link
Hoi,
bovenstaande link verwijst naar een stuk naar Rapley. Vooral bekend als de stukjes-methode, maar Rapley is meer dan alleen stukjes.
In het kort komt het erop neer dat je je kindje zelf laat bepalen wanneer hij toe is aan vast voedsel en hoeveel. Dat kan dmv stukjes, maar ook vanaf een lepeltje hoor. Het gaat erom dat je je kindje niet dwingt (dus geen lepel erin duwen als hij eigenlijk aangeeft dat hij niet meer wil). Kinderen weten, hoe klein ze ook zijn, prima hoeveel ze nodig hebben. Dan nog maar een tijdje meer flessen. (of bv)
uiteindelijk zal elk kind gaan eten. Alleen het ene kind wil wat langer veel melk en weinig bijvoeding en de ander eet al gauw met de pot mee.
Ik zou zeggen, lees het eens op je gemak door. Sommige dingen worden vaak als alternatief gezien (je geeft een baby toch geen hele banaan ) maar als jij er ook zo over denkt, moet je daar maar overheen lezen. De achterliggende gedachte vind ik zelf veel mooier en geruststellender.
Gewoon een keer bijvoeding vanuit een ander perspectief dan het gebruikelijke cb. Ieder kind is anders en ontwikkeld zich anders, maar op het gebied van eten, moeten alle kinderen opeens hetzelfde, even snel, even veel, anders worden ze te dik/ groeien ze slecht. Dit stuk relativeert al die adviezen, althans dat is mijn mening.