Graag advies van mama's met meerdere kids!

Lieve dames,

Ik maak me een beetje zorgen hoe het zal gaan als onze tweede baby in december wordt geboren. Ik heb deze vraag ook al gesteld in het dec-2012-forum, maar aangezien hier ook veel moeders zijn met meerdere kinderen kan ik de vraag ook aan jullie stellen:

Hoe reageerden jullie oudste kindjes toen jullie tweede baby werd geboren?
Julia is een heel makkelijk meisje. Maar ik ben heel erg bang dat ze gaat veranderen als onze tweede spruit wordt geboren in december.
Dat komt onder andere door het dochtertje van mijn beste vriendin. Zij was ook een heel makkelijke peuter, maar die is compleet veranderd toen haar zusje werd geboren. Ze was toen 2 jaar oud en sindsdien (ze is nu al 6) is ze jaloers, brutaal, heeft nog steeds driftbuien en soms onhandelbaar.
Volgens die vrienden is ze zo sinds ze een zusje heeft, dat is nu dus 4 jaar geleden.
Die vriendin gaat er van uit dan Julia ook zo gaat worden.
Ik ben er echt bang voor. Natuurlijk snap ik dat ze even een tijdje uit haar doen is en jaloers zal zijn als ze een broertje of zusje krijgt. maar ik hoop echt niet dat ze dat dan altijd blijft.

Graag hoor ik wat andere verhalen van oudste kinderen die een broertje of zusje krijgen. Gewoon om me even gerust te stellen dat niet alle kinderen zo zijn. Ik kan me dan namelijk niet voorstellen.

En hoe hebben jullie je oudste kind voorbereid op de komst van de nieuwe baby?
Graag tips!

Veel liefs Maartje

Nou ten 1ste zijn mijn kindjes allebei hetzelfde gebleven met de komst van hun broertje.ze waren idd even allebei van slag maar ook ontzettend blij met hun broertje...nu nog hoor ze zijn er allebei erg lief voor.tuurlijk is Kyandro ook wel eens jaloers maar daarintegen gaat ie niet slapen als hij zn broertje geen kus gegeven hebt.
het is gewoon heel belangrijk dat je ze overal bij betrekt straks en je meisje ook vaak even alleen de aandacht geeft..maar ook moet ze leren soms te wachten en dat valt bij jonge kindjes vaak niet mee..
dat van je vriendin kan ik niet goed over oordelen omdat ik de situatie niet ken en hun niet maar ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord dat een kind onhandelbaar word van een broertje of zusje erbij,dus zal wel wat anders zijn...ik zou me niet te druk maken het komt zoals het komt als je je kleine meisje maar overal bij betrekt en aandacht geeft

liefs jootje

Hi,

Mijn zoontje (21 mnd.) heeft sinds een maand een zusje en tuurlijk; in het begin heel erg wennen!
Maar nu is het allemaal alsof ze er altijd was.

Ik heb 'm niet echt kunnen voorbereiden, daar was hij te klein voor. Daar kan ik je helaas geen tips over geven.

Ik doe idd ook wat mamajo zegt; de oudste(n) overal bij betrekken en bewust tijd maken voor 'één op één' aandacht met 'm.

Ik zou me niet teveel laten beangstigen door heel negatieve verhalen, je bent er zelf bij èn omdat het bij haar zo verliep wil niet zeggen dat het bij jou ook zo gaat.

Sterkte en geniet nog even van de rust...
;-)
Evje

Maak je niet druk, komt allemaal goed, echt!
Ela was 1,5 jaar toen ze een broertje kreeg. Ze had echt wel in de gaten dat er wat gebeuren ging! Heb haar overal bij betrokken, kreeg veel kusjes op m'n buik en aaide mij veel. Ze ging mee naar alle controles, de eerste keer schrok ze van het geklop van het hartje, maar daarna maakte ze dat geluid met haar mond, echt grappig. (nadat ik het voor gedaan had tuurlijk) We hebben samen ook veel boekjes gekeken met plaatjes van baby's. Toen haar broertje er eenmaal was ging het wel eens lastig met voeden. Dan had ze aandacht nodig, "samen" liedjes zingen is dan een idee.
Maak je vooral niet druk, hoe meer ontspannen jezelf bent, dan is jou kindje dat ook!
Liefs

Terug
Bovenaan