Gezonde voeding in zwangerschap

Hallo,

Ik ben zwanger van ons 1e kindje, ben nu 14 weken. Nu wil ik wel gezond eten in hoeverre ik hier zin in heb. ?

Nu lees ik bij het voedingscentrum dat je veel groente en fruit, zuivel, volkoren producten enz moet eten om de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Hebben jullie tips om hier iedere dag aan te komen? Ik merk dat ik soms tegen mijn zin in ga eten om het maar binnen te krijgen...

Wat eten jullie op een dag bv?
 
Wat eet je normaal op een dag zoal? Dan zijn de tips gerichter. En schaam je nergens voor hoor. In het eerste trimester at ik ook niet elke dag even gezond ?
 
Ik ben eerlijk gezegt niet veel anders gaan eten, behalve dan natuurlijk geen alcohol, minder koffie en geen rauwe kaas/vlees etc. Ik at sws al elke ochtend yoghurt met muesli en wat fruit. Groente niet elke dag eigenlijk..Ben wel zwangerschaps multivitaminen met omega-3 gaan slikken en af en toe glaasje Roosvicee Ferro om voldoende ijzer binnen te krijgen. Ik had achteraf best wat gezonder mogen gaan eten, maar ben nu ruim 37w zwanger en ze groeit en beweegt goed en bij elke controle zag alles er keurig uit..
 
Wat ik normaal een beetje eet is:
- ontbijt 2 of 3 volkoren of spelt crackers met kaas, jam, pindakaas of een ander Beleg met een glas drinkyoghurt en mijn multivitamine compleet zwanger
- tussendoor vaak een stukje fruit
- lunch 2 volkoren boterhammen met kaas of ei en wat Komkommer Tomaat en een glas drinkyoghurt.
- Tussendoor nu krijg ik vaak zin in iets lekkers zoals chips nootjes Koekjes
- Avondeten kom niet iedere dag aan die groente..probeer ik wel. Ene keer rijst, aardappeltjes, salade. Met kip, vlees of een pakket wat je kan maken.
- na het eten een bakje yoghurt met fruit en honing
- savonds nog een lekker iets koekje ofzo.

Maar wat ik dus echt niet lust zijn peulvruchten...?
 
Zo te lezen ben je al heel goed bezig hoor. Meeste is allemaal gewoon gezond, en een moment van de dag een koekje of snoepje is echt geen ramp. En voldoende water drinken natuurlijk
 
Klinkt zeker niet als een gek dieet.
Ik zou de crackers persoonlijk vervangen door volkorenbrood en eenmaal drinkyoghurt voor melk. (Er is melk met extra calcium).

Op je broodje kaas kan je ook komkommer, spinazie of rucola doen. Of avocado. En ik gebruik dan ook vaak walnoten.

Ik eet ook wel vaak geroosterd volkorenbrood met gekookte eieren en avocado.

Ik probeer vaak groente in kleine beetjes aan het brood toe te voegen.

In de avond eet ik vaak noten met cranberry’s.

Bij het avondeten probeer ik ook vaak wat extra rauwe groenten te doen (wat losse sla of komkommer). En ik eet ook regelmatig groentenburgers.

Een smoothie met spinazie, avocado yoghurt en banaan is trouwens ook verrassend lekker :)
 
Klinkt niet superverkeerd hoor. 
Ik eet vaak op mijn werk tussendoor wat tomaatjes of paprikaatjes. Thuis lukt dat niet zo, maar daar is er niks anders en kan ik minder makkelijk naar de chippies grijpen. Zijn in elk geval een paar dagen van de week dat ik wat extra rauwkost eet.
Bij de lunch eet ik vaak ipv 3 boterhammen, 2 boterhammen en wat groenten of fruit dat over is. Een bakje broccoliroosjes, wat komkommerschijfjes of een stukje bietenburger is niet mijn favoriet. Maar ik heb nog mn lekkere boterhammen. Dit ben ik gaan doen om het goede voorbeeld aan mn dreumes te geven. Maar het is eigenlijk wel een gewoonte geworden. 
Ik ontbijt met yoghurt en granola (die low in sugar variant van eat natural, met noten en zaden, beetje fruit erdoor voor de zoetigheid). Misschien is dat wat voor de afwisseling. 
Groenten probeer ik wel altijd bij mijn avondeten te doen. Ik ben niet zo goed in vanalles zelf bedenken, dus ik heb een paar kookboeken en een bakje allerhande recepten voor inspiratie. Alleen maar dingen die binnen 30 min klaar zijn en liefst niet teveel pannen enzo. Die verspakketten van de AH zijn inderdaad fijn. Kunnen wij met zn drieen vaak 2 dagen van eten. Ook zijn er tegenwoordig best wel wat gezondere diepvriesmaaltijden te krijgen. 
Als je vlees eet en volkorenproducten, dan zijn peulvruchten geen must. 
Een handje nootjes is juist gezond. Zeker als je de ongebrande ongezoute nootjes neemt. 
Verder bedenk ik me soms dat mn drie maaltijden gewoon gezond moeten zijn (op de wekelijkse pizza/snackbar dag na). En dat dat is omdat ik voedingsstoffen nodig heb. Lekker is dan mooi meegenomen. Maar zo niet, dan was het in elk geval functioneel. Iets lekkers eet ik bij de tv wel weer ?
En zoals ik zei: niet elke dag gaat even goed. Zolang het de meeste dagen maar zijn. 
 
Terug
Bovenaan