Gisteren netwerk gezien; kinderen met traumatische angst voor eten

Dag mama's,

Pfff, gisteren heb ik netwerk gezien.

Het ging over (jonge) kinderen met een traumatische angst voor eten. In Nijmegen is  eetkliniek "de Winkelsteegh"  opgezet om daar antwoorden op te vinden. Ieder kind die voedsel weigert, wordt weer geleerd te eten.
De kinderen (lftd 2-3 jr) die ze gisteren lieten zien weigerden iedere vorm van voedsel en dat ging zo ver dat ze afhankelijk zijn van sondevoeding. In de kliniek worden de kinderen behandeld zodat ze geen angst meer hebben om te eten en niet meer afhankelijk zijn van een sonde.
Het ene  kind had een medische voorgeschiedenis (zoals bijv. vroeggeboorte waarna sondevoeding) waardoor een trauma voor eten/drinken is ontstaan. Bij een ander kind was de oorzaak niet helemaal duidelijk.
Een orthopedagoog heeft de kliniek opgezet en therapieen ontwikkeld. Zijn doel is dat de kinderen niet meer afhankelijk zijn van sonde voeding en dat ze vloeibaar eten kunnen nuttigen (bijvoorbeeld vla zonder stukjes).

De herhaling en meer informatie hierover is via internet te vinden. Als het goed is, werkt deze link (doe dit voor 't eerst....):
netwerk 13 maart 2006

Mijn vriend en ik hebben gisteravond maar weer eens flink  onze handjes samen geknepen dat we blij mogen zijn met een gezonde zoon van 18 maanden. Hij zit nu in de periode van zelluf willen eten met het gevolg dat de pasta-saus werkelijk óveral zit. Maar ik denk dat ik me daar maar niet meer zo druk over moet maken.

Groetjes Marieke
 
Ook ik heb met verbazing zitten kijken gisteren. Schokkend om te zien hoe die kindjes met eten omgaan. Je las echt de onmacht in hun ogen en dat raakte mijn moederhart behoorlijk!
Ik leef echt mee met alle ouders die een kind hebben waar het niet goed mee gaat, qua eten en voeding
 
Ja ik heb het ook gezien, ik vond het vreselijk verdrietig om te zien hoor! Zulke kleine mupkes en dan zulke grote trauma's!! Afschuwelijk!

Ons zoontje is ook bijna 18 maanden en een makkelijke eter. Toch heb ik wel het idee dat dit ook komt door onze eigen manier van omgaan met eten en de bewuste keuzes die we hierin voor hem maken (lang borstvoeding, meteen over naar vast voedsel a la Rapley etc). Door de bv heb ik op hem leren vertrouwen en belangrijke regel hier in huis is dat er niet gedwongen wordt. We hebben hem spelenderwijs laten ontdekken, vanaf een half jaar eet hij ook al vast voedsel en dat "zelluf" doen is hier ook helemaal hot!
 
Terug
Bovenaan