Ik heb ervaring met een groot leeftijdsverschil tussen onze 1e en 2e (zo'n 8/9 jaar) én tussen onze 2e en 3e een zeer korte leeftijdsverschil (14 mnd). Van Beide dus het extreme.
Eerlijk gezegd vind ik beide wel wat hebben. Het heeft z'n voor- en nadelen maar wij hadden wel altijd vrede met de situatie. Al moet ik er eerlijk bij zeggen dat wij heel lang met alle nodige ups en downs op onze tweede hebben moeten wachten.
Het voordeel hiervan vond ik dat we echt hebben genoten van onze eerste, we hebben beide zoveel tijd met hem doorgebracht en we hadden daarnaast ook de ruimte en energie voor vakanties, onze carrieres en hobby's. Nadeel vond ik wel dat er een soort van verwachtingspatroon was binnen onze families en vriendenkring, en zelfs collega's. Iedereen had zichzelf het recht gegeven om daar wat over te roepen, wat ik ook zei, al wilde ik het er niet over hebben, het was nooit goed en mensen zijn werkelijk zo brutaal dat ze erover doorgaan.
Ik vind, dat je situatie het moet toelaten om voor een tweede te gaan; mentaal, fysiek en lichamelijk moet je er klaar voor zijn. Ook je financiele plaatje moet kloppen vind ik. Nu hoef ik echt geen luxe leven (mag natuurlijk wel maar daar hebben we het nooit om gedaan al leek dat voor de buitenwereld wel zo). Verder vond ik het wel jammer dat onze oudste geen broertje/zusje had om mee op te groeien, dat vond hij zelf ook altijd een gemis.
Het voordeel van kinderen kort na elkaar vind ik echt de gezelligheid, ik word er zo vrolijk van, levenslust, m'n hart is vol van liefde door ze.. Of het echt een nadeel is weet ik niet zo, maar vond het erg wennen en pittig op het begin om de aandacht te verdelen. Nu ze wat ouder zijn hebben we allen een weg hierin gevonden en het is wat het is, we doen wel beiden ons best om alle kinderen evenveel aandacht te geven en we genieten daar ook van. En, dit moet ik er ook eerlijk bij zeggen, ik vind het echt hard werken! Ik ben oververmoeid, kom niet toe aan m'n hobby's, we hebben ook weinig tijd voor elkaar en/of andere sociale verplichtingen zoals vrienden en familiebezoek. Voor mij is dit misschien ook zo omdat ik nog steeds bv geef. Onze jongste is nu 16 mnd en de bv gaat nog altijd heel goed. Maar, het beperkt je ook (hoeft niet bij iedereen zo te zijn, ik heb er bijv voor gekozen om altijd live te voeden en niet te kolven. Dat is een keuze die je maakt en kan dus ook anders). Soms vind ik het jammer hoor, maar ik weet zeker dat de vrijheid wel weer vanzelf komt. En toch heb ik het gevoel dat we onze mooiste jaren beleven en zie ik de toekomst zonnig tegemoet
Ja de slapeloze nachten en slaaptekort is gewoon klote, maar het weegt absoluut niet op tegen wat je ervoor terugkrijgt. Ik moet er wel bij zeggen dat wij een goede team vormen samen, al heb ik vaak het gevoel dat ik meer taken heb, maar mijn man is ook dag en nacht betrokken bij de verzorging van de kids. Hij kan wel wat minder tegen slaaptekort, wij laten elkaar vaak bijtanken als daar behoefte aan is. Ik denk echt dat het een kwestie van samenwerken is, daarom is het ook zo belangrijk om samen achter die keuze te staan.