grammaticaal correct?

Ja iook deze topic gaat over namen. Ik wil de naam voor een eventuele dochter niet verklappen (je weet nooit wie er allemaal meelezen). Maar onze zoon heeft een dubbele naam: Erikjan, maar bewust aanelkaar geschreven alszijnde een naam. Als we nog een jongen krijgen dan krijgt ook hij een dubbele naam maar dan ook aan elkaar geschreven. Bij een dochter zouden we eerst 1 naam doen, maar ik vind ook hier een dubbele naam wel leuk, maar dan uiteraard oook aanelkaar. Maar dan botst de e op de i. Waar moeten dan die 2 puntjes op?? Qua klank eindigt de naam op een u, je schrijft een e, denk aan namen als lotte, sanne, enz. Dan begint de klank i, denk aan ineke. Dus een voorbeeld, lotteineke. Dit zijn dus niet de twee namen, maar qua klank dus wel. Moeten er dan 2 puntjes op de i? Ik dacht het wel, want dat is in aida ook zo. Tja en staat dan dan, het klinkt wel prima, heel scandinavisch, want dat zijn de namen, ze kunnen echt bij elkaar, lotte en ineke niet, maar dat is dan ook alleen maar een voorbeeld.

Wie is er nederlands deskundig????????

Janine

Hoi Janine,

Dat is een lastige... Als juf zou ik toch kiezen voor een streepje Lotte-Ineke. Ik vind Lotteineke onleesbaar en Lotteïneke niet zo mooi staan (dit ziet er voor mij een beetje uit als proteïneke ;-)
Lastig die namen, je moet het leesbaar houden, schrijfbaar voor als ze aan de telefoon straks haar naam moet opgeven, maar bovenal LEUK! Ik ben heel benieuwd wat jullie voor namen hebben gekozen. Wij zijn ook van de Scandinavische namen, dus ik denk dat ik het wel mooi vindt!

Succes, Kaskes

P.s. Het is natuurlijk altijd heel persoonlijk een naam, dus doe vooral wat je zelf het handigst vindt!

Hoi Hoi

Hier een docent Nederlands... Grammaticaal correct zou het verbindingsstreepje zijn. Als je een woord niet normaal kunt uitspreken aan de hand van de wijze die je schrijft, gebruiken we sinds de nieuwe spelling een verbindingsstreepje. Een trema, zoals Kaskes voorstelt, legt de klemtoon verkeerd, waardoor je het woord anders uitspreekt zoals je zou willen. Leuk voorbeeld met proteïneke trouwens.....
Als je twee namen met deze klanken aan elkaar wil koppelen raad ik je dus aan om het streepje te gebruiken.
Succes ermee!

liefs, Loesje

Ik ga ook voor het streepje tussen de namen, ik heb zelf een nicht en mijn zus die het streepje tussen hun namen hebben staan. Met een trema ziet het er idd als proteïneke uit!  

Groetjes,

Puk  

Terug
Bovenaan