Glucosetest en zwangerschapsdiabetes

<p>Hoi Ladies,</p><p>Ik ben 34 weken zwanger van de 2e. Nu heb ik vanaf het moment dat dat te meten viel al veel vruchtwater. Nooit een alarm signaal geweest totdat ik afgelopen week doorgestuurd werd voor een glucosetest vanwege eventuele zwangerschapsdiabetes, die kon dit veroorzaakt hebben.. Ik heb 1x bloed laten afnemen en werd toen weg gestuurd. Ze mochten niet zeggen waarom(normaal duurt een glucosetest 2 uur).</p><p>Ik heb de verloskundige gebeld omdat het niet lekker zat en die gaf aan dat mijn glucosewaarde op nuchtere maag al te hoog was en daarom het onderzoek gestaakt is. Waarde was 5.2,mocht max 5 zijn gaf ze aan.</p><p>Nu heb ik aankomende week een afspraak om dit allemaal te bespreken inclusief voedingsadviezen, maar ik ben de rest van de week dus een beetje aan mijn lot overgelaten. Morgen is het moederdag, moet ik nu het gebakje dat bij oma/moeder klaar zal staan dan ook maar overslaan, of kan dit niet zo kwaad? Ik voel me zoiezo niet ziek ofzo, en eet normaal gesproken alheeel weinig suiker.</p><p>Voor mijn gevoel klinkt alles een beetje overdreven, zeker omdat ze het pas zo laat testen, maar ik weet niet zo goed wat nu wel en niet verstandig is. Iemand adviezen? </p>
 
Mijn ervaring is dat dit heel erg verschillend is per ziekenhuis. Tijdens mijn eerste zwangerschap had ik een nuchtere waarde van 5,5 en volgens het ziekenhuis waar ik toen zat mocht dit maximaal 5,2 zijn. Volgens hen had ik dus zwangerschapsdiabetes en ik werd gelijk in een bepaald protocol geduwd. Daarnaast kreeg ik hele wisselende verhalen. Volgens de gynaecoloog moest ik op een streng dieet en mogelijk insuline spuiten, terwijl de diabetesverpleegkundige/diëtist mij vertelde dat je nuchtere waarde niet te beïnvloeden is met een dieet. Ook de groeiecho's wezen niet op diabetes. Ik heb vanaf het begin het idee gehad dat ik geen diabetes had en mijn verloskundige was het er ook niet mee eens hoe het ging. 
Ik ben met 34 weken nog overgestapt naar een ander ziekenhuis en daar was de afkapwaarde 6,1. Een stuk hoger dus en volgens dat ziekenhuis had ik dan ook geen zwangerschapsdiabetes. Als ik jouw waardes zie dan is jouw ziekenhuis dus nog strenger. 
Het enige advies wat ik je kan geven is vertrouw op je gevoel en kom voor jezelf op. Het is goed om je te laten informeren/adviseren door het ziekenhuis, maar doe niks waar je niet achter staat. 
 
@gebruiker-s : ik heb ook totaal niet het idee dat er iets aan de hand is. Voel me prima, nergens last van, baby beweegt veel en goed. Groeiecho's zijn allemaal goed en niets geks te zien. Ik ben onder controle in het ziekenhuis omdat ons eerste kindje dysmatuur geboren is, waar trouwens geen aanleiding voor was, constatering bij de geboorte (wij zijn zelf ook niet zo groot dus vond het niet zo vreemd). Ik word hierdoor elke week gecheckt en bij 34 weken was de eerste keer dat de verloskundige het reden vond om op suiker te testen vanwege het vele vruchtwater.. Waarom dat niet eerder weken gebeurd is.. Ik weet het niet.
 
Ik heb van de week gesprek en we zullen eens zien wat de bedoeling vanuit het ziekenhuis is en ik hou daarnaast mijn eigen plan gewoon een beetje :) 
 
Wel bijzonder inderdaad dat ze daar nu pas mee komen als dat van je vruchtwater allang bekend is. Succes komende week met het gesprek en vertrouw op je eigen gevoel!
 
Terug
Bovenaan