Goed nieuws voor de zwangere ondernemers onder ons...

Hoi! De wet Zwangerschapsuitkering voor zelfstandigen is gisteren eindelijk door de Eerste Kamer aangenomen (de laatste stap). Ik zat al steeds op de  webpagina van het ministerie van Sociale Zaken te kijken, maar nu is het dan echt definitief allemaal.

Ik ben wel erg benieuwd hoe lang  het UWV erover gaat doen om het allemaal administratief rond te krijgen, en ik heb geen idee wat ik er precies aan informatie voor moet aanleveren, maar ik ben er wel blij mee. Dat betekent dat ik over drie weken met een gerust hart op zwangerschapsverlof kan. Mochten jullie over dat soort praktische zaken al wat meer weten, dan hoor ik dat graag!

Monika

Hoi Monika,

Bedankt voor je update, ik heb gelijk het UWV gebeld, maar die wisten natuurlijk nog van niks. Dus maar even afwachten. Ben trouwens benieuwd of ik wel wat krijg, ben in maart vorig jaar pas begonnen met m'n eigen zaak, dus heb nog niet veel winst gemaakt en waarschijnlijk gaan ze de uitkering berekenen over de winst. Dan kan ik het wel shaken.

Weet jij al meer daarover?

Groetjes,
Angel

Hoi Angel,

Ik zal ook de UWV eens bellen. Volgens mij wordt er inderdaad gekeken naar je werk vorig jaar, maar dan naar de omzet (niet zozeer winst) en voor het urencriterium rekenen ze dacht ik 24 uur per week gedurende die 16 maanden. Maar dat kan ook afhankelijk zijn van wat je dit jaar aan uren per week heb gemaakt. Het zal er bij mij om spannen of ik dan mijn urencriterium haal dit jaar, maar ik doe mijn best om nu per week nog 24 uur vol te maken. Maar goed, als ik meer weet, dan meld ik het je!

Monika

Hi Angel en anderen,

Het UWV heeft sinds gisteren, 4 juni, het aanvraagformulier op de site gezet. Daar staat precies bij wat je bij je formulier moet voegen en wanneer je het maximaal aan kunt vragen.

Klik hier voor het formulier...

Ik moet morgen heel snel een verklaring bij de huisarts gaan halen en een overzicht van de accountant, dan komt het precies goed. Ze behandelen het pas over acht weken, maar goed. Ik ben er blij mee!

Succes!
Monika

Hoi Monika,

Heel erg bedankt!!
Ik heb het gelijk uitgeprint en ga m'n boekhoudster snel bellen. Ik ben zeer benieuwd of iets ga ontvangen. Ik ben nl. in maart vorig jaar pas begonnen en kom niet aan 1225 uur dat jaar, maar goed ik kan het altijd proberen.

Ik weet niet of ik naar de huisarts kan gaan voor zo'n verklaring of naar de gync. Ik loop nl. bij de gync. Probeer wel wat.

Jij bent toch ook rond 20 juli uitgerekend? Ik 23 juli.

Groetjes,
Angel

Terug
Bovenaan