima met hem (na ook veel zorgen overigens).

tot mails.

Marian

 
Terug
Bovenaan