gitaar-herrie


Hoi Dames,
Ik ben nu 19 weken zwanger en heb een vraagje aan hen met meer kennis en ervaring!
Ik ben werkzaam in een hardrock café en sinds een paar weken kan ik zelf de harde muziek ’s avonds niet meer verdragen en ben oordoppen gaan dragen. Ik kan mijzelf dus wel beschermen maar maak me steeds meer zorgen om mijn kindje.
Ik heb al een aantal dingen hierover gelezen maar ze spreken elkaar allemaal tegen.
De een zegt dat je buik en baarmoeder juist een buffer zijn tegen lawaai
De ander beweerd dat het juist een klankkast is.
Ook hoorde ik dat het alleen gaat om de trillingen van de muziek, zoals bij house juist meer het geval is dan mij gitaar-herrie
Een krantenartikel vermeldde laatst dat uit nieuw onderzoek ik gebleken dat kinderen pas ná hun geboorte gaan horen…..
Ik weet het niet meer en ben wel heel bezorgd
Ik hoor graag van jullie!
Grtz
Neel (22jr)
 
Hoi Neel,



Werken in een hardrockcafe, dat lijkt me sowieso niet de meest optimale
baan voor een zwangere vrouw, het is toch ook al niet erg gezond om in
een omgeving te werken dat blauw is van de rook, en dan heb ik het nog
niet eens over de werktijden... Ik zou als ik jou was een afspraak
maken met de arbo arts van je bedrijfsvereniging om de mogelijkheden te
bespreken.

Succes, Lientje

 
neel,
ik denk dat je dit echt even met je VK zal moeten opnemen (ik ga ervan uit dat je in horeca niet zo snel een beroep op een arbo arts kan doen, uit ervaring sprekend). Ik weet niets van nieuw onderzoek dat babies pas na de geboorte gaan horen. Als dat echt zo is, dan lijkt me dat dusdanig doorbrekend onderzoek dat dat toch wel in alle kranten had gestaan? Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk eerlijk gezegd want het staat al jarenlang vast dat babies in de buik rond week 18-20 hun gehoor ontwikkelen. En dat babies last hebben van harde geluiden, en zachte geluiden fijn vinden. In het boek "veilig zwanger" van beatrijs smulders wordt het bezoek aan een houseparty of een concert met harde muziek ook echt afgeraden na 18 weken. Dat zou niet goed zijn voor het ongeboren kindje. In hoeverre dat bij jouw werk het geval is kunnen we hier natuurlijk niet raden, maar als je zelf al met oordoppen oploopt, lijkt het me ook voor je baby niet fijn de hele dag door herrie.
Ik zou zelf heel erg overwegen om ander werk te zoeken danwel een andere functie binnen het bedriijf voor te stellen. Maar of je baas daar oren naar heeft, is nog maar de vraag natuurlijk.

Sterkte,
goudvisje.
 
Hoi,
bedankt voor de reacties! Natuurlijk wil ik het beste voor mijn baby maar mijn werk is nu eenmaal mijn werk en daar hou ik van en kan ik natuurlijk niet 123 veranderen. Zeker niet omdat ik niet zonder inkomen kan!
Ik hoopte stiekem op een tip van iemand waarmee ik de herrie zou kunnen dempen bijvoorbeeld of dat iemand zeker wist dat het niets uitmaakt. Donderdag moet ik weer naar de verloskundige en ik zal het daar eens vragen.

doei!
PS Ik weet dat het er blauw staat van de rook, daarom leef ik zelf zo gezond mogelijk. Maar leven in Nederland kost ons zelf ook minstens twee jaar van ons leven met alle slechte gassen in de lucht.

 
Hoi Neel
Ik begrijp je onzekerheden wat betreft die rook en herrie.. ik heb zelf een kroegje en maak me best zorgen om de rook die ik binnen krijg. Ik rook zelf niet  en stoorde me ook nooit zo aan het roken van anderen maar sinds ik zwanger ben stoor ik me er heel erg aan. Ik kan helaas niet om mijn werk heen dus zet ik de luchtafzuiging maar extra hoog (kan dat bij jullie ook?) en wat de herrie betreft: ik werk meestal overdag waardoor ik de 'herriemomenten' mooi kan omzeilen. is het voor jou geen optie om andere uren te gaan werken?
Liefs
Wendy
 
Hai Wendy,

Eindelijk iemand die ook zwanger werkt in de horeca! Niet iedereen heeft de luxe om te stoppen met werken of het ideale-zwanger-baantje! ;-)

Overdag werk ik in een andere horeca gelegenheid en is het goed uit te houden omdat de muziek er zacht staat en er betere afzuiging is. Maar het bij-baantje waar ik het het meest naar mijn zin heb is dus vrijdag en zaterdagavond. Daar kan ik niet overdag werken omdat ik dan alleen zou moeten staan en ze dat niet willen omdat ik nu zwanger ben (lastige klanten, kratjes tillen, glazen halen tussen de drukte)Ook wel weer begrijpelijk...

De verloskundige zei dat er geen goede bewijzen zijn of het geluid schadelijk kan zijn of andere gevolgen heeft, ik moet volgens haar gewoon goed naar mijn lichaam en babytje luisteren. Als hij veel gaat bewegen tijdens lawaai kan dat een teken zijn dat hij het niet fijn vindt...tja, als ik hard aan het werk ben voel ik dat natuurlijk niet maar ik zal er nu wel beter op voorbereid zijn!

Hoeveel weken/maanden ben jij nu zwanger? En is het druk in jou kroeg?
Wel fijn dat wij twee weken extra verlof krijgen! Hoe heb jij die weken verdeeld?

Doei
Neel
 
Hoi Neel,
Das inderdaad een goeie tip om naar je lichaam te luisteren... ik ben pas 12 weken en heb uiteraard nog niets van leven gevoeld, dus daar kan ik nu nog niet op letten. Ik denk dat als jij het werk erg leuk vindt en je daar goed bij voelt het het kindje echt niet zal schaden... alleen die rook he... bah wat is het toch een rotzooi!
Ik heb zelf een kroegje en dat wordt door mijn partner en mijzelf gerund... dus die twee weken, sja.. die KRIJG ik niet zomaar, maar die zal ik moeten nemen... ik heb dus eigenlijk geen zwangerschapsverlof, maar heb met mijn vriend afgesproken dat ik doorwerk zolang als ik me daar prettig bij voel. Ik heb gelukkig een aantal goeie vrienden die mijn uren wel van me overnemen, dus dat is al geregeld! Ik denk dat ik wel lang kan doorwerken.. wij hebben maar een klein kroegje en daar zal het beslist niet zo druk zijn als in een hard rock cafe en 's avonds ga ik gewoon lekker vroeg naar bedje, hihihi.
Veel liefs
Wendy
 
Terug
Bovenaan