Gisteren bij de verloskundige geweest.

Hallo dames,

Ik ben gisteren bij de verloskundige geweest. Was toch heel anders hoor 10 jaar geleden. Maar goed het begin is er. Nou ben ik pas 33 maar voor een zwangerschap is dat dus al 33. Dat wist ik dus niet. Ze vroeg of ik wist wat prenatale diagnostiek was, nee dus. Nu wel inmiddels en ze vroeg of ik dat wilde. Ik vind het nogal wat en zeker omdat ze het niet met zekerheid kunnen zeggen of er wel of niet wat mis is. Voor mij hoeft het niet maar mijn man wil het wel. Dus die nekplooimeting komt er aan. Ik kan het van hem wel begrijpen dat hij het wil.

Maar wat doe je als je dus wel die molen in gaat als er bij die meting wat uit komt. Ik bedoel dan sta je toch voor een feit dat je wel eens een kindje draagt met een afwijking. Ik zeg altijd dat is ook welkom maar wat als je er zelf bewust voor moet gaan kiezen wil ik het laten komen ja of nee.  Maar ja dat zijn misschien vragen en zorgen die niet aan de orde zijn nog.

Nou voor de rest was alles goed bij de verloskundige. Op 30 juni weer nieuwe afspraak.

Groetjes Wendy
 
Hoi Wendy,

Ik ben 25 jaar maar ook mij werd verteld dat ik een nekplooimeting kon laten doen.

Wat ik daarvan begrepen heb dat het "slechts" een berekening is. D.w.z. bijv. kans van 1 op 1.000 of iets dergelijks. Bij een bepaalde uitslag, weet niet welke maar laten we aannemen bijv. 1 op 100, dan gaan ze verdere onderzoeken doen om erachter te komen hoe groot nu die kans is. Maar het blijft een kansberekening.

Wij hebben er bewust voor gekozen om dit niet te doen. Ik ben zelf zo'n typje dat zich helemaal druk kan maken om uiteindelijk helemaal niets. Ik was bang, ongeacht de uitslag, dat ik dan net die ene ben.

Hopenlijk heb je iets aan mijn verhaal.
Succes verder. Monique2 (22 wk / 1 dg)
 
Hoi Wendy,

Ik maak uit je verhaal op dat je ook al een wat ouder kind (kinderen) hebt. Ik heb twee dochters van 7 en 9 jaar (dus heb ook ervaring met "10 jaar geleden"). Momenteel ben ik 26 weken zwanger van de derde. Ook ik heb de nekplooimeting laten doen in combinatie met een bloedtest. Daar komt dan een kans uit op een kindje met een afwijking. Dit heeft niet alles met je leeftijd te maken. Elke zwangere heeft tegenwoordig recht op dit onderzoek. Pas als er een verhoogde kans bestaat op een afwijking (hoger dan "standaard" bij je leeftijd hoort) mag je verder onderzoek laten doen ( de prenatale diagnostiek, waar vrouwen boven de 36 jaar standaard recht op hebben). Als het goed is heb je hierover ook een folder met uitleg gekregen, hierin staan ook de "standaard" kansen op een kindje met afwijking die bij elke leeftijd horen.

Bij mij viel de kans veel en veel lager uit dan normaal voor een 32-jarige. Geruststelling?? Het blijft een kans, dus garantie krijg je niet! Wij hebben het voornamelijk laten doen omdat je dan een uitgebreide echo krijgt, waarop je ook andere (leuke) dingen kunt zien, zoals armpjes, beentjes, handjes, voetjes, ruggegraat, het hartje, neusbeen etc. Hoeven we geen pretecho te laten maken!!! Ik hoop een mooie echo voor jullie!

Groetjes, Hille
 
Hallo,


Het gaat niet alleen om een onderzoek betrekking tot nekploometing.

Wij kwamen er voor in aanmerking ,zelf ben ik 25 omdat mijn vriend een broertje of zusje heeft gehad met een neural buisdefect.

Nu is er aangetoond dat ons kindje CHD heeft,[HERNIA DIAFRAGMATICA]   ook wel middenrifbreuk.

Omdat we dit nu weten [23 weken] kunnen ze ons beter begeleiden en voorbereiden er zal een lange weg zijn operatie's en zo..

Hadden we dit nu niet geweten dan bestond de kans dat het pas zichtbaar was met de geboorte,door geen goede longgroei kan het kindje niet zelfstandig ademen.Ook mede door de verdrukking van andere organen nar de longen.

Ik ben aan één kant blij dat we het weten anders bestond de kans die heel groot is dat het zou overlijden met de geboorte..

groetjes monique
 
Terug
Bovenaan