Gooien gooien en gooien....

Het opvoeden is echt begonnen...en wanneer doe je het goed he..
WE hebben een vrij temprament vol meisje en zit nu volop in de fase (tenminste dat hoop ik) dat ze alles weg gooid of dat nu haar speelgoed is of een vork als we aan het eten zijn dat maakt haar niet uit..

En ze benoemd het ooknog...

Ik heb haar al straf gegeven en een paar keer in de hoek gezet maar dat heeft nog niet veel baad.
IK heb niet het idee dat ze weet wat ze fout doet.

Herkennen jullie dit?
Hoe gaan jullie daar mee om?

Ja, herkenbaar, en wel gewoon blijven zeggen:"Nee, dat mag niet van mama/papa!" Misschien snapt ze het nu nog niet, maar dan went ze wel aan het feit dat jij dat steeds zegt en dan dringt het vanzelf door.

Als Julia iets doet wat niet mag, proberen we haar af te leiden met iets anders, of (als het om het eten op haar bord gaat, als mevrouw genoeg heeft) het toch weg halen en dan kan ze zich aanstellen :)...
Maar ja, helaas, dan huilt ze maar even ;-).

Gewoon consequent blijven, dat is het belangrijkste, steeds blijven volhouden dat het niet mag wat ze doet.

Liefs Marit

Herkenbaar hoor, Diederik is ook echt zijn grenzen aan het aftasten. Eet nu eerst het beleg van zijn brood en schuift dan de stukjes brood aan de kant, laat zich met grote krokodillentranen op de grond zakken als hij zijn zin niet krijgt, blijft dingen die hij niet mag eindeloos wel proberen (de vaatwasser aanzetten bijvoorbeeld), etc. Soms word ik er echt een beetje moe van. Ik probeer de strijd voor te zijn door hem op tijd iets te doen te geven of iets met hem te gaan doen. Ik merk dat hij dat nu gewoon nodig heeft. Dat hij niet altijd alleen op zoek gaat naar iets om te doen, maar dat ik hem soms even op weg moet helpen. En ik houd mezelf ook voor: als ik maar consequent blijf. En niet stiekem toegeven omdat dat nou eenmaal makkelijker is. Dus niet dan maar een wit bolletje op zaterdagochtend omdat hij zijn brood aan de kant schuift, nee, eerst een gewone boterham, dan als hij nog trek heeft mag hij wat anders.

Maar goed, soms.... kost het gewoon zoveel energie!

Ik ben er wel van overtuigd dat dit wel de manier is om er het snelst weer vanaf te zijn. Nee is nee en ja is ja en heel af en toe krijgt hij heus wel zijn zin, maar wij bepalen wanneer en waarmee.

Keep up the good spirit!

heel herkenbaar!!
en aangezien we der met meerdere last van hebben zal het wel een fase zijn!

Zoë ging ook gooien met alles waar ze klaar mee was voor haar gevoel.
ik ben dus even op mijn strepen gaan staan en met wat ze ook gooide moest ze oprapen en netjes op tafel leggen of waar het hoort.
het is even een gedoen maar het komt wel goed.

afgelopen week was voor ons echt (hel).
alles wat ze normaal niet mag en eigenlijk niet doet moest nu weer uitgeprobeert worden om gek van te worden.
ze heeft dus ook veel bij het muurtje van de keuken moeten zitten. en dan ja maar even huilen.
heel vervelend maar als het niet anders kan.

ik vind heel veel dingen niet zo erg en dus mag ze ook best veel maar moedwillig dingen kapot maken of de hond slaan of mensen (als ik het hele verhaal gezien heb) is bij mij zonder waarschuw even zitten bij het muurtje.
maar het gaat alweer veel beter.

we moeten wel weten dat we kinder hebben, toch

gr Dango

Ook hier zeer herkenbaar!
Vooral het gooien met eten als meneertje 'genoeg' heeft zit me erg dwars. Ik haal 'm met liefde 10000x per dag weg vóórdat hij de magnetron/oven/vaatwasser etc aanzet. En ook gooien met Duplo enzo, tja, dat hoort erbij, en mag hij van mij op het dikke vloerkleed gewoon doen.
Als je bedenkt hoevaak hij met pretogen en schaterlach van exact hetzelfde grapje in een boekje kan genieten is het natuurlijk niet vreemd dat ook op andere gebieden alles tig keer herhaald wordt, inclusief gooien. Het blijft maar wat spannend én het maakt een hoop herrie, wat wil je nog meer?

Alleen gooien met eten, dat wil ik gewoon echt niet hebben en dat weet hij inmiddels... Wat betekend dat ik hem er 'nog' maar 1x per dag op hoe te 'verbeteren'.

Ik ben er van overtuigd dat ook deze fase weer eens voorbij is, om plaats te maken voor weer iets nieuws :)

X
Evje

Dit gedrag is zo herkenbaar!!!

Wij zijn inmiddels zo ver dat ze wanneer ze in een boze bui haar beker op de grond gooit dat ze na 1 keer vragen deze weer netjes op de tafel zet, maar ow wat een strijd af en toe!!!

Het is gelukkig wel belonend om te zien dat volhouden echt werkt!!

Liefs,

T

Terug
Bovenaan