graag reactie

A

Anoniem

Guest
hallo ik heb gisteren een test gedaan en het blijkt dat we een tweede kindje verwachten.we zijn er erg blij mee.maar nu is het probleem dat ik pas vanaf gisteren foliumzuur ben gaat slikken.ik weet niet eens hoe lang ik zwanger ben.ik ben ongeveer 8 weken geleden voor het laats ongesteld geweest(schat ik)ik had altijd een onregelmatig ritme maar bij de eerts hebben we er langer dan een jaar over gedaan en nu (heel erg naief misschien)dacht ik ook dat het wel even zou duren.vandaar dat ik het ook niet echt bijgehouden heb.totdat de ongesteldheid wel erg lang achterwegen bleef.zou het erg zijn ik ben misschien al 7 weken zwanger  en nu pas begonnen met foliumzuur.en ook heb ik 2keer in een weekend alcohol gedronken.nu kan ik mezelf wel voor het hoofd slaan dat ik dat gedaan heb maar dacht echt(heel stom)dat zal nog wel even duren.

groetjes peggy

Ik zou gewoon nu doorgaan met het slikken van foliumzuur. Laten we eerlijk zijn of je je er nu ontzettend druk om gaat maken of niet je kunt het toch niet meer terugdraaien.

Hetzelfde geldt voor die alcohol. Goed zal het niet zijn, maar de eerste paar weken van je zwangerschap is er nog geen bloedcontact tussen jou en het kindje dus in dat geval zullen de gevolgen minder erg zijn dan wanneer je halverwege je zwangerschap drinkt.

Ik zou zeggen ga lekker genieten van je zwangerschap en dan komt het vast wel goed.

groetjes Danique
36w1d

Hoi Peggy,

Als eerste gefeliciteerd met je zwangerschap!

Wat die foliumzuur betreft: maak je er niet al te druk om. Tuurlijk is de meest ideale situatie dat je ruim voor je zwanger wordt begint met slikken en dit blijft doen tot 10-12 weken na de bevruchting. Wij waren ook al twee jaar bezig en het lukte maar niet. Op een gegeven moment ben ik ook gestopt met het slikken van die tabletjes. Niet bewust, maar ik vergat het gewoon elke dag.
Toen ik zwanger bleek ben ik gelijk weer begonnen, maar vanaf week 5 was ik zo beroerd dat ik echt 10x per dag boven de wc hing. Zelfs de tabletjes foliumzuur met een slokje water kwamen er meteen weer uit. Ik heb dit nog gevraagd aan de gynaecoloog (ik werd opgenomen in het ziekenhuis vanwege die extreme misselijkheid) en die zei: "het kindje neemt wel van jouw reserves wat het nodig heeft." Ze gaven me ook  geen extra foliumzuur in het ziekenhuis, alleen een infuus met Vitamine B, vitamine C en Kalium (maar nou valt Foliumzuur geloof ik onder vitamine B).
Dus probeer je hier maar niet al te druk om te maken. Ik ben nu 35 weken zwanger, en ons kindje is (voor zover ze konden zien op de echo's) gezond, geen open ruggetje o.i.d.

Voor wat betreft die alcohol: de eerste twee weken na de bevruchting is er nog geen contact tussen de vrucht en de moeder. Dus probeer je ook hier niet al te druk over te maken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt (het is wel een heel verhaal geworden....)

Groetjes Lilian

Hoi hoi,

Gefeliciteerd met je zwangerschap.
Je verhaal komt me bekend voor.
De foliumzuur pillen slik ik ook pas vanaf week 8 ik wist niet eens wat het was,en ja terugdraaien kan je het toch niet.
Ik wil wel een tip geven ik voelde mij niet erg best in de begin periode en heb toen Gravitamon gekocht daar zit ook de juiste hoeveelheid foliumzuur in en extra vitamines,het is speciaal voor zwangere vrouwen en ik voelde mij er een stuk beter door.
Wat betreft de alcohol,ik drink echt (bijna) nooit ,maar ben tijdens mijn vakantie zwanger geworden ,en laat ik nou net pure Raki(45% ofzo) een aantal keren achterovergeslagen hebben en een aantal baco's.
Ik in de stress,heb het aan mijn vk verteld en die zei dat het geen kwaat kon......pffffffff maar ik wou weten waarom niet dan.
Ze legde uit dat in het begin de baby nog van zijn eigen dooierzakje leeft en dat hij dan nog los staat van de moeder,dan is het dus niet erg.
Ik weet alleen  niet vanaf wanneer het wel via de moeder loopt,in iedergeval vrij vroeg.
Vraag het eens na bij de vk .
Terugdraaien kan je het niet,en veel stress door onzekerheid of schuld gevoelens is ook zeker niet goed voor je baby.
Dus vraag het even na voor je gemoedsrust,en maak je er niet te druk om,alleen nu niet meer drinken he

groetjes Merel(20wk1dg)

hoi peggy
gefeliciteerd met je zwangerschap!!wat fijn,zo snel al.wat de foliumzuur betreft;je lichaam heeft zo'n 4 weken nodig om voldoende extra voorraad aan te leggen voor je baby.met andere woorden;nu doorslikken heeft eigenlijk geen nut meer.je moet er echt 4 weken van te voren mee beginnen.maar geen paniek,hoeveel mensen raken er niet ongepland zwanger en slikken geen foliumzuur en drinken,roken,eten brie en biefstuk.om nog maar te zwijgen over vroeger.toen keken ze toch ook nergens naar.dus voel je niet schuldig over wat je allemaal wel en niet gedaan hebt toen je nog niet wist dat je zwanger was.de risico's zijn maar klein.vanaf nu gewoon lekker gezond eten en drinken en evt een multivitamine voor zwangere vrouwen(wat je trouwens volgens mijn vk ook maarzo niet nodig hebt,als je maar gevarieerd eet.ik gebruik het zelf niet,maar sommige vrouwen hebben er baat bij).ben benieuwd hoever je bent!heb je al een afspraak voor een termijn echo?
groetjes kari

Hoi Peggy,
Van harte proficiat met je zwangerschap!! Echt een kadootje voor jullie!
Over de foliumzuur: gewoon nu blijven slikken en dan kun je overgaan op Gravitamon.
Daar zit alles in wat je nodig hebt. Helemaal handig als je net als ik niet zoveel tot
niets kunt eten.... Vooral warm eten dan he?
En die alcohol, terugdraaien kun je het niet. Dus maak je niet te druk. De eerste 6 weken leeft het vruchtje idd van de dooierzak. Dan is de placenta pas gevormd en is
er contact.
Geniet lekker van het wonder in je en ik wens je een fijne zwangerschap toe.
Liefs Melanie

Allereerst gefeliciteerd,

Ik zou me er niet al te druk om maken ik wist de eerste 2 weken ook niet dat ik zwanger was en ik deed lijnen en roken en heb ook nog alcohol gedronken.
En nu met 37 weken zwanger ziet alles er goerd uit, dan slik je toch de foliumzuur nu, bespreek het even met je verloskundige ik heb het mijn hele zwangerschap moeten slikken. Het is een voedingssuplement dus het zou geen kwaad mogen kunnen.
Succes ermee

Groetjes Tamara

Ten eerste gefeliciteerd Peggy en partner en natuurlijk ook het broertje of zusje van jullie a.s. tweede!!!!

Ach vrouwtje maak je niet zo druk hoor!!!! Ik begon pas in m'n tiende week met folliumzuur.
Enne ach ik zou mezelf zeker niet voor m'n kop slaan (doet ook zo'n zeer) dat je alcohol hebt gedronken.
Je weet nu toch zeker dat je zwanger bent dus zal je nu toch beter op jezelf en de dingen laten?!!!

Dus genietse en succes!!!

gr
funkymum

Terug
Bovenaan