gorgonzola

Mijn gyn zei dat je kaas van gepasteuriseerde melk gewoon kon eten. Ik weet niet of gorgonzola dat is, maar ik heb wel eens dana blue van het merk Arla gegeten, alle kaas van Arla is van gepasteuriseerde melk, kan je op hun site nalezen. Voor de zekerheid laat ik de kaassaus een tijdje doorkoken (lekker laten borrelen in de pan). Volgens de boekjes kan de Listeria bacterie hier nl niet tegen.
 
Wel goed doorkoken en dan kun je prima gorgonzolasaus eten. Verder is een deel van de in Nederland verkrijgbare gorgonzola toch al gemaakt van gepasteuriseerde melk: even op de verpakking kijken dus of navragen bij je kaasboer.
Dana Blue is Danish Bluekaas: net weer wat anders.

Groetjes,
Michelle.
 
Alle kaas gemaakt van gepasteuriseerde melk is niet rauw meer en kun je dus gewoon eten. Is kaas wel rauw maar gebruik je het in een ovenschotel dan moet het niet alleen koken maar echt door-en-door verhit worden en dus flink 'bubbelen' in de oven. Toch heb ik nooit een risico willen/durven nemen; waarom zou je? Een vriendin van mij heeft met 6 mnd zwangerschap spontaan weeën gekregen door het eten van rauwe kaas en haar kindje is toen overleden.
Ga gewoon op veilig en eet enkel kaas waarvan je zeker weet dat het gepasteuriseerd is. Ook uit de oven eet ik geen rauwe franse kaas, de kans dat het fout gaat is misschien klein maar waarom zou je het risico nemen, het gaat wel om je kind. Vind ik.

En bij twijfel: gewoon niet eten. Denk ook aan rauw vlees en rauwe vis! en natuurlijk geen alcohol en niet roken en alle groente goed wassen en vers eten.
 
Terug
Bovenaan