Goede voorbereiding op BV

A

Anoniem

Guest
Ik ben aan het lezen en had me ingeschreven voor cursus maar door omstandigheden kan ik die pas krijgen als 35-36 weken ben (geloof me die mensen van de cursus hebben het geweten haha)

Hoe kan ik me nu het beste voorbereiden, ik heb het gevoel dat mijn tepels enorm gevoelig zijn, ik weet niet hoe kloofjes eruit zien maar die vam mij zien er soms best grof uit (je kan moeilijk je borst aan je huisarts laten zien of ze "normaal" zijn want je hebt honderden soorten tepels haha)

Ik heb er toch iets van groefjes inzitten in het midden zeg maar, nou weet ik dus niet of dat normaal is maar ze zijn best gevoelig nu heb ik wel de hoop dat dat weg gaat zodra ik niet meer zwanger ben.

hoe kan ik nu mijn borsten optimaal verzorgen zodat ze in topconditie zijn voor BV? haha

Ik smeer nu mijn borsten regelmatig met creme in dat kan volgens mij zoiezo geen kwaad.

En als ik kloofjes krijg wat is een fijn middel hiervoor?

Groetjes een voorbereidende BV mama :)

Ik zelf heb ook als het ware groefjes in de tepel, maar als je kloofjes krijgt is dit echt pijnlijk en het ziet dan rood en je krijgt evt een korstje.
Bepanthen zalf is een hele goede  zalf en help heel snel.
Ik had zelf op 1 tepel een kloofje en het voeden deed erg pijn. Ik heb die borst toen 1 dag gekolft en er die zalf opgesmeerd en de volgende dag kon ik gewoon weer voeden.
Ik had precies als jij dat ik een soort cursus zou doen in de 36e week, maar mijn zoon was met precies 36 weken geboren.
Ik zelf had een boek van een vriendin dat heet ''begeleiding in borstvoeding''. Het is een soort schoolboek, maar misschien kan je het in de bibliotheek huren. Ik vond hier wel veel nuttige informatie instaan en was ik niet helemaal onvoorbereid.
Nog een fijne zwangerschap.

Groetjes, Sarah

Beste ponyville,

Fijn dat je borstvoeding wilt geven. Een goede voorbereiding kan je echt helpen, dus applaus voor jou dat je er al zo druk mee bent.
Er zijn diverse organisaties die borstvoedingscursussen geven.

Ik weet niet waar je woont, maar je zou eens bij de volgende sites en organisaties je licht op kunnen steken:

VBN = vereniging borstvoeding natuurlijk
http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/

Stichting La Leche League
http://www.lalecheleague.nl/

En de nederlandse vereniging voor lactatiekundigen
http://www.nvlborstvoeding.nl/

Er zijn, behalve cursussen, ook bijeenkomsten in een huiskamersetting, waar je naartoe kunt en waar ervaringsdeskundigen zijn. Dit kan ook heel leuk zijn om te blijven doen als je eenmaal aan het voeden bent.

En als je er hier niet uitkomt dan kan ik je aanraden ook nog eens te kijken op het borstvoedingsforum. Dit is een samenwerking van bovengenoemde organisaties, waar zowel vrijwilligers van deze organisaties, als voedende mama's zijn en waar al je vragen vast beantwoord zullen worden. Wellicht zit daar op het forum iemand bij jou in de buurt, waar je misschien naartoe zou kunnen.

Sorry, het is misschien een beetje een overkill, maar ik heb me zelf alleen op papier voorbereid voor de geboorte van mijn dochter en daar heb ik alle dagen dat ik haar gevoed heb (14 maanden) spijt van gehad. Ik denk dat als ik naar een cursus of bijeenkomst was geweest dat ik een hoop ellende had kunnen voorkomen, dus vandaar dat ik je graag een beetje op weg help.

Succes!

Marjoke

Hoi.
Goed van je dat je al zo bezig bent met de voorbereidingen haha..
Ik denk dat je je nooit echt kunt voorstellen hoe het is om borstvoeding te geven. Ik heb het bij mijn eerste ook gedaan, en toch denk ik, nu mijn tweede net is geboren, van O ja zo was het!
Ik heb de derde dag een tepelkloof opgelopen, en dat is echt heel pijnlijk met aanleggen, en er kwam ook een korstje op.. Ondertussen is het ook weer weg gelukkig. Ik zweer bij Bepanthenzalf (te koop bij apotheek). Die is goed voor de billen van je baby en voor je tepels. Na iedere voeding een dun laagje erop, en dat werkt perfect!! Je hoeft het er ook niet af te wassen voor een evt. volgende voeding..
En, als je een goede kraamhulp hebt, dan kom je met borstvoeding een heel end hoor..
Succes ermee!!
Gr. Anne-Marie
mama van Tim (2,5) en Jesse (10 dagen)

Hoi!

Ik raad je aan een goed boek over borstvoeden te kopen/lezen. Ik zou het aanschaffen i.p.v. lenen bij de bibliotheek, want je gaat het vast als naslagwerk nodig hebben. Ik heb toen het boek 'alles over borstvoeding' gekocht van Mary Broekhuijsen. Ik ga het in mijn verlof eens opnieuw doorbladeren. Even mijn geheugen opfrissen en dan hoop ik dat ik weer ruim een jaar kan voeden straks. Ik denk wel dat je goed voorbereid tegenslagen beter kunt doorstaan. Je tepels/borsten kun je nu overigens niet voorbereiden. Tepelkloven ontstaan door verkeerd aanleggen van je baby. Enne.. die cursus is vast op tijd! Succes!

Groetjes, Wintermama.

Hoi,

Je bent je idd al goed aan het voorbereiden, veel beter dan ik met mn eerste.

Tepelkloofjes ontstaan door het bv, dus je kan er nu nog geen last van hebben, de scheurtjes die je ziet horen gewoon.

Zoals andere al zeiden is bepantenne echt een hele fijne creme: voor tepels en billetjes!
Verder is het belangrijk om elke keer na het voeden  een druppeltje melk op je tepel te laten drogen, lichaams eigen remedie zeg maar.

Verder kan je je borsten en tepels niet echt voorbereiden op bv, dat  gaat echt vanzelf.
En dat je gevoelige tepels hebt moet niks uitmaken: als je baby goed is aangelegd hoort bv gewoon geen pijn te doen, misschien dat het eerste aanzuigen van de melk bij elke voeding een beetje gevoelig is, maar daarna moet het echt niet pijnlijk meer zijn. Het is daarom belangrijk dat je goed leert hoe je je baby moet aanleggen en dit leer je het beste wanneer je baby er is om mee te oefenen (iedere baby is namelijk weer anders)

Ik heb  denk ik  ontzettend geboft: Ik had me totaal niet voorbereid op bv, ik ging er gewoon vanuit dat ik bv zou geven (net zoals mijn moeder heeft gedaan). Nog in het ziekenhuis, vlak na de bevalling, nog voordat de placenta geboren was, zei mijn moeder (die er de hele bevalling bij was):"leg hem maar aan" ik vroeg nog is dat niet een beetje snel, maar deed toch wat zij zei (mn moeder heeft immers drie kinderen gekregen dus zal er wel wat van weten) Met hulp van mijn moeder heb ik mijn zoontje de eerste keer aangelegd en het ging eigenlijk meteen goed: hij kon goed happen!
Naast de hulp van mn moeder (waar ik op dat moment bij inwoonde) heb ik nooit hulp bij bv nodig gehad, het ging allemaal zonder grote problemen en heel natuurlijk.

Ik heb een enkele keer een tepelkloof gehad omdat ik mn zoontje liet sabbelen terwijl hij geen honger meer had (dat leer je dus snel genoeg te herkennen) en een of twee ontstekingen, maar die gaan weer snel weg als je je kindje veel aan de borst met ontsteking laat drinken.

Het is wel jammer dat je in jou geval je kindje niet meteen na de bevalling aan de borst mag hebben, want volgens mij maakt dat het hele proces iets gemakkelijker, maar met de goede begeleiding moet het je zeker wel lukken!

En het belangrijkste is dat je voor bv hebt gekozen en erop ingesteld bent:
Het gaat je vast lukken!!!

Liefs Nika        

Hoi,

Koop een voedingskussen, want die zijn echt ideaal. Het kind ligt meteen op de juiste hoogte en je houdt je armen/handen op die manier goed vrij. Bovendien, als je het als een hoefijzer om je heen legt (een deel voor je buik, onder je arm door en de rest dus achter je rug), dan zit je meteen lekker goed rechtop maar ben je wel goed gesteund in je rug.
Als je last krijgt van kloofjes dan is Bepanthen een goede verzorgende crème, die onschadelijk is voor de baby. Als je nou echt pijn hebt, dan kan je altijd circa 1 uur tot 1/2 uur  voor de voeding een crème van vaseline en  lidocaine (dat is een verdovende stof) op je tepels smeren. Dit moet je voor dat je gaat voeden wel goed verwijderen, want de lidocaine is niet heel erg goed voor de baby, maar het verdooft je tepels wel waardoor je minder last hebt tijdens de voeding.

Veel succes met borstvoeding geven en in principe doet bv geen pijn, als je goed aanlegt, maar in sommige gevallen gaat dit niet op. Dan is er iets anders aan de hand en moet je de huisarts, consultatiebureau-arts of verloskundige bellen.

Anne

quote: ponyville schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('22-07-2007 17:46:23'));

Ik ben aan het lezen en had me ingeschreven voor cursus maar door omstandigheden kan ik die pas krijgen als 35-36 weken ben (geloof me die mensen van de cursus hebben het geweten haha)

Hoe kan ik me nu het beste voorbereiden, ik heb het gevoel dat mijn tepels enorm gevoelig zijn, ik weet niet hoe kloofjes eruit zien maar die vam mij zien er soms best grof uit (je kan moeilijk je borst aan je huisarts laten zien of ze "normaal" zijn want je hebt honderden soorten tepels haha)

Ik heb er toch iets van groefjes inzitten in het midden zeg maar, nou weet ik dus niet of dat normaal is maar ze zijn best gevoelig nu heb ik wel de hoop dat dat weg gaat zodra ik niet meer zwanger ben.

hoe kan ik nu mijn borsten optimaal verzorgen zodat ze in topconditie zijn voor BV? haha

Ik smeer nu mijn borsten regelmatig met creme in dat kan volgens mij zoiezo geen kwaad.

En als ik kloofjes krijg wat is een fijn middel hiervoor?

Groetjes een voorbereidende BV mama :)

Hoi,

Wat goed dat je je zo bewust aan het voorbereiden bent . Je kunt je op de basis van borstvoeding voorbereiden door inderdaad informatiebijeenkomsten te volgen, boeken te lezen of goede sites te bezoeken zoals www.borstvoedingsforum.nl (het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties), www.borstvoeding.com  , www.eurolac.net (de site van lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen) en www.borstvoeding.ecoparents.com (van lactatiekundige Nanny Gortzak).  

Veel vrouwen hebben tijdens de zwangerschap inderdaad gevoelige tepels. Dit heeft te maken met je hormoonhuishouding. Zodra de placenta is geboren, zullen de zwangerschapshormonen verdwijnen en zal die extra gevoeligheid van de tepels afnemen. Eventueel zou je af en toe zonder bh kunnen gaan lopen, zodat je tepels in aanraking komen met je kleding. Op die manier kun je je tepels een beetje laten wennen aan aanrakingen.
Zoals je zelf al terecht opmerkt, is geen tepel hetzelfde. Wat zie je als je naar je tepel kijkt? Is de huidskleur gewoon goed of ziet een gedeelte ervan er rood/geïrriteerd uit? Voel je iets van pijn of irritatie, zonder je tepel aan te raken? En als je je tepel voorzichtig met duim en wijsvinger vastpakt en iets uitrekt, wat voel je dan? Als je tepel goed voelt en er goed uitziet, is er eigenlijk niets aan de hand.

Je lichaam bereidt ondertussen zichzelf voor op het geven van borstvoeding. In de tepelhof  bevinden zich kliertjes, de kliertjes van Montgomery. Deze kliertjes scheiden een olie-achtige substantie af, die ervoor zorgt dat de tepel soepel blijft (soepel genoeg om het rekken tijdens het voeden op te kunnen vangen en minder gevoelig voor kloofjes)  en bovendien een antibacteriële werking heeft. Na de bevalling krijgt deze olie-achtige substantie nog een extra functie. Uit onderzoeken is namelijk gebleken, dat de geur/smaak ervan overeenkomt met die van het vruchtwater. Zo kan je baby vlak na de geboorte de borst al herkennen en deze uit zichzelf vinden.
Eigenlijk kun je je borsten dus het allerbeste op het geven borstvoeding voorbereiden door er zelf niets extra's aan te doen en te vertrouwen op de natuur.
Door te smeren met cremes, zalfjes, lotions e.d. kan het natuurlijke evenwicht worden verstoord, waardoor de tepels juist gevoeliger voor kloofjes kunnen worden. Daar komt nog bij dat de geur ervan (hoe heerlijk je die zelf misschien ook vindt ) behoorlijk kan overheersen ten opzichte van de olieachtige stubstantie die afkomstig is  uit de kliertjes van Montgomery.  Het zou zo zonde zijn als de natuurlijke functie daarvan daardoor verloren zou gaan.

Soms wordt aangeraden om de tepels op het geven van borstvoeding voor te bereiden door ze tijdens de zwangerschap te harden met een ruwe handdoek. Dit is niet nodig en zelfs af te raden. Door de tepels frequent met een ruwe handdoek af te wrijven, wordt die olie-achtige substantie steeds weer verwijderd en zullen de tepels juist gevoeliger worden voor irritatie/kloofjes. Om die reden is het ook  beter om je borsten alleen met warm water te wassen, dus zonder zeep.
Daarnaast is een goede zuurstoftoevoer belangrijk, klamme tepels zijn gevoeliger voor kloofjes. Gebruik je zoogcompressen, vervang ze dan regelmatig.

Borstvoeding geven hoort geen pijn te doen en zeker geen kloofjes te veroorzaken. Door je baby goed aan te leggen, kunnen pijn en/of kloofjes worden voorkomen. Pijn bij het voeden is een teken dat er iets niet goed gaat, vaak gaat het aanleggen dan niet goed. Dan is het belangrijk om het borstvoedingsbeleid goed onder de loep te nemen en waar nodig aan te passen.
Mocht je wel last krijgen van kloofjes, dan is de eerste stap: kijken wat er tijdens het voeden niet goed gaat en dit verbeteren. Daarmee kun je voorkomen dat de kloofjes erger worden, kloofjes die er al zijn herstellen sneller als de baby op de juiste manier wordt aangelegd. Als je graag iets op je tepel wilt smeren, heb je zelf het allerbeste middel bij je, namelijk jouw melk (de enige uitzondering hierop is als er sprake is van spruw, een schimmelinfectie; in dat geval kun je beter geen moedermelk over je tepels uitsmeren). Moedermelk werkt namelijk antibacterieel en genezend. Je kunt dus na het voeden gerust een druppel moedermelk uit je borst masseren en deze uitsmeren over je tepel. Laat je tepels na het voeden goed drogen. Wil je toch graag een creme of zalf gaan gebruiken, dan kun je het beste eentje kiezen op basis van pure lanoline, zoals Purelan of Lansinoh. In andere producten kunnen allergene  ingrediënten zijn verwerkt.

Kun je hiermee uit de voeten?

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Terug
Bovenaan