Glucose te hoog???

Hallo,

heeft er iemand ervaring met suiker???

De eerste keer moet je bloed prikken, toen scheen mijn suiker gehalte 8 te zijn.
Na aanleiding van die hoogte moest ik van mijn verloskundige een glucose-dag-curver doen.
Ik moest 's morgens nuchter komen, en toen was ie 4.7
Om 11 uur 20 was ie 5.2 hoog.
Om 15 uur was ie 7.3
Volgens de assistent en de huisarts was het niks om zorgen te maken!!
Maar van de verloskundige moest ik vandaag weer een glucose-dag- curver doen.

Vanmorgen om 8 uur 40 weer nuchter laten prikken, hij was 4.8 .
Vanmiddag oom 11 uur 30 was ie 4.6, ik dacht dat het vabndaag wel goe dzou gaan.
Ik om 14 uur 30 met volle moed weer prikken, hij was 7.7!!

Volgens de assistente was dit goed, een "gezond" persoon, mag 's middags tussen de  6 en 8 zitten!!
Waarom is de suiker volgens mijn verloskundige te hoog!!!
Waarom moet mijn glucose lager zijn dan een niet zwangere??
Kan dit dan kwaad voor mijn zwangerschap, of de kleine??

Ik moet maandag weer naar de verloskundige, en maak me best wel druk dat hij weer zegt dat ie te hoog is!!
Weet iemand er iets meer van, en kan mij een beetje gerust stellen???
Weet echt niet wat ik nu moet, voel me gewoon toppie!!

Groetjes Esther  

Hoi Esther,

als ik je verhaal zo lees zijn je bloedsuikerwaarden prima. In principe liggen die waarden voor mensen zonder diabetes tussen de 4 en de 8 mmol/l. Je zit dus helemaal aan de gezonde kant. Ik vraag me dan ook af waarom je verloskundige zich zorgen maakt. Heeft ze misschien je urine onderzocht en daar suiker in gevonden? Dat zou de reden kunnen zijn dat ze je een dagcurve laat prikken. (Maar met zulke bloedsuikerwaarden zou het niet logisch zijn dat er suiker in je urine zit hoor!)
Ik zou me geen zorgen maken. Volgens de dagcurves is er niets aan de hand. Wel zou ik aan je verloskundige vragen wat de reden is dat je nog een keer een dagcurve moest prikken en aangeven dat het nogal wat verwarring schept als je huisarts aangeeft dat er niets aan de hand is. Mocht je je zorgen blijven maken, dan kun je natuurlijk altijd even je verloskundige bellen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat je misschien een beetje gerustgesteld bent.

Groetjes,
Margrethe

hoi Esther,
Je nuchtere waardes zijn super.Bij nietzwangeren is de grens nuchter meen ik 5.5.Na een LTT(lunchtolerantietest) krijg je drie waardes.Een een half uur voor de lunch ,één een uur na,en één anderhalf uur na de lunch.Deze drie waardes tellen ze bij elkaar op en dat gemiddelde is het gene waar ze van uit gaan.Bij zwangeren is de grens gesteld op doorverwijzing naar de gyn op 6 gemiddeld.En bij niet zwangeren is het 7.Mijn huisarts wist die grens van de vk ook niet hoor.
Ik had bij mijn LTT in december een gemiddelde van 7.6 dus moest ik nog een keer een GTT doen(glucosetolerantietest).En ben ik doorverwezen voor een dieet nadat ik zelf al aangegeven had die zelf al te volgen.En moest ik een echo om te kijken of de baby niet t ehard groeide.Zo'n GTT doen ze alleen in het ziekenhuis.Ik moest me nuchter melden en eerste keer prikken.Toen meteen glucose drinken(1 liter!!!!!).Twee uur stil zitten en nog een keer prikken.Toen was door die suikershot mijn hele lichaam van slag.En de waarde was gelijk aan die van de huisarts.Dus weer 7.6.Toen ben ik op gesprek gegaan bij de dietiste in het zh.Zij kon mij dus inderdaad niets nieuws vertellen en zei dat ik zelf al prima bezig was.Ik wist al wat ik moest doen en laten omdta ik van mijn 2de dochter al suiker had gehad en hetzelfde proces moest verlopen.Het enige nieuwe wat ze me kon vertellen was dat ik nooit en te nimmer meer zo'n GTT moest laten doen omdat dat toch nergens op slaat.Ik blij toe want dat vond ik echt vreselijk.
Toen ben ik dus weer bij de gyn geweest en voor de echo_Op de echo was duidelijk te zien dat de baby gemiddeld was.Dus niet die grootte die ik gewend ben.Mijn 3 dochters waren tegen de 9 pond.Dus prima.Ben ik nog een keer voor een prik geweest maar nu 2 uur na mijn ontbijt.En dat schijnt de doorslaggevende factor geweest te zijn.In het zh vertelde de gyn me dat bij hen de grens lag op 7.En dat ik iets verhoogd was bij die 2 eerste testen maar dat de echo de doorslag gaf.En die derde prik dan.Dus mocht ik weer terug naar de vk.
Het is belangrijk dat ze je controleren omdat door dat je baby als je suiker hebt,steeds suiker snoept.Daar wordt ie heel dik van.Dan wordt de bevalling meestal zwaarder.Of je er nu een van 6 pond of van 9 pond uit moet werken is echt wel een verschil pfffff.
Bovendien wordt zijn/haar suikerspiegel na de geboorte gecheckt,die is meestal laag en dan gaan ze fladderen van tekort.Je kan eens kijken op google op zwangerschapsdiabetes,schrik niet want er staan best heftige dingen tussen.
Maar misschien ben je hard gegroeid in korte tijd,of was inderdaad je urine niet oke.Dan is de vk verplicht je voor zo'n curve te sturen ook al is het maar een beetje verhoogd.En mijn vk zei nadat ik weer bij haar op controle was ook dat het soms overdreven is om je door te sturen maar dat het moet volgens voorschriften.Bij die grens dus van 6.
Ik weet niet hoe ver je bent.Maar het kan al helpen om op dieet te gaan en uit te kijken met bepaalde produkten.natuurlijk suikerrijke dingen ,maar ook vette dingen,kolhydraten.Veel vezels eten dus volkoren is erg goed om suiker te regulieren.Dan heb je best kans dat je waardes zakken binnen korte tijd en je gewoon met de vk mag bevallen.Want als ze wel zo hoog blijven moet je echt in het zh bevallen en kan je er op rekenen dat je 2 dagen moet blijven om de waardes te checken van je kindje.Ik ben zelfs bij mijn 2de dochter 3 dagen gebleven.Dan prikken ze een paar keer per dag in het hieltje en kijken hoe hij/zij reageert .dus ook een dagcurve.Mijn meiden gingen al gillen als weer dat sokje uitging,dan wisten ze het al.
Zielig hoor.
hee sterkte,ik hoop dat dit een duidelijk verhaal was(wel een lange he haha).Als je nog vragen hebt ...

groetjes Cindy

Ze hadden mijn suiker ook getest en die was nuchter 5,4 en na de glucose drank 2 uur later 7,2. Doordat dit iets hoger was dan een zwangere vrouw mag hebben ben ik doorverwezen naar de dietiste.
Gewoon extra controle.
Ze zijn gewoon wat alerter tijdens zwangerschappen.
groetjes sacha

Terug
Bovenaan