quote: ponyville schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('22-07-2007 17:46:23&apos

);
Ik ben aan het lezen en had me ingeschreven voor cursus maar door omstandigheden kan ik die pas krijgen als 35-36 weken ben (geloof me die mensen van de cursus hebben het geweten haha)
Hoe kan ik me nu het beste voorbereiden, ik heb het gevoel dat mijn tepels enorm gevoelig zijn, ik weet niet hoe kloofjes eruit zien maar die vam mij zien er soms best grof uit (je kan moeilijk je borst aan je huisarts laten zien of ze "normaal" zijn want je hebt honderden soorten tepels haha)
Ik heb er toch iets van groefjes inzitten in het midden zeg maar, nou weet ik dus niet of dat normaal is maar ze zijn best gevoelig nu heb ik wel de hoop dat dat weg gaat zodra ik niet meer zwanger ben.
hoe kan ik nu mijn borsten optimaal verzorgen zodat ze in topconditie zijn voor BV? haha
Ik smeer nu mijn borsten regelmatig met creme in dat kan volgens mij zoiezo geen kwaad.
En als ik kloofjes krijg wat is een fijn middel hiervoor?
Groetjes een voorbereidende BV mama
Hoi,
Wat goed dat je je zo bewust aan het voorbereiden bent . Je kunt je op de basis van borstvoeding voorbereiden door inderdaad informatiebijeenkomsten te volgen, boeken te lezen of goede sites te bezoeken zoals www.borstvoedingsforum.nl (het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties), www.borstvoeding.com , www.eurolac.net (de site van lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen) en www.borstvoeding.ecoparents.com (van lactatiekundige Nanny Gortzak).
Veel vrouwen hebben tijdens de zwangerschap inderdaad gevoelige tepels. Dit heeft te maken met je hormoonhuishouding. Zodra de placenta is geboren, zullen de zwangerschapshormonen verdwijnen en zal die extra gevoeligheid van de tepels afnemen. Eventueel zou je af en toe zonder bh kunnen gaan lopen, zodat je tepels in aanraking komen met je kleding. Op die manier kun je je tepels een beetje laten wennen aan aanrakingen.
Zoals je zelf al terecht opmerkt, is geen tepel hetzelfde. Wat zie je als je naar je tepel kijkt? Is de huidskleur gewoon goed of ziet een gedeelte ervan er rood/geïrriteerd uit? Voel je iets van pijn of irritatie, zonder je tepel aan te raken? En als je je tepel voorzichtig met duim en wijsvinger vastpakt en iets uitrekt, wat voel je dan? Als je tepel goed voelt en er goed uitziet, is er eigenlijk niets aan de hand.
Je lichaam bereidt ondertussen zichzelf voor op het geven van borstvoeding. In de tepelhof bevinden zich kliertjes, de kliertjes van Montgomery. Deze kliertjes scheiden een olie-achtige substantie af, die ervoor zorgt dat de tepel soepel blijft (soepel genoeg om het rekken tijdens het voeden op te kunnen vangen en minder gevoelig voor kloofjes) en bovendien een antibacteriële werking heeft. Na de bevalling krijgt deze olie-achtige substantie nog een extra functie. Uit onderzoeken is namelijk gebleken, dat de geur/smaak ervan overeenkomt met die van het vruchtwater. Zo kan je baby vlak na de geboorte de borst al herkennen en deze uit zichzelf vinden.
Eigenlijk kun je je borsten dus het allerbeste op het geven borstvoeding voorbereiden door er zelf niets extra's aan te doen en te vertrouwen op de natuur.
Door te smeren met cremes, zalfjes, lotions e.d. kan het natuurlijke evenwicht worden verstoord, waardoor de tepels juist gevoeliger voor kloofjes kunnen worden. Daar komt nog bij dat de geur ervan (hoe heerlijk je die zelf misschien ook vindt ) behoorlijk kan overheersen ten opzichte van de olieachtige stubstantie die afkomstig is uit de kliertjes van Montgomery. Het zou zo zonde zijn als de natuurlijke functie daarvan daardoor verloren zou gaan.
Soms wordt aangeraden om de tepels op het geven van borstvoeding voor te bereiden door ze tijdens de zwangerschap te harden met een ruwe handdoek. Dit is niet nodig en zelfs af te raden. Door de tepels frequent met een ruwe handdoek af te wrijven, wordt die olie-achtige substantie steeds weer verwijderd en zullen de tepels juist gevoeliger worden voor irritatie/kloofjes. Om die reden is het ook beter om je borsten alleen met warm water te wassen, dus zonder zeep.
Daarnaast is een goede zuurstoftoevoer belangrijk, klamme tepels zijn gevoeliger voor kloofjes. Gebruik je zoogcompressen, vervang ze dan regelmatig.
Borstvoeding geven hoort geen pijn te doen en zeker geen kloofjes te veroorzaken. Door je baby goed aan te leggen, kunnen pijn en/of kloofjes worden voorkomen. Pijn bij het voeden is een teken dat er iets niet goed gaat, vaak gaat het aanleggen dan niet goed. Dan is het belangrijk om het borstvoedingsbeleid goed onder de loep te nemen en waar nodig aan te passen.
Mocht je wel last krijgen van kloofjes, dan is de eerste stap: kijken wat er tijdens het voeden niet goed gaat en dit verbeteren. Daarmee kun je voorkomen dat de kloofjes erger worden, kloofjes die er al zijn herstellen sneller als de baby op de juiste manier wordt aangelegd. Als je graag iets op je tepel wilt smeren, heb je zelf het allerbeste middel bij je, namelijk jouw melk (de enige uitzondering hierop is als er sprake is van spruw, een schimmelinfectie; in dat geval kun je beter geen moedermelk over je tepels uitsmeren). Moedermelk werkt namelijk antibacterieel en genezend. Je kunt dus na het voeden gerust een druppel moedermelk uit je borst masseren en deze uitsmeren over je tepel. Laat je tepels na het voeden goed drogen. Wil je toch graag een creme of zalf gaan gebruiken, dan kun je het beste eentje kiezen op basis van pure lanoline, zoals Purelan of Lansinoh. In andere producten kunnen allergene ingrediënten zijn verwerkt.
Kun je hiermee uit de voeten?
Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk