<p>Hi allemaal,</p><p>ik ben nu 11+3 weken voor de eerste keer zwanger en opzich voel ik me prima. Het enige waar ik vooral last van heb is angsten.</p><p>Door een trauma op mijn werk (ik ben verpleegkundige) waar ik therapie voor heb gehad en nu weinig tot geen last meer heb, heb ik nog wel (gezondheid)angst. Dit uit zich vooral in hartgerelateerdg dingen zoals mijn hartritme enzo. </p><p>Nu ik zwanger ben komen er wat meer angsten naar voren over mijn gezondheid, en dan met name over het feit dat ik heel erg bang ben om (ernstige) zwangerschapsvergiftiging op te lopen. Mijn moeder heeft bij mij namelijk het HELPP-syndroom gehad en we zijn er beiden toen bijna aan onderdoor gegaan. </p><p>Ik check nu heel regelmatig mijn bloeddruk, dus zich meestal tussen de 110 tot 125 over 65 tot 85 bevindt. Dit is natuurlijk nog hartstikke prima. Maar in mijn hoofd is er dan zo'n stemmetje dat continue zegt: maar je bloeddruk zou laag moeten zijn! Hoe hoger hij nu is, hoe hoger hij straks is!</p><p>Ik word er doodmoe van. In mijn intake bij de verloskundige heb ik dit allemaal al aangegeven en ik word doorverwezen naar de POP-poli, ook gezien mijn eerdere trauma, om meer begeleiding te krijgen tijdens mijn zwangerschap. Dit is natuurlijk heel fijn.</p><p>Zijn er meer dames met dit soort dingen? Hoe gaan jullie hiermee om? Heeft iemand ervaring met zwangerschapsvergiftiging?</p>