Graag advies betreft voeding!

<p>Hoi allemaal!</p><p>Mijn dochtertje wordt volgende week 1! Maar ik twijfel over haar voeding. Willen jullie meekijken? Ik geef haar borstvoeding, in de ochtend als ze wakker wordt. Vaak is dat rond half 7. Altijd maar 1 borst. Want meer wil ze nietD. an rond 8 uur krijgt ze een bordje pap. Wat ze vaak niet eens helemaal op eet. Dan altijd in de ochtend een slaapje. Soms slokje borstvoeding nog voor het slapen. Daarna als ze wakker is probeer ik altijd fruit maar dat wil ze eigelijk nooit. Soms alleen een Knijpfruitje of appelmoesje/perenmoesje. Stukjes fruit spuugt ze uit. Dan tussendoor water in een tuitbeker. Koekje of van die baby chips eet ze niet, spuugt ze uit. Dan tussen de middag probeer ik altijd brood met of zonder iets maar spuugt ze uit. Gekookt eitje of roerei soms maar piepklein stukje. Dus dan maar warme hap. Maar stukjes wil ze niet dus Potjes van 6 of 8 maanden. Klein toetje erna maar eet ze nooit helemaal op. Soep eet ze wel mee, groenten erin klein geprakt. Dan middagslaapje. Altijd een borstvoeding voor het slapen. Na het slapen altijd tuitbeker water en biedt ik fruit aan, koekje of iets maar wil ze niets. Dan rond 5 / 6 uur krijgt ze een bordje pap wat ze helemaal op eet. Daarna altijd kort spelen, in bad en naar bed met altijd een borstvoeding. Vaak rond elf of twaalf uur komt ze nog voor een borstvoeding en ergens rond 3 uur nog maar dat is echt maar 1 slokje om in slaap te komen. Met tandenpijn of ziek dan altijd wat vaker snachts. </p><p>Maar ik vind dat ze weinig fruit en groenten eet. Geen brood. Ze is verder gezond en groot en weegt 10 kilo.</p><p>Iemand tips, advies of gewoon zo laten?? </p><p>Groetjes en alvast bedankt!!</p><p> </p>
 
Klinkt idd weinig maar ze groeit goed. Mijn zoontje woog met 11 maanden ook 10 kilo en krijgt smorgens broodje met bekertje melk. Fruithapje en water. Dan weer broodje met thee. Slaapje. Snackje met water. Avondeten. Warme thee en dan naar bed. Hij is nu bijna 1. Dus klinkt idd wat weinig maar ze groeit goed dus je zult goed doen.
 
Sommige kinderen hebben gewoon moeite met stukjes in de warme hap of met nieuwe structuren. Onze zoon van 14 maanden (flesvoeding gehad altijd) eet ook nog steeds 8 maanden potjes. Wel eet hij gewoon brood en fruit en koekjes en maisknabbels. Maar het moet of echt solide zijn zodat hij weet dat hij moet kauwen (en dat heeft echt lang geduurd voordat hij dat een beetje begon te doen, pas rond z'n 1e verjaardag echt enigszins), of het moet redelijk zacht/glad zijn. En combi wil hij niet. Wij geven hem wel elke dag wat dingen om goed te leren kauwen, maar was ook hier zoeken wat hij lustte. Hij begint nu pas echt meer met ons mee te eten. Gewoon blijven aanbieden is het beste advies dat ik heb. De jeugdarts zei het ook tegen ons vorige week. Niet te veel strijd van maken en gewoon steeds opnieuw blijven aanbieden. Sommige kindjes doen het gewoon wat langzamer qua leren eten :) als ze goed groeit en vrolijk is, is dat is het belangrijkste :D
 
Scheelt dat je nog bv geeft. Dat zijn hele waardevolle voedingsstoffen. Haalt ze ip alle voedingsstoffen uit die ze nodig heeft. Al wordt dat vaak ontkent door cb etc. Blijven aanbieden idd. Komt echt vanzelf. Je doet het goed! Kids verhongeren zichzelf echt niet. Succes!
 
Kan het dat ze, omdat ze nog naar wens borstvoeding krijgt, gewoon niet zoveel trek heeft tijdens alle eetmomenten? Dat ze eigenlijk gewoon verzadigd is door de bv. Omdat ze verder goed groeit lijkt het wel zo. Dan is het misschien de vraag of je een bv af zou willen bouwen zodat ze in plaats daarvan een maaltijd eet. En als je je hier goed bij voelt en ze groeit goed, gewoon blijven doen zou ik zeggen!  
 
Ik zou wat meer structuur aanbrengen. Niet meer onbeperkt op verzoek bv. Maar een beetje werken naar vaste drinkmomenten. Ze is oud genoeg.
En met jullie maaltijden mee laten eten. Zeker niet cateren naar wat zij op dat moment wil, want geloof me, dat wordt erger ? op een gegeven moment huilt/zeurt ze met elke maaltijd om haar favoriete (bijvoorbeeld) appelmoesje en eet ze niks anders meer. Peuters gaan daar snel in omslaan, dat ze weten hoe ze krijgen wat ze willen. 
Wennen aan eten is heel veel blootstellen. Het is niet erg als ze in eerste instantie enkel spelen, of sabbelen, of zelfs op de grond gooien. Op een gegeven moment gaat het steeds beter. Dat jij het ook eet is heel belangrijk. Maar je kan wel aanbieden zoals geschikt voor hen is. Dus veilige stukjesgrootte. Sommigen nemen gewoon de tijd. Broodjes kun je soppen in bv. Je kan samen havemoutpap eten. Het eten wat groffer gaan pureren, of bijvoorbeeld een lekkere dahl of minipasta van gran italia met grofgepureerde saus. Beetje creatief mag best. Maar eet ze niet, dan niet. Dat is aan haar. Maar niks anders aanbieden. Banaan mag je ook best wat groffer prakken, of kijk eens of ze van een groter stuk wil sabbelen. Stukjes is soms echt even wennen, maar van steeds toch maar knijpfruit geven leren ze niks.
 
 
Als jij nog oké bent met BV geven zou ik daar vooralsnog mee doorgaan. Gewoon op verzoek. Je geeft je kindje genoeg kans en verschillende dingen om wel meer te gaan eten als ze dat wilt, maar blijkbaar is ze er nog niet aan toe. Dat komt écht vanzelf! 
Je zou wel kunnen proberen om in plaats van pap en brood eens wat anders aan te bieden. Bijvoorbeeld crackers, banaanpannenkoek met havermout of een gezonde mugcake (ook banaan/ei/havermout) waar je bijvoorbeeld extra fruit of groenten aan toevoegd. 
Hier ook een langzame starter qua vaste voeding. Vond ik ook zenuwslopend af en toe maar ineens ging ze meer eten en minder bv drinken. Ze is nu 16 maanden en eet sinds een maand of 3/4 echt goed. Nog steeds maar weinig, maargoed, het is ook maar een guppie nog. En ze eet ook lang niet elke dag hetzelfde qua hoeveelheid. 
Gewoon blijven aanbieden en variëren in wat je aanbied. Zelf op dat moment eten werkt wel echt versterkend. Ze at Hier dus ook al snel met ons mee qua momenten (wel vaker een tussendoortje) en ook gewoon wat wij aten (al dan niet in versimpelde vorm). 
Komt allemaal goed mama! 
 
Terug
Bovenaan