Gillende dreumes

<p>Onze dochter is bijna 15 maanden en af en toe echt een driftkikker. De laatste week gilt en roept ze vaak. In de auto, in een winkel, als we ergens eten etc. We hebben al geprobeerd om het gedrag te negeren, op zachte toon te praten dat ze rustig moet zijn en ook boos geworden en haar streng toegesproken. Niks van dit alles hielp.. naast het gillen lijkt ze ook gefrustreerd te zijn, ze gooit dan bijvoorbeeld erg kwaad haar speelgoed weg. Wie heeft er tips?? Soms moet ik echt even bij haar weglopen want ze haalt echt het bloed onder m’n nagels vandaan dan. Is dit normaal gedrag voor een dreumes of moet ik me zorgen maken? </p>
 
Mijn zoontje van 16 maanden heeft precies hetzelfde. Hij kan bij het minste geringste een driftbui krijgen. Hij gaat dan bijvoorbeeld plat op zijn buik op de grond liggen en met z’n handen op de grond slaan. Meestal negeer ik het gewoon en dan gaat het vrij snel weer over. Ik heb het idee dat het komt omdat hij graag dingen wilt doen die nog niet helemaal lukken, en daar raakt hij dan gefrustreerd van. Bij de kinderopvang zeiden ze ook dat ze dit bij veel kindjes zien en dat het echt een fase is. Soms even diep ademhalen en weer door, haha
 
Gillen, slaan en schoppen. Het hoort er helaas allemaal bij. Gillen negeren we zoveel mogelijk. Als ze ons gaat slaan of schoppen zetten we haar in de gang en kan ze daar even uitrazen. Vaak is het daarna wel over. Zoniet dan herhalen we het net zolang ze weer normaal kan doen. Merk wel dat ze dit gedrag vooral vertoont als ze moe is of bij m'n schoonouders geweest is waar ze wel alles mag. Daar mag ze wel gillen zijn we achter gekomen, dus dan gaat ze er thuis mee door. 
 
Ik heb wel eens gelezen dat kindjes die veel en hard gillen erg gefrustreerd zijn dat ze nog niet kunnen praten, maar dat wel graag zouden willen. Veel voorlezen schijnt te helpen om ze zo snel mogelijk te helpen met het ontwikkelen van hun taalvaardigheid.
 
Terug
Bovenaan