goede voeding...

Hallo allemmaal

Ik zou graag willen weten wat niet mag eten tijdens de zwangerschap. Ik heb gehoord dat koffie ook niet goed is, maar kan 1kop pdag kwaad?? En hoe zit het met vleeswaren welke wel en welke niet. Ik stond vandaag in de supermarkt en ben echt bewuster boodschappen gaan doen. Alleen weet ik niet echt wat goed is. Ik hoop dat jullie tips hebben.
Weet sinds gisteren dat ik zwanger ben dus is alles nog erg nieuw....

Liefs Lieke
 
Hoi Lieke,

Er zijn inderdaad een aantal dingetjes die je beter niet kan eten of minder. Hier zijn er een paar:

Een of twee kopjes koffie per dag mag je wel, maar niet meer want teveel cafeine is slecht voor het kind.

Diet of light producten mag je ook maar met mate, teveel is echt niet goed vanwege de aspartaam die erin zit.

Vleeswaren moet je uitkijken voor half rauw, dat mag niet en met veel lever zoals pate en leverpastei mag je ook maar in hele lichte mate (teveel vitamine a)

Kazen met rauwe melk ering (au lait cru) mag je niet maar in principe zijn die ook niet te krijgen in de nederlandse winkels. Als erop staat met gepastureerde melk dan mag het wel.

Verder moet je rustig aan doen met de dropjes (ivm met hoge bloeddruk), maar een paar mag je er best hebben.

Je moet eens kijken op voedingscentrum.nl daar hebben ze goede adviezen over wat wel en niet mag.

groetjes, Jane 27 wkn
 
hoi lieke.

het klopt allemaal wat jane hierboven zegt!
alleen ik drink meestal zo'n 3kopjes koffie per dag. het komt niet zo nauw hoor...meestal is het maximum van 3 op een dag. en ik eet ook wel eens pate. niet elke dag, maar een boterham ermee vind ik wel eens lekker.
ik drink ook gewoon cola en light. (niet zoveel)...ik snoep gewoon lekker zoals normaal (een chippie en chocolade enz enz)
vooral met ongeveer 8weken at ik heel veel snoep, daar werd ik namelijk niet misselijk van (klinkt gek he? hihi)
ik eet wel 2a3 stuks fruit perdag. en altijd bruin brood met kaas/pindakaas/jam/salami/rookvlees enz enz.
en gewoon mijn avond eten. verder doe ik eigenlijk niet veel anders eten als anders. alleen regelmatiger ivm mijn suikerspiegel die vaak te laag is, en meer boterhammen op een dag, en meer fruit als dat ik normaal at, en ik drink 2bekers melk op een dag.
en natuurlijk wat jane al zei: geen rauw vlees!!
weet je...ik denk dat je gewoon normaal moet eten, niet overdreven gaan doen ofzo, dan maak je je eigen gek.
veel succes en een fijne zw.schap
gr. sandy 21wk.
 
Hoi,

Even nog een aanvulling: Het is ook beter om als je katten hebt, de kattenbak niet meer te verschonen (dit moet je partner dan maar doen) en het is ook beter om als je in de tuin gaat werken handschoenen te dragen. Bovendien moet je groenten en fruit als bijvoorbeeld aardbeien extra goed wassen. Dit alles in verband met toxoplasmose. Dit is een (geloof ik) bacterie die onder andere in de ontlasting van katten kan zitten en ook in rauw vlees kan voorkomen (vandaar dat je dit ook niet mag eten). Als je hiermee besmet raakt merk je er zelf meestal niets van, maar het is wel gevaarlijk voor je kindje; dus hier goed mee opletten.

Vlees zoals rookvlees en salami, mag je wel eten, omdat dit op een manier is behandeld zodat het de toxoplasmose dood.

Hoop dat je wat aan de informatie hebt!
Geniet van je zwangerschap.

groetjes Debbie
 
Hoi,

Ik heb er eens goed op gelet toen ik net zwanger was en er zijn wel degelijk franse kaasje te koop gemaakt van rauwe melk, jammer want dat was iets waar ik juist NU zo'n zin in heb. Was de roquefort die ik heb gezien, en gewoon in de kaaswinkel dus goed opletten!!!

groetjes Angela
 
Mijn verloskundige heeft gezegd dat ik géén haring mag eten. (Heb het nog expliciet gevraagd.) Dit is ook rauwe vis. Vette vis, zoals makreel en tonijn zijn wel juist goed voor je. Nog een kleine aanvulling; matig je zoutgebruik i.v.m. een hoge bloeddruk.

Groetjes, Floor.
 
Terug
Bovenaan