Graag tips voor niet willen eten van warm hapje

Hoi, ik heb heb een zoontje van bijna 8 maanden. Fruithapje vind hij geweldig, maar warm eten krijgen we er bij hem niet in, hij houdt zijn mond stijf dicht en wat hij binnenkrijgt spuugt hij vaak weer uit.
Ik weet dat sommige kinderen hier laat mee zijn, we hebben alle geduld, maar het zou fijn zijn als hij het wel een keer lekker gaat vinden. Als iemand nog handige tips heeft, laat het me weten
 
Hoi, wij hebben precies hetzelfde probleem. Onze zoon van 7,5 maanden eet al heel redelijk maar groentehapjes vindt hij niks.
Vaak lees je dan de tip dat je een bepaalde soort groente meerdere keren moet aanbieden om hem aan de smaak te laten wennen. Dat werkt bij ons absoluut niet en hij eet beter als hij elke keer iets anders krijgt.
Verder helpt het soms als ik er flink veel theater van maak: hapje voor oma, tsjoeke tsjoeke daar komt een trein en liedjes zingen. Helaas heeft hij me ook vaak door en houdt dan juist stijf zijn kaken op elkaar (wat ik dan wel weer erg slim vind).
Wat ik soms ook doe is een hapje groente geven en dan een hapje fruit/yoghurt/brood/rijstwafel erna om het af te wisselen. Op die manier leert hij wel de smaak van groente kennen omdat het niet gemend is en eet hij beter.
Ik stel mezelf maar gerust met de wetenschap dat je tot de eerste verjaardag aan het BIJvoeden bent en melk nog de belangrijkste bron van voeding is.
succes ermee! Miek
 
Hoi,

Herkenbaar! Tijn is nu 7 1/2 maand. Hij vond alles wat hij voor de eerste keer krijgt machtig interessant, de tweede keer ging nog maar daarna was de interesse ver te zoeken.
Tijn at wel, maar niet van harte. Hield zijn mondje stijf dicht en soms kon je de lepel er even stiekem tussen door wurmen. Allemaal trucs uithalen was hier ook orde van de dag. Ik prees hem ook de hemel in als of hij het 8ste wereld wonder was als hij weer een goede hap nam. Ik ben boos op 'm geworden, heb 'm ferm toegesproken en heb hem weggelegd....wat het uiteindelijk is geweest waardoor hij besefte dat gewoon eten misschien toch wel een stuk gezelliger was weet ik niet maar....  afgelopen     vrijdag kreeg hij de smaak te pakken. Hij neemt happen alsof hij in dagen geen eten heeft gehad, de 200 gram die hij zou moeten eten gaat zo goed als op bij de groente en bij het fruit helemaal. Het broodje gaat volledig op en die pap, die  hij zo vies vond gaat er in als zoete koek.
Alleen met tussen door drinken zijn we nog aan het zoeken naar iets. Diksap vind hij niet lekker, rooibos thee gaat er aardig in (koud/warm maakt niet uit) Misschien maar eens roosvice kopen of iets anders. Maar ik ben allang blij dat hij nu goed eet. Ik kan dus eigenlijk alleen zeggen blijf rustig en geduldig afwachten (had ik de grootste moeite mee) en dan komt het bij jullie misschien ook vanzelf goed

Groetjes Kirsten

Groetjes Kirsten
 
Hoi,

Wij hebben hetzelfde probleem gehad met ons zoontje, hij wilde het niet en alles wat ik er toch in kreeg spugden hij weer uit!!
Ik ben toen begonnen met hem pap te geven en na een paar dagen heb ik toen weer groente geprobeerd en toen at hij het wel, nu eet hij echt alle soorten met plezier!!

Misschien werkt dit bij jou ook, succes Groetjes Mary jane
 
link



Hoi,

bovenstaande link verwijst naar een stuk naar Rapley. Vooral bekend als de stukjes-methode, maar Rapley is meer dan alleen stukjes.

In het kort komt het erop neer dat je je kindje zelf laat bepalen wanneer hij toe is aan vast voedsel en hoeveel. Dat kan dmv stukjes, maar ook vanaf een lepeltje hoor. Het gaat erom dat je je kindje niet dwingt (dus geen lepel erin duwen als hij eigenlijk aangeeft dat hij niet meer wil). Kinderen weten, hoe klein ze ook zijn, prima hoeveel ze nodig hebben. Dan nog maar een tijdje meer flessen. (of bv)

uiteindelijk zal elk kind gaan eten. Alleen het ene kind wil wat langer veel melk en weinig bijvoeding en de ander eet al gauw met de pot mee.

Ik zou zeggen, lees het eens op je gemak door. Sommige dingen worden vaak als alternatief gezien (je geeft een baby toch geen hele banaan ) maar als jij er ook zo over denkt, moet je daar maar overheen lezen. De achterliggende gedachte vind ik zelf veel mooier en geruststellender.

Gewoon een keer bijvoeding vanuit een ander perspectief dan het gebruikelijke cb. Ieder kind is anders en ontwikkeld zich anders, maar op het gebied van eten, moeten alle kinderen opeens hetzelfde, even snel, even veel, anders worden ze te dik/ groeien ze slecht. Dit stuk relativeert al die adviezen, althans dat is mijn mening.
 
Onze dochter van nu bijna 7 maanden deed dit eerst ook; fruit at ze wel, dus mengden wij wat groente en fruit door elkaar; als eerste at ze wortel, daarna bruine bonen met appelmoes (dat is al lekker zoet); inderdaad langzaam wennen. Onze dochter wil nog steeds geen stukjes eten, maar ja........
 
deels herkenbaar! ons zoontje van 9 maanden at van 6 tot en met 8 maanden voortreffelijk en eigenlijk alles. Maar sinds we met de stukjes begonnen ziojn is de lol ervan af. Hij eet soms goed en alles op, maar soms weigert hij zelfs de eerste hap. Hij weet dan  niet eens wat hij weigert.
Ik heb hem eens het bordje met eten gegeven om mee te spelen. Hij sopt nl zijn handjes en wa\t daarin in zit in zijn mond en zo zou hij dan ook eten in zijn mond stoppen. Dacht ik. Mooi niet.
Bij ons blijft het dus afwachten hoe zijn pet staat en of hij wel of niet wil eten.

Op zich maak ik me er niet druk over, want hij heeft genoeg "reserve" en melk, brood en fruit eet hij prima. Ik dring niet aan, want eten moet leuk blijven. Ook als hij kokhalsd, wat bij stukjes een enkele keer gebeurt, haal ik het eten weg. Morgen weer proberen, denk ik dan.

succes
greet
 
Hoi,

Herkenbaar probleem dus bij vele mensen. We hebben het deze week eens anders gedaan, ik had een kant en klaar potje gehaald vanaf 4 maanden (die hij eerst ook niet wou eten) en ik was stomverbaasd dat dat kleine potje er klakkeloos bij hem inging, hij heeft er van gesmuld en huilde toen het op was, een teken dat hij meer wou. Dus we houden het voorlopig maar even daarbij en proberen over een tijdje weer iets anders. Zo komen we er wel, in ieder geval leuk om te horen hoe andere mensen dit proberen op te lossen.

Groetjes
 
Terug
Bovenaan