grammaticaal correct?

A

Anoniem

Guest
Ja iook deze topic gaat over namen. Ik wil de naam voor een eventuele dochter niet verklappen (je weet nooit wie er allemaal meelezen). Maar onze zoon heeft een dubbele naam: Erikjan, maar bewust aanelkaar geschreven alszijnde een naam. Als we nog een jongen krijgen dan krijgt ook hij een dubbele naam maar dan ook aan elkaar geschreven. Bij een dochter zouden we eerst 1 naam doen, maar ik vind ook hier een dubbele naam wel leuk, maar dan uiteraard oook aanelkaar. Maar dan botst de e op de i. Waar moeten dan die 2 puntjes op?? Qua klank eindigt de naam op een u, je schrijft een e, denk aan namen als lotte, sanne, enz. Dan begint de klank i, denk aan ineke. Dus een voorbeeld, lotteineke. Dit zijn dus niet de twee namen, maar qua klank dus wel. Moeten er dan 2 puntjes op de i? Ik dacht het wel, want dat is in aida ook zo. Tja en staat dan dan, het klinkt wel prima, heel scandinavisch, want dat zijn de namen, ze kunnen echt bij elkaar, lotte en ineke niet, maar dat is dan ook alleen maar een voorbeeld.

Wie is er nederlands deskundig????????

Janine

Niet extreem deskundig maar ik weet bijna zeker dat als de naam Lotteïneke is dat je dan op de i twee puntjes schrijft. De vraag is wel of de naam er makkelijker uitspreekbaar of te schrijven door wordt, daar moet je misschien ook rekening mee houden. Erikjan kun je veel minder fout aan schrijven bijvoorbeeld. Daar kan je dochter zelf later flink van balen als mensen haar naam altijd verkeerd schrijven of uitspreken. Ik zit in het onderwijs en kom veel combinaties tegen en sommige kinderen balen daar echt van. Succes met kiezen!

Hi,
ik heb de Pabo gedaan en volgens mij is het bij dit soort koppelingen van klinkers juist  de bedoeling dat je een streepje gebruikt om de uitspraak te bevorderen. Er bestaat een boekje over spelling...ik zou spellingsregels een googlen en dan zoeken op trema...
Succes!
Groetjes Jorike    

Ik zou er een trema tussen zetten Lotte-Ineke Het ziet er qua schrijven/lezen ook mooier uit. Het schept denk ik veel verwarring als je de namen aan elkaar schrijft vooral als het een wat langere naam is.
Mijn partner heeft een dubbele naam. Hij heeft deze gewoon los van elkaar en zonder trema. Mensen weten dat hij een dubbele naam heeft dus spreken hem zo aan. Natuurlijk is er ook een gedeelte dat hem alleen bij zijn eerste naam noemt , ik bijvoorbeeld :D

Ik neem aan dat je het streepje bedoeld  trema zijn die 2 puntjes... Ik persoonlijk vind het ook mooier met een streepje!

quote: PallevM reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('10-04-2008 15:50:50'));

Ik zou er een streepje tussen zetten Lotte-Ineke Het ziet er qua
schrijven/lezen ook mooier uit. Het schept denk ik veel verwarring als
je de namen aan elkaar schrijft vooral als het een wat langere naam is.
Mijn
partner heeft een dubbele naam. Hij heeft deze gewoon los van elkaar en
zonder streepje. Mensen weten dat hij een dubbele naam heeft dus
spreken hem zo aan. Natuurlijk is er ook een gedeelte dat hem alleen
bij zijn eerste naam noemt , ik bijvoorbeeld :D

Hoi Jorike,
Je ziet wel mijn nederlandse les is heeeel ver weg voor mij

Terug
Bovenaan