graag advies

Hoi hoi
Yoëll is nu twee weken oud en ik geef borstvoeding.
Dat gaat allemaal erg goed, maar naast zijn voedingen heeft hij nog een hele erge zuigbehoefte met als gevolg dat  hij continu  op je pink wilt sabbelen. Zijn eigen vingers snapt hij niets van en als je hem laat  jammeren en  huilen, komt z'n melk weer terug.
Nu vraag ik me af of ik een speentje zou kunnen proberen. Maar krijg je dat  geen tepel-speen verwarring, of is dit alleen met een flesje??
Hoop dat iemand mij kan helpen.

Groetjes Pauline (mama van Yoëll)  

Hoi,

Wat ik begreep van de vk en kraamzorg is de speen/tepel verwarring weer een achterhaald begrip. Ik heb Tess toen de bv niet goed wolde komen ook bijgevoed met de fles, ze pakte daarna gewoon de borst weer. Nu zit ze alleen maar op fles en wil ze sinds 2 weken eindelijk een speen... eerst weigerde ze die... erg lastig... nu gaat het prima...

Er zijn idd spenen die meer op de tepel lijken, het is even proberen welke speen je kleine het liefst heeft. Tess wil alleen maar Bibi spenen... heb een hele verzameling onderhand!

Succes, Nands

volgens mij valt het allemaal wel mee
annique heeft in het begin borstvoeding gehad, en had ook veel zuigbehoefte
de kraamhulp adviseerde een speentje
ik heb een speentje van AVENT en die pakt ze prima
nu drinkt ze volledig uit de fles, ook van AVENT en die combi gaat heel goed
zelfs toen ze alleen nog uit de borst dronk
maar ligt ook wel aan de speen denk ik, die van AVENT lijkt het meest op een tepel volgens mij
groetjes sandra

Als je kind eenmaal goed kan drinken aan de borst, dan hoef je écht niet meer bang te zijn voor tepel-speen verwarring hoor!

Onze Jorja heeft vanaf de vijfde dag een week in het ziekenhuis gelegen. 4 dagen in kunstmatige coma, waarbij ze sondevoeding kreeg, en daarna 2 dagen flesvoeding (en toen had ze ook een speen, maar die wilde ze niet). Toen ik haar vervolgens weer aanlegde pakte ze het gewoon weer op.

Ze verleren het echt niet zo snel hoor! ;-)

Hoi Pauline,

Voor tepel-speenverwarring hoef je niet bang te zijn, als hij eenmaal goed drinkt aan de borst. Zo'n speen is een gouden uitvinding. Mijn zoontje van nu 7 weken, heb ik in de tweede week al een speentje gegeven, want zijn zuigbehoefte was niet bij te benen... en   beter een tijdje op de speen sabbelen dan te lang aan je borst, want dan krijg je kloofjes.
Bij de andere twee kinderen ben ik ook vrij snel een speen gaan gebruiken en heb er alleen maar voordeel van gehad.. tevreden kinderen, en als je de voeding even een paar minuten wil uitstellen ( omdat je even tijd nodig hebt voor iets anders en niet meteen kunt voeden), is dat met een speen goed te bewerkstelligen.
Dus alleenmaar een aanrader... Een speen   gaat zelfs wiegendood tegen, zo las ik laatst in een boekje van het CB.

Groetjes,
Tamara

Hoi, ik wil even aangeven dat niet elke speen geschikt is bij borstvoedingskinderen. Het model wat je het beste kunt nemen heet geloof ik kersenpitmodel. Het is een kort speentje, de lengte van het kootje van je pink en het loopt iets breder uit, MAM staat op de speen, made in Austria  en is o.a. bij het kruitvat te koop. Je krijgt ze ook in het pakket uit het ziekenhuis. Andere speentjes (dentalcare o.a.) zijn met een afgeplat stukje en bevorderen kokhalzen.
Ik geef ook borstvoeding en gebruik al sinds dag1 een speentje, het helpt bij krampjes(afleiding), de hik (zuigen en slikken zou de hik eerder doen stoppen) en natuurlijk de zuigbehoefte en inslaap vallen.
Succes

meiden allemaal bedankt voor de reacties.
Gister meteen naar de winkel gegaan.
Yoëll heeft nu de difrax combi speen en hij vind het geweldig. Hij vind het alleen nog moeilijk om hem vast te houden, maar tis toch alleen als troost en om in slaap te komen.
Mijn vingers zijn iig weer vrij..

Groetjes Pauline

Terug
Bovenaan