gillen

hallo iedereen,
heb even een vraagje,
onze zoon van 10,5 maand gilt de hele boel bij elkaar. Een manier van praten, aandacht trekken ik weet het niet. Maar moet ik dit gewoon toelaten of verbieden... hij gilt echt je oren van het lijf.. het suist in je oren zegmaar. Wie heeft ook een zoon/dochter die zo gilt? En hoe ga je hier mee om???
vanaf welke leeftijd mag je dingen verbieden... bij welke leeftijd begrijpen ze dit???

 
Mijn zoontje heeft ook die periode gehad. het is een manier van uitproberen van zijn stem. Gaat vanzelf weer over. Hoort bij zijn ontwikkeling moet je maar denken. Zeker niet verbieden, begrijpt ie toch nog niet. Doen alsof het heel normaal is, dan is voor hem de lol er het snelste vanaf, denk ik.
 
Ja, het is vaak zo hard dat de ramen bijna springen. Ik ken het. Mijn dochter van negen maanden doet het ook. Vooral als iets niet lukt of als ze boos is omdat ze iets niet mag. Ze kan enorm driftig worden. We reageren er ook maar zo min mogelijk op en hopen dat het snel overgaat. Je kunt trouwens best al wat verbieden. Die van mij weet gewoon dat ze aan bepaalde dingen niet mag zitten, maar doet het natuurlijk vaak toch, eerst naar mij te kijken of ik het zie en dan doen, en dan lachen omdat ze weet dat het niet mag. Na een paar keer verbieden en zeggen "nee, dat is van mama", doet ze het vaak niet meer.
 
Ik herken het ook bij mijn kinderen. het is een fase dat ze ontdekken dat ze een stem hebben en dat ze er zelf invloed mee kunnen uitoefenen.bijv. spelen met je stem. Maar ook invloed op jou hebben Al is het niet bewust op zo hard gillen reageer je toch. Eerst was t leuk dat de kleine zoveel geluid maakt, en later houd het niet meer op en vind je het vervelend. En draai het dan maar weer eens terug. Dekleine denkt nl. nog dat je het leuk vind.Maar ik zie ook een fase waarin een heel klein beetje het besef dat ze dingen willen en nog niet kunnen. Dus een soort frustratie. Bij mijn jongens hielp het ook om dingen te benoemen die ze aan het doen waren of misschien wilden, want dat is dan dus raden. Zo van je zit nu in de box en je speelt met de duikelaar en de auto bijv. en straks mag je uit de box en gaan we drinken. Of mama is nu aan het stofzuigen en straks ga ik met jou spelen. En of het dan komt omdat je de situatie benoemt of dat hij/zij aandacht krijgt en rustiger wordt dat weet ik niet maar bij mijn jongens ( ik heb er twee) hielp het altijd wel.sucses.
 
Mijn dochter deed dat ook. Duurde soms een paar daagjes. Had het idee dat het gewoon (soms erg irritantie :) stemoefeningen waren.
Soms schijnt het te helpen als je zelf meegilt ;-)
 
Terug
Bovenaan