Gezond eten voor je kind

Beste vader of moeder,

Ik ben aan het afstuderen op de opleiding HBO Communicatie. Daarvoor ben ik bezig met een onderzoek naar hoe we ervoor kunnen zorgen dat kinderen (meer) fruit gaan eten. Nu vroeg ik mij af hoe jullie hierover denken.

Een aantal vragen waar je aan kunt denken:
- Vind je dat je kinderen gezond genoeg eten?
- Geef je zelf het goede voorbeeld?
- Hoe zou je hierin eventueel geholpen willen worden als ouder?
- Vind je het leuk als er hier initiatieven vanuit school voor komen, en - Welke ervaringen heb je hier al mee?
- In hoeverre heb je het gevoel dat landelijke campagnes bijdragen aan gezondere voeding bij kinderen?
- Ervaar je het al snel als betutteling?
- Zou je thuis actief aan de slag willen gaan met gezonde voeding?

Ik ben blij met elke reactie, hoe klein ook!

 
Beste collega-ouders,

Ik vind dat kinderen veel te veel tussendoortjes meekrijgen van hun ouders. Regelmatig zie ik op het schoolplein kinderen met allerlei zoetigheden en versnaperingen.

De school kan hier zeker een bijdrage aan leveren en ook thuis wil ik hier altijd een bijdrage aan leveren. Of een reclame campagne zin heeft vraag ik me sterk af.
 
Juliëtte Moonen

Ik ben van mening dat kinderen naar school alleen maar een gezond tussendoortje mee mogen nemen. Een stuk fruit of groente en daarbij melk of sap zonder suiker (dus geen vruchtensapjes). De sturing naar de ouders moet beginnen bij het consultatiebureau, ik ken genoeg ouders die geen kranten lezen en ook geen consumentenprogramma's zien, dus daar voorlichten heeft geen zin. De school van mijn kinderen geeft eens per maand een nieuwsbrief uit, hierin staan tips, dit zou nog veel uitgebreider kunnen dan nu het geval is. Iedere keer erop terugkomen is volgens mij het enige wat werkt!! Ik vind wel dat een school een discussie moet voeren met ouders, niet direct gaan verbieden, dat werkt averechts. De overheid kan scholen steunen door tips te geven hoe ze ouders maar vooral ook de kinderen zelf het beste te bereiken.
 
 Wat een onzin allemaal. Waarom moet er altijd door iemand gezegd worden wat ik mijn kind mee moet geven. Dat bepaal ik zelf wel. Dus als je vraagt, vind ik dit betutteling, dan zeg ik ja!!! Laat mensen zelf beslissen wat goed of slecht voor hun kind is.
 
Beste allemaal,
sinds een aantal jaren ben ik overblijfmoeder op de school van mijn eigen kinderen. Hierdoor heb ik dus veel inzicht in wat kinderen mee krijgen van hun ouders. En dat er teveel zoete tussendoortjes mee worden gegeven naar school is voor mijn gevoel een feit. 
Zelf geef ik mijn eigen kinderen elke dag 2 boterhammen, n stuk fruit, 1 koekje en 1 drinkbeker met ranja mee naar scuhool. Maar er zijn genoeg kinderen die het stuk fruit niet meekrijgen en waar de drinkbeker niet is gevuld met ranja, maar met cola. Hierin moet ongetwijfeld verandering komen.
vanuit de school waar ik werk wordt er inmiddels al elke maand n nieuwsbrief uitgegeven voor de ouders met alle updates over gezond eten. Voor de kinderen wordt er eens in de zoveel tijd een lesdag besteedt aan het feit dat gezond eten ook lekker kan zijn. 
Toch ben ik van mening dat de overheid meer aandacht mag besteden aan Het gezonder eten. Vanuit mij als grootste tip, leg in de supermarkt het snoepgoed bovenaan en niet onderaan. Alleen al met zulke kleine veranderingen zal ongezond eten verminderen.
 
Dankjewel allemaal voor jullie reacties.
Leuk om te zien dat mensen hier blijkbaar toch veel mee bezig zijn. Waar ik vooral nog benieuwd naar ben: Wat voor campagne/communicatie zou naar jullie idee aanslaan?
@Machteld waarom vind je het precies betutteling? En wanneer zou je het geen betutteling vinden? Wat kunnen instanties doen om het op een positieve manier te brengen? Je eigen kinderen worden op school vast ook wel eens voorgelicht toch?
Groetjes, Michelle
 
 
Goedemiddag allemaal,
Om aan te sluiten op dit topic van Michelle: ik ben ook bezig met een afstudeeropdracht. Mijn opdracht gaat over het ontwikkelen van een gezond tussendoortje voor kinderen. Ik zou jullie hulp erg goed kunnen gebruiken! Ik heb de volgende enquête opgesteld: 
https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdyrAsoY38bJZOi1wdUH26C3xnbYK_PzZC5lq6aslphTz4KLA/viewform?usp=sf_link 
Deze enquete duurt nog geen 5 minuutjes en is anoniem. Graag invullen als je kinderen tussen de 6 en 10 jaar oud zijn! 
Alvast hartelijk dank! 
Groetjes, 
Roos Juten 
 
Terug
Bovenaan